• 0

KOR juiste berekening tijdvak 4

Achtergrond

 

In 2014 heb ik de KOR onjuist toegepast voor mijn vriendin wegens beginnende onwetendheid.

Over heel 2014 heb ik € 123 ontvangen (in tijdvak 4). In tijdvak 2 en 3 van 2014 (start als zzp' er in april 2014) heb ik in totaal € 100 in mindering gebracht volgens de KOR. Over heel 2014 was ik dus niks aan BTW verschuldigd waardoor € 100 terug moest betalen. De KOR was niet van toepassing.

De aanslag kreeg ik in tijdvak 2 van 2015.In tijdvak 1 van 2015 heb ik dus weer BTW in mindering gebracht volgens de KOR. Nu weet ik dat de KOR het beste pas in tijdvak 4 toegepast kan worden.

 

 

Huidige situatie

 

Tijdvak 1: € 43 in mindering gebracht volgens de KOR

Tijdvak 2: € 166 ontvangen, niks betaald

Tijdvak 3: € 16 BTW betaald

Tijdvak 4: € 108 te betalen (moet dus nog de aangifte doen)

 

Nu zie ik even de juiste berekening niet met betrekking tot de KOR.

 

Over 2015 ben ik eigenlijk € 43 + € 16 + € 108 = € 167 verschuldigd aan BTW.

Ontvangen: € 166

 

Is het correct dat ik - omdat ik dus € 1 verschuldigd ben - over heel 2015 de KOR kan toepassen met als gevolg voor de aangifte van tijdvak 4 dat ik bij vraag 5d. € 108 invul of moet hier € 124 staan(tijdvak 2 + tijdvak 3)?

 

Bvd!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tijdvak 1: € 43 in mindering gebracht volgens de KOR

Tijdvak 2: € 166 ontvangen, niks betaald

Tijdvak 3: € 16 BTW betaald

Tijdvak 4: € 108 te betalen (moet dus nog de aangifte doen)

Ik denk eigenlijk dat je de KOR met 42 euro moet corrigeren (dus terugbetalen bovenop de aangifte).

 

Als ik het goed begrijp, had je eigenlijk de volgende btw-aangiftes (als we geen rekening met de KOR houden):

1) 43 euro afdragen 2) 166 euro terugkrijgen 3) 16 euro afdragen 4) 108 euro afdragen.

 

Per saldo heb je dus over het hele jaar 1 euro moeten afdragen (43-166+16+108). Dat betekent dus ook dat je over het hele jaar recht hebt op 1 euro KOR. Maar - als ik je verhaal goed begrijp - had je in het eerste kwartaal al 43 euro KOR toegepast (waardoor je per saldo in dat kwartaal niets hoefde af te dragen). Dat betekent dus dat je in je laatste aangifte een negatieve KOR van 42 euro in moet vullen. Eigenlijk gewoon een correctie van 42 euro op de aanvankelijke 43 dus, waarmee je op 1 euro KOR uitkomt.

 

Je mag overigens best de KOR elk kwartaal toepassen, hoor! Maar je moet dan inderdaad steeds in de gaten blijven houden of je er over het hele jaar gezien wel recht op zou hebben. Dat betekent dus dat je telkens moet gaan schatten en voortschreidend corrigeren. Daarom wordt meestal aangeraden om de KOR gewoon pas bij de laatste aangifte te bepalen. Je weet dan meteen waar je recht op hebt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor mij geld ongeveer hetzelfde...toch heb ik een vraag hierover.

 

Situatie

1e kwartaal KOR toegepast (278 Euro)

2e kwartaal geen KOR toegepast 111 Euro ontvangen

3e kwartaal geen KOR toegepast 87 Euro betaald

4e kwartaal te betalen 324 Euro (moet nog aangifte doen)

 

De reden dat ik het 2e en 3e kwartaal geen KOR heb toegepast kwam door een meningsverschil met de belastingdienst omtrent wel of geen KOR te mogen gebruiken. Uiteindelijk mag ik de KOR toepassen en wil dit voor 2015 doen.

 

De 111 euro van het 2e kwartaal heb ik niet ontvangen! Moet ik de KOR zo invullen dat ik de betaalde 87 Euro terug krijg? Of moet je hiervoor een Suppletie formulier invullen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HaLa,

 

Misschien moest je aan de belastingdienst nog een bankrekeningnummer doorgeven, waar ze die € 111 op konden storten. Dat rekeningnummer staat ook onderaan op je aangifte (PDF). Als er allemaal nullen staan, is er geen rekeningnummer bekend.

 

Heb je wel een beschikking gekregen van die teruggaaf?

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk...ik snap nu hoe ik het moet invullen....

 

 

Op de aangifte staat het rekeningnummer ! Ik heb ook geen beschikking gekregen.

Ik had een probleempje met de belastingdienst omdat ik in het buitenland woon en zij mij niet voor de KOR wilde behandelen omdat ik geen vaste inrichting ij NL heb. Dit is nu opgelost en mag de KOR toepassen. Misschien is dit de reden dat de belastingdienst die 111 Euro nog niet heeft overgemaakt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je anders morgen even met de belastingtelefoon bellen.

Soms worden terugbetalingen om onduidelijke redenen "geparkeerd".

Vorig jaar heb ik een paar keer een brief moeten sturen om dit soort betalingen "los te krijgen".

 

Je wilt trouwens niet weten hoeveel mappen ik hier heb. ::)

Dat gaat een enkele keer ook wel eens fout . . .

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Kleine kick voor mijn eigen topic.

 

Even een check, dubbel check voor 2017. Heb geen KOR toegepast in tijdvak 1 t/m 3.

 

Tijdvak 1: 155 euro betaald

Tijdvak 2: 24 euro betaald

Tijdvak 3: 18 euro ontvangen

 

Over tijdvak 4 moet ik 75 euro afdragen en de voorbelasting bedraagt 25 euro.

 

Moet de correctie voor het hele jaar KOR nu 211 euro zijn zodat ik per saldo op 0 uitkom?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.