• 0

Eenmanszaak naar LBG holding structuur

Goedemiddag,

 

Korte voorstelling, ben Sander Aerts doe naast mijn huidige baan ook werk als zzpér in de IT mijn huidige situatie is dat ik een eenmanszaak bezit. Nu ben ik samen met mijn vriendin een webshop aan het opzetten, en wil ik van mijn prive aansprakelijkheid af zonder een DGA salaris van 44.000 per jaar uit te hoeven keren. Nu heb ik gezien dat er een holding structuur met een LBG aangeboden wordt op internet voor een kleine 1000 euro, ik begrijp dat dit administratief meer gaat kosten en dat je geen aftrek posten hebt zoals KOR, etc.

 

Mijn vriendin wordt dan mede eigenaar en die heeft momenteel geen inkomen en/of een uitkering, waardoor zij natuurlijk minder belasting hoef te betalen dan dat ik zelf moet doen. Hat is natuurlijk in het begin zo dat er geen tonnen per jaar omgezet gaan worden maar dat is uiteraard uiteindelijk wel het doel.

 

Heeft iemand ervaring met deze structuur, is dit aan te bevelen? Of is het beter om een gewone BV holding structuur op te zetten en vragen om verlaging van DGA salaris? Hoe zit het voor mezelf aangezien ik ook nog in loondienst ben, geeft dit problemen met de fiscus?

 

Ik hoor het graag!, alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Sander, allereerst welkom op Higherlevel.

 

Prangende vraag: wat is in vredesnaam een LBG? Volkomen onbekend op zowel HL als Internet. Bedoel je wellicht een LTD?

 

In dat geval: bespaar je de moeite, ook dan is gebruikelijk loon gewoon van toepassing.

 

en wil ik van mijn privé aansprakelijkheid af zonder een DGA salaris van 44.000 per jaar uit te hoeven keren

Welke aansprakelijkheid bedoel je hier precies? Zware financiële verplichtingen? Of bedoel je aansprakelijkheid voor verkeerde adviezen of gebrekkige producten? Tegen dat laatste helpt een BV je namelijk ook niet zomaar

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Dankjewel voor het antwoord, LBG is afkorting van Limited by Guarantuee (volgens wikipedia afkorting LBG :) https://en.wikipedia.org/wiki/Private_company_limited_by_guarantee).

 

De constructie heb ik bij incuria gevonden, dat is deze: http://www.incuria.nl/NL/bv-geen-dga-salaris.html

 

Ik ga er overigens niet vanuit dat er iets mis zou gaan, maar we willen binnenkort ook een huis gaan kopen en wil dan niet dat mocht er nu wel iets mis gaan of iets dergelijks dat ze zomaar beslag kunnen gaan leggen op privé eigendommen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

volgens wikipedia afkorting LBG

Wikipedia is dan ook de enige die die afkorting gebruikt ;)

 

Ik ga er overigens niet vanuit dat er iets mis zou gaan, maar we willen binnenkort ook een huis gaan kopen en wil dan niet dat mocht er nu wel iets mis gaan of iets dergelijks dat ze zomaar beslag kunnen gaan leggen op privé eigendommen.

 

WAT misgaat? Kun je concrete voorbeelden noemen van wat er mis zou kunnen gaan?

Het is namelijk me nog steeds niet duidelijk welke vorm van aansprakelijkheid je hier nu bedoelt? Toch wel relevant voordat je veel geld gaat besteden aan een op z'n minst twijfelachtige buitenlandse kerstboom.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Voornamelijk financiële verplichtingen uit overmacht, bijvoorbeeld het loopt allemaal een beetje en heb een aantal lopende orders van een aardig bedrag en die bedrijven waar die orders aan geleverd worden gaan failliet, waardoor ik bijvoorbeeld die rekeningen niet meer zou kunnen voldoen aan de leveranciers nu zouden ze dat bij mij privé komen halen dat wordt dan uitgesloten.

 

Nogmaals ik ga er vanuit dat dit uiteraard nooit zal gebeuren maar je weet nooit hoe het gaat lopen, en ik wil me hiervoor indekken. Me vriendin wil mede eigenaar worden en die heeft zelf een aardig vermogen, en ik die zit er ook niet op te wachten dat mocht er iets gebeuren dat ze privé aansprakelijk lan worden gesteld.

