• 0

Auto op eenmanszaak terughalen naar prive. Welke consequenties

Ik heb een eenmanszaak en heb mijn auto ook daar ingebracht (BTW teruggevraagd op de aanschaf, maandelijkse afschrijvingen, BTW terugvragen van benzine, reparaties etc). Er loopt ook nog een kleine lening op de auto.

 

Nu zou ik graag de auto uit de eenmanszaak willen halen, maar welke financieele consequenties zitten hieraan? De lening is verder het probleem niet, die kan ik direct aflossen (ook contractueel).

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu zou ik graag de auto uit de eenmanszaak willen halen, maar welke financieele consequenties zitten hieraan? De lening is verder het probleem niet, die kan ik direct aflossen (ook contractueel).

Verkopen van de zakelijke auto kan altijd ... maar niet aan jezelf.

 

De auto behoort tot het ondernemingsvermogen, maar staat op naam van de eigenaar (natuurlijke persoon) van de eenmanszaak. Het is wettelijk niet toegestaan on jaarlijks te gaan bekijken welke situatie het goedkoopste is. Bij aankoop van een auto maak je een eenmalige en definitieve keuze ... privé of zakelijk. Startende ondernemers kunnen bij aanvang hun privé auto zakelijk inbrengen, maar ook die keuze is eenmalig en definitief.

 

Wat is wel mogelijk?

Verkoop de zakelijke auto aan de buurman met factuur inclusief btw, beëindig de verzekering en MRB en koop die auto na één week in privé weer terug. Een hoop gedoe, voor wat ???

 

(1) Als het een bestelauto betreft, dan val je voor de MRB in privé onder het hoge tarief. Geen korting dus.

(2) Als de lening een leasecontract betreft, dan zit daar ook een boeteclausule aan vast.

 

Dat is twee keer "als" ... het rendement van deze transactie is mij dan ook niet helemaal duidelijk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord.

 

De eenmanszaak wordt opgeheven omdat ik verder ga als BV. Ik moet dus sowieso een actie ondernemen om de auto over te laten zetten van mezelf (natuurlijk persoon) naar de BV (verzekering, MRB etc). De auto heb ik inmiddels al bijna 3 jaar opgenomen in de eenmanszaak. Het betreft geen bestelauto.

 

De reden eigenlijk is dat ik prive te weinig rij door omstandigheden, waardoor de auto zakelijk opnemen niet zo aantrekkelijk meer is. Het overgaan naar een BV leek me een mooi moment dat dit te bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Wat vindt je boekhouder/accountant/fiscalist ervan? Of gaat de overgang van eenmanszaak naar BV zonder professionele begeleiding? Kan best goed gaan hoor, maar als het motief is "ik betaal nu teveel belasting", dan loont het vaak zeer de moeite om een goede integrale fiscale vergelijking te maken van beide opties o.a. met inachtneming van de vraag wat er met de personenauto moet gebeuren. Je moet jaarlijks namelijk structureel flink veel winst maken voordat een BV fiscaal echt interessanter is dan een eenmanszaak. Helemaal als je een ZZP'er bent en dus te maken hebt met de "afroommethode".

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde met die opmerking dat menig inspecteur bij eenpitters in de praktijk vaak toch van de afroommethode wil uitgaan (zie ook de door jou aangehaalde uitspraak). Je hebt dus behoorlijk veel kans op discussies over de hoogte van het loon als je het naar verhouding van de winst of managementfee heel laag vast stelt, ook al is het loon hoger dan het normbedrag ad 44k. Het gaat dus vooral om de vraag of je veel of weinig risico wil lopen op het moeten voeren van tijd- en/of geldrovende juridische procedures inzake de hoogte van je loon. Degenen die het onderste uit de kan willen hebben, krijgen het vaakst het lid op de neus en zijn dan veelal slechter af dan degenen die de inspecteur bij voorbaat minder gelegenheid geven tot procederen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde met die opmerking dat menig inspecteur bij eenpitters in de praktijk vaak toch van de afroommethode wil uitgaan (zie ook de door jou aangehaalde uitspraak). Je hebt dus behoorlijk veel kans op discussies over de hoogte van het loon als je het naar verhouding van de winst of managementfee heel laag vast stelt, ook al is het loon hoger dan het normbedrag ad 44k. Het gaat dus vooral om de vraag of je veel of weinig risico wil lopen op het moeten voeren van tijd- en/of geldrovende juridische procedures inzake de hoogte van je loon. Degenen die het onderste uit de kan willen hebben, krijgen het vaakst het lid op de neus en zijn dan veelal slechter af dan degenen die de inspecteur bij voorbaat minder gelegenheid geven tot procederen.

 

Het gaat er niet om, om het loon te laag vast te stellen maar op een bedrag zoals deze in de meest vergelijkbare dienstbetrekking gebruikelijk is. Dit is ook wat de belastingdienst zelf in dit stuk aangeeft.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.