• 0

Kan je een VOF hebben en een eenmanszaak hebben?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is wel een erg algemene beschrijving van het probleem.

 

Je zal hierbij moeten vermelden en jezelf afspraken: welke overeenkomsten gelden er binnen de VOF, wordt de hele VOF opgedoekt of hoe gaat het hiermee verder, etc. Dat zijn allereerst belangrijke zaken om naar te kijken. Je wil namelijk wel zeker weten dat de afhandeling van de VOF op een juiste wijze verloopt.

 

Daarnaast geldt dat je een eenmanszaak mag hebben naast een VOF. Veel mensen gaan ook een VOF aan met eenmanszaken, niet met natuurlijke personen. Die constructie is altijd toegestaan. Ga in ieder geval voor jezelf de afspraken die gemaakt zijn even goed na, post ze anders hier op het forum. Op die manier kan je een beter en sluitend antwoord verwachten dan deze algemene post, want dit kan nog alle kanten op.

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
  • 0
Veel mensen gaan ook een VOF aan met eenmanszaken, niet met natuurlijke personen.

 

Een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Er is geen verschil tussen de eenmanszaak en de natuurlijke persoon die hem voert. Wie een VOF aangaat met eenmanszaken, gaat dus wel een VOF aan met natuurlijke personen.

 

Had je trouwens door dat het om een Belgische VOF gaat?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nee, je hebt zeker gelijk. Ik was wellicht wat onduidelijk, natuurlijke persoon in de zin van echt een persoon bedoelde ik dan en niet in enige bedrijfsvorm, gerekend vanaf eenmanszaak. Ik wilde het echter niet onnodig moeilijk maken vandaar dat ik die manier van zeggen hanteerde :-)

 

Belgisch is daar hetzelfde in heb ik mij laten vertellen, vandaar dat ik toch een reactie heb gezet.

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
  • 0

De Belgische VOF kent - in tegenstelling tot de NL VOF - rechtspersoonlijkheid, en wordt - daarmee samenhangend - anders belast

 

Activiteiten van een VOF omzetten/voortzetten in een EMZ (als de VOF gestaakt wordt is er van een EMZ naast VOF immers geen sprake) heeft in België daarom zowel risicotechnische consequenties (hoofdelijke aansprakelijkheid) als fiscale (ander fiscaal regime voor personen )

 

Daarnaast kan voorzetten of (tijdelijk) werkzaamheden via de EMZ naast de VOF ook beperkt worden door de VOF overeenkomst en de nog te maken afspraken over de wijze van staking en bijvoorbeeld verkoop van de activiteiten. Zonder overleg en toestemming medevennoot concurrerende werkzaamheden starten is - zowel in Nederland als België - af te raden: je brengt daarmee mogelijk schade toe aan de VOF, en bent daarvoor aansprakelijk te stellen

 

Kortom: het kan (het is wettelijk niet verboden), maar dat betekent zeker niet dat je het daarom ook zo maar moet doen! Wellicht is overleg met een jurist met kennis van Belgisch ondernemingsrecht niet onverstandig

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.