 

Maar ik begrijp wel dat het een vreemde constructie is? En is dit niet te vertrouwen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar ik begrijp wel dat het een vreemde constructie is?

Het is een mij volkomen onbekende constructie. ik kan er daarom ook niet over oordelen, maar vreemd vind ik m zeker.

 

En is dit niet te vertrouwen?

Ik kan daar niet over oordelen.. ik houd het daarom op "twijfelachtig".

Waar ik wel over kan oordelen: ik zou als klant geen zaken doen met een IT bedrijf dat z'n bestuurdersaansprakelijkheid heeft beperkt met zo'n constructie. Als je ondernemer bent, dan heb je ook de ballen om verantwoordelijkheid te dragen als je als bestuurder faalt.. zo simpel is mijn mening :)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Voor zover mij bekend bestaat een LBG structuur niet.

Als je de informatie goed leest op de pagina waar jij dit hebt gevonden kom je tot de ontdekking dat het een LTD structuur betreft, zoals Norbert reeds aangaf.

 

Deze constructie raad ik je absoluut niet aan. Wat je wel zou kunnen overwegen betreft de rechtsvorm LLP, vergelijkbaar is deze met een VOF maar dan met de beperkte aansprakelijkheden van een BV.

 

Daar je persoonlijke situatie erg belangrijk is bij het opzetten van een rechtsvorm wil ik je adviseren je goed te laten informeren door bijvoorbeeld een goede fiscalist. Deze kan je uitstekend begeleiden naar het vinden van de juiste rechtsvorm geheel passend bij je persoonlijke situatie.

 

Succes.

Ben

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je zo'n LBG kunt verkopen of opheffen. Tegen het eerste spreekt, dat er geen eigenaren van een LBG zijn. Het tweede zou wel moeten kunnen, maar het is niet duidelijk wat er met de bezittingen van de LBG gebeurt. Op Wikipedia zie ik alleen dat bij informele verenigingen in het VK de bezitting bij opheffing (dissolution) soms toekomen aan de staat. Hoe dat bij incorporated verenigingen zit, is me niet duidelijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Om nog even terug te komen op het verhaal en nog wat ander research werk, lijkt idd zoals aangegeven een llp een mooie oplossingen.

 

Bedankt voor het meedenken en het advies.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou als ik het internet moet geloven moet dat geen probleem zijn, maar goed dan zal het eindelijk maar een b.v. moeten worden als het zo problematisch is :) Overigens gaan we nu voorlopig eerst maar even verder op de eenmanszaak, aangezien we eerst willen weten hoe het allemaal gaat lopen.

 

Thx nogmaals, en overigens is het niet zo dat ik mezelf bezig wil houden met schimmige constructies of wat dan ook maar kwam dit tegen en dacht dat het een goede oplossing zou bieden maar niets is minder waar dus ;)

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Waar ik wel over kan oordelen: ik zou als klant geen zaken doen met een IT bedrijf dat z'n bestuurdersaansprakelijkheid heeft beperkt met zo'n constructie.

Hoe is dit anders dan een constructie met twee BV's?

Totaal anders! En wel op 3 belangrijke punten:

 

1) Wie is de UBO (de uiteindelijke begunstigde, bestuurder en eigenaar)

Bij een BV staan bestuurders in het openbare handelsregister. Bij een holding-werkmij is de UBO bekend.

Bij een Limited by Guarantee is deze info niet (eenvoudig) openbaar:De UBO blijft verborgen: lastig aansprakelijk stellen als je niet weet wie en waar!

(en omdat de UBO niet bekend is, zullen Nederlandse banken, leasemaatschappijen, telecom en verzekeraars ook niet snel zaken met je doen )

Edit: in verband met Europese wetgeving i.v.m. antiterrorrisme en witwasbestrijding zal dit in 2016 wijzigen.

 

2) Kun je de bestuurder aansprakelijk stellen voor bestuurdersaansprakelijkheid?

Bij 2 BV's kan dat uiteraard. Met die 2e BV vermijd je de bestuurdersaansprakelijkheid niet, hooguit werp je een extra drempel op. Maar is er sprake van serieuze bestuurdersaansprakelijkheid van de bestuurder van de werkmij, dan is doorstoten van die aansprakelijkheid naar de uiteindelijke bestuurder en eigenaar van de holding een fluitje van een cent.

