• 0

Negatieve BTW aangiftes en impact van EU-beleid

Hoi!

 

Misschien een wat rare vraag...

Is het apart als je BTW aangiftes altijd negatief uitkomen?

 

Sinds 2015 heb ik die situatie...

Dit komt vanwege de nieuwe EU VAT/MOSS regeling. Waar ik normaliter voor een particuliere klant in andere EU landen (en die zijn het merendeel van mijn klanten bestand...) gewoon 21% Nederlandse BTW afdroeg, is dat nu opeens 0% NL BTW en wordt alles via de MOSS regeling afgehandeld. (Eg: ik reken klanten uit Engeland 20% VAT en voer dat bij MOSS op)

 

Gezien ik meer klanten buiten Nederland heb dan binnen Nederland, maar wel veel moet inkopen aan diensten en producten bij Nederlandse bedrijven die mij 21% btw rekenen, merk ik dat ik veel meer aan voorbelasting terugvorder dan dat ik BTW afdraag aan de Nederlandse staat.

Ik krijg dus altijd geld terug op elke BTW aangifte omdat nu opeens het leeuwendeel van de BTW/VAT wegvloeit naar andere EU landen via de MOSS regeling.

 

Is dat niet wat apart...?

 

 

En misschien een beetje off-topic, maar ik moet het toch vragen:

En is dat dan ook geen mega negatief effect voor onze overheid? BTW inkomsten die ze eerder hadden doordat in NL BTW werd geheven ongeacht waar in de EU de klant zich bevond, valt opeens weg en wordt nu betaald in het land van de particuliere afnemer. (mits binnen EU.) Dat land krijg dus opeens die inkomsten, die eerst de Nederlandse staat netjes kreeg.

Maar alle BTW terugvorderingen (voorbelasting) van bedrijven die in NL gevestigd zijn worden nog wél met de Nederlandse af te dragen BTW verrekend... Dat moet wel allemaal betaald worden!

 

Anderzijds zal Nederland natuurlijk mogelijk ook weer meer inkomsten krijgen uit BTW vanuit andere EU landen waar NL burgers spulletjes kopen. (En dus NL btw geheven moet worden, en aan de Nederlandse staat moet worden betaald.)

Ik weet in ieder geval wel dat deze nieuwe regeling mij flink wat meer geld kost. :( Immers is de KOR ook totaal niet van toepassing op BTW die naar een ander EU land is gegaan, en die andere EU landen geven *geen cent* BTW terug, ook al doen ze dat wel bij bedrijven in hun land... Onder eenzelfde soort regeling als KOR. ;) Je kan dus ook niets verrekenen e.d.

 

 

Ik ben heel erg benieuwd. :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het apart als je BTW aangiftes altijd negatief uitkomen?

Nee, hoor. Niets mis mee. Heb ik zelf ook en dat is inderdaad vanwege het feit dat klanten in het buitenland zitten. Voor die klanten draag je per saldo geen btw af (bij verlegging) of je draagt het wel af, maar dan via dat nieuwe MOSS.

 

De aangiftes voor btw, ICP en EU-btw komen natuurlijk wel allemaal bij de Belastingdienst binnen, dus ze kunnen zien hoe het precies zit. Voor de NL-btw sturen ze dan een teruggaafbeschikking en daarmee mag je dan de aanslag EU-btw betalen. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik schat de invloed van deze sector op <0,1% van de totale BTW-handel in de EU. Verwaarloosbaar dus. En dat juist daarvoor weer zo'n "prachtig" stukje bureaucratie voor is ontwikkelt, tekent de realiteitszin in handelen en regelen van de EU. Wat een geneuzel!

Link naar reactie
  • 0

Nee, hoor. Niets mis mee. Heb ik zelf ook en dat is inderdaad vanwege het feit dat klanten in het buitenland zitten. Voor die klanten draag je per saldo geen btw af (bij verlegging) of je draagt het wel af, maar dan via dat nieuwe MOSS.

 

De aangiftes voor btw, ICP en EU-btw komen natuurlijk wel allemaal bij de Belastingdienst binnen, dus ze kunnen zien hoe het precies zit. Voor de NL-btw sturen ze dan een teruggaafbeschikking en daarmee mag je dan de aanslag EU-btw betalen. ;)

 

Hmmm, ja... ik ben wel benieuwd hoeveel ondernemers dit nu hebben.

 

Ik schat de invloed van deze sector op <0,1% van de totale BTW-handel in de EU. Verwaarloosbaar dus. En dat juist daarvoor weer zo'n "prachtig" stukje bureaucratie voor is ontwikkelt, tekent de realiteitszin in handelen en regelen van de EU. Wat een geneuzel!

 

Ik geloof dat het uiteindelijk plan is dat ook goederen onder deze regeling gaat vallen.

Dan nog is de vraag natuurlijk hoe groot de impact is; als ik om me heen kijk kopen de meeste mensen gewoon bij Nederlandse webshops; en als het niet in Nederland wordt gekocht: dan komt het wel uit Amerika of China. :')

 

Ik vind het ook een enorm geneuzel.

Het is ook verschrikkelijk complex. Zo complex dat de belastingdienst zelf niet altijd precies weet hoe het in z'n werk gaat.

 

Die data-verzamelings plicht bijvoorbeeld is echt van de gekken.

Moet ik gaan bijhouden of een klant wel het merendeel van de tijd in het land woont waar hij een dienst vandaan heeft gekocht. (Vaak wordt een jaar vooruit betaald.)

Ja nog ff... Ik huur een privédetective in zeker?

 

Ik heb wel flinke aanpassingen gemaakt aan het administratie systeem om automagisch te bepalen of iemand wel voldoet aan de EU-VAT regeltjes tijdens het afrekenen (Land van bank + opgegeven land van herkomst, plus extra check op het IP adres; maar aan slechts twee punten hoeft te worden voldaan: prima dus als er eentje mismatched.), maar het is allemaal bizar en verschrikkelijk omslachtig.

Ook per land in moeten vullen van de MOSS regeling neemt aanzienlijk meer tijd in dan 1 aangifte voor alles.

 

Bleh. Kan er uren over zeuren.

Maar het is niet anders. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de politiek wordt gesproken over vermindering van administratiedruk voor ondernemers. En ondertussen wordt in Brussel zoiets verzonnen....... Ons NL corps politiek moet een verlengstuk van de bevolking zijn en beleidsbepalend onze belangen behartigen. Zo ook van de ondernemers. Uit het optuigen van deze regeling blijkt dat onze belangen niet worden behartigd en dat er zaken worden ingevoerd die loodrecht op uitspraken staan. Heeft "Brussel" al zoveel macht gekregen, dat onze politieke elite zichzelf verkwanselt? Ten tweede vraag ik me af vanuit welke hoek het initiatief hiervoor is gekomen? Gezien de inrichting lijkt het erop dat Duitsland hier ook een rol in heeft want als je de economie-inrichting van Duitsland bekijkt (en redelijk kent) zie je dat daar nauwelijks veranderingen hebben plaatsgevonden als je het b.v. tegen Nederland afzet. In Duitsland blijft alles bij het oude en moeten (nog steeds) alle papieren 4x gecontroleerd worden in de bedrijfsprocessen. In tegenstelling tot in Nederland is het daar een halsmisdrijf om als werknemer, ondernemend te denken en handelen in een bedrijf. Ik vermoed dat het in Frankrijk niet anders is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.