Bij de LTD by Guarantee kan dat kennelijk niet : de LTD kan wel aansprakelijk gesteld worden, maar niet de bestuurder achter de die LTD (los van de vraag of die bestuurder ook de UBO is)

3) Waar moet je procederen als de bestuurder aansprakelijkheid niet erkend, en welk recht is van toepassing ?

Bij de BV: In Nederland in het kanton van de woonplaats van de gedaagde bestuurder (bij claims tot € 25.000,-), en Nederlands recht is van toepassing.

Bij de LTD by Guarantee: in de UK of in Ierland, naar Brits of Iers recht.

 

Kortom: als jij als klant of business partner de keuze hebt tussen zaken doen of samenwerken met iemand met een BV of iemand met een LBG, waar gaat de voorkeur dan naar uit?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@sander, lees Marco's reactie hierboven nog eens. Dat gaat allemaal onverkort ook op voor een LLP.

 

@ Joost

 

Ik kan me hier niet in vinden daar je een LLP ook na oprichting in VK gewoon in Nederland bij de KvK kunt laten inschrijven. Ik ben het met je eens dat het erg omslachtig is, echter wanneer je een VOF structuur wilt maar met beperkte aansprakelijkheid lijkt me dit een goede optie.

Ik ken bedrijven binnen mijn netwerk die als LLP hier in Nederland zijn ingeschreven en geen problemen ondervinden. Indien er door wijzigingen dergelijke constructies nu geheel anders benaderd worden verneem ik dit graag van je. Misschien vind je even tijd om dit toe te lichten, ik leer graag en verneem graag van een expert zijn visie.

 

Groet,

Ben

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

@ Joost

 

Ik kan me hier niet in vinden daar je een LLP ook na oprichting in VK gewoon in Nederland bij de KvK kunt laten inschrijven. Ik ben het met je eens dat het erg omslachtig is, echter wanneer je een VOF structuur wilt maar met beperkte aansprakelijkheid lijkt me dit een goede optie.

Ik ken bedrijven binnen mijn netwerk die als LLP hier in Nederland zijn ingeschreven en geen problemen ondervinden. Indien er door wijzigingen dergelijke constructies nu geheel anders benaderd worden verneem ik dit graag van je. Misschien vind je even tijd om dit toe te lichten, ik leer graag en verneem graag van een expert zijn visie.

 

Groet,

Ben

 

Dag Ben,

 

Een LLP inschrijven bij de KvK is inderdaad geen probleem. Dat is het voor een LTD ook niet.

 

Waar het om gaat is dat het een Britse rechtsvorm blijft die bij problemen een rechtsgang in het VK teweeg kan brengen.

 

Mijn ervaring met banken voor LTD's van mijn klanten is negatief. Zo verhoogde ABN de maandelijkse kosten van een simpele betaalrekening voor een LTD van 15 naar ruim 150 euro: "onder het mom van extra kosten wegens verscherpt toezicht"....of zoiets.

 

Lijkt mij dat een LLP vanwege dezelfde juridische bronstaat en eisen rond de UBO op hetzelfde beleid mag rekenen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Da's niet echt een antwoord. Waarom samen in één onderneming onder één naam? Waarom geen losser samenwerkingsverband?

Jij werkt al fulltime, je vriendin niet. De tijd voor de webshop zal vast verschillend zijn.

Kan je haar tzt. niet gewoon een factuur sturen voor geleverde diensten? Beiden dus opererend vanuit een eigen eenmanszaak?

 

 

Link naar reactie
  • 0

En buiten dat, om even wat meer duidelijkheid te scheppen het wordt een webshop met een product aanbod alla Bol.com, coolblue etc. Het wordt een geautomatiseerd systeem waar ook zoals bij mediamarkt prijzen van concurrenten worden vergeleken en indien mogelijk automatisch verlaagd afhankelijk van inkoop etc. Het wordt geen webshop die een paar dingen verkoopt..

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Ee zijn nu in een opstartende fasen, en ontwikkelings fase maar als het gaat draaien wil ik het in een rechtspersoon gieten met een holding structuur vandaar mijn initiële vraag. Nu heb ik inmiddels begrepen dat exotische genoemde vormen niet aan te raden zijn dus zal het gewoon een reguliere bv structuur moeten worden.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.