• 0

Verkoop van replica eetkamerstoelen

Beste higherlevel leden,

 

Wij zijn drie ondernemers die naast hun bedrijvigheid in 2013 een webshop zijn gestart. Het gaat om een knip, waarop we een divers assortiment van stoelen van verschillende leveranciers aanbieden (voornamelijk middels een dropship constructie).

 

Eén van deze leveranciers biedt ook de mogelijkheid om zeer populaire replica design stoelen aan te bieden. Het gaat echter om exacte replica’s van een heel bekend merk (dit soort), waarbij wij toch wel wat geluiden hebben vernomen dat er een bepaald juridisch risico aan zit om ze aan te gaan bieden. Jammer aangezien het feit dat we verwachten dat dit soort eetkamerstoelen als warme broodjes zullen gaan verkopen :)

 

Mijn vragen;

 

[*]Heeft iemand verstand van dit soort ‘auteursrecht’ en is het inderdaad zo dat je moet uitkijken met verkoop van deze stoelen?

[*]Zo ja, dan zou het een overweging kunnen zijn om het aan te bieden (cowboy strategie ;) via een handelsnaam uit een ander land waar de regels wat minder strikt zijn. Ik las bijvoorbeeld UK of Hong Kong, heeft daar iemand nog tips & tricks voor?

 

Bvd en hopende op jullie advies!

 

Mod edit: welkom + eigen initiatieven kunnen als profielinformatie opgenomen worden. Zie forumregels.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@aeks, allereerst welkom op Higherlevel.

 

[*]Heeft iemand verstand van dit soort ‘auteursrecht’ en is het inderdaad zo dat je moet uitkijken met verkoop van deze stoelen?

Zie o.a dit topic . En inbreuk op auteursrecht is niet het enige aandachtspunt: denk ook aan je productaansprakelijkheid.

 

Zo ja, dan zou het een overweging kunnen zijn om het aan te bieden (cowboy strategie ;) via een handelsnaam uit een ander land waar de regels wat minder strikt zijn. Ik las bijvoorbeeld UK of Hong Kong, heeft daar iemand nog tips & tricks voor?

Los van de moraliteit: de UK minder strikt? Mij niets van bekend. Iemand anders wellicht?

Virtueel offshoren via HK lijkt me ook niet echt een oplossing: zeker niet als je meubelen bij import gewoon in beslag genomen worden.

 

Edit: leest vooral ook eens deze blog van Officenieuws

(van een auteur die op HL overigens ook heel bekend is :))

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Op designstoelen rust doorgaans auteursrecht. Het is aan jou om uit te zoeken of dit het geval is.

En zo ja, dan is een exacte replica niet aan te raden. Er is dan sprake van een keiharde auteursrechtinbreuk. Niet alleen kan dan gevorderd worden dat al "jouw" stoelen worden vernietigd, ook kan een fikse schadevergoeding worden gevorderd (ongeacht of je er überhaupt wat aan hebt verdiend). Zie ook zeer recent:

 

https://www.boek9.nl/items/iept20150120-rb-oost-brabant-piet-hein-eek

 

Het gaat hier om een andere stoel, maar het juridisch kader is vergelijkbaar.

 

Er zijn vele soorten kuipstoelen. Dit werd zojuist als opgemerkt. Een stijl is namelijk niet auteursrechtelijk beschermd. Een stoel moet bovendien bepaalde functionele aspecten hebben, zoals een zitting, leuning en poten. Deze zijn in principe niet auteursrechtelijk beschermd.

Het gaat erom of er bij de vormgeving van de stoel creatieve keuzes zijn gemaakt waardoor een ontworpen stoel een eigen karakter krijgt en een intellectuele schepping is. Lijkt jouw stoel echter te veel op een ander (of juridisch gezegd: is de totaalindruk van de stoelen hetzelfde?), dan kan je een probleem hebben. Hier ligt dus zeker een risico.

 

Wat betreft je vraag over de handelsnaam. Als jij in Nederland deze stoelen verkoopt, en een derde claimt dat hij/zij het auteursrecht heeft dan wordt deze inbreuk in principe beoordeeld aan de hand van het land waar bescherming wordt ingeroepen (Nederland dus). Het maakt in dat geval niet uit of je een Nederlandse of buitenlandse vennootschap hebt.

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 1

Lijkt er inderdaad op dat het modelrecht verlopen is omdat de maker van het ontwerp in de link al meer dan 30 jaar dood is. Tenmiste dat lijkt er, voor mij als niet jurist, op omdat modelrechten maximaal 25 jaar gelden en die rechten samen met het auteursrecht lijken te vervallen. Zie ook hieronder de zaak van Montis tegen Goossens. Ook op de diverse sites claimt men legaal te kopieren al zal in Engeland mogelijk nieuwe wetgeving gaan gelden in 2020. Kortom niet eenvoudig en TS doet er in iedergeval goed aan zich goed te laten informeren. Zie ook. Verkopen vanuit Nederland kan dus toch (soms?) problemen geven.

 

Ben benieuwd hoe Floor, als deskundige, hier tegenaan kijkt?

 

In theorie zou je nog tegen (nieuw) auteursrecht aan kunnen lopen van iemand die zich heeft laten inspireren door de originele stoel en zelf een werk heeft gemaakt dat nieuw auteursrecht heeft verkregen. Je loopt dus altijd een risico en in dit geval lijkt dat minimaal als het een 1:1 kopie is van het originele ontwerp.

 

Uiteraard speelt er ook altijd een moreel dilemma. Als het origineel nog te koop is, inclusief de merkrechten, is het dan helemaal eerlijk om de markt te "verzieken" met goedkope, kwalitatief minderwaardige kopieën?

 

Daartegenover staat het feit dat een origineel juist meer waarde krijgt door de populariteit. Mensen kunnen zich bovendien onderscheiden door juist een (duur) origineel aan te schaffen. Als ik om me heen kijk zie ik alleen origineel design meubilair, vooral omdat voor ons de kwaliteit belangrijk is. Maar ook omdat we graag origineel kopen. We hebben recent twee meer dan 20 jaar oude Charly's vervangen. Bijna waren dat 2 nieuwe Charly's geworden. ;)

 

Over deze stoel is overigens nog een juridisch gevecht gaande, betreffende het auteursrecht cq modelrecht. Nogal ingewikkeld dus zal er binnenkort eens voor gaan zitten. :) zie ook (voor de liefhebbers)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de snelle reacties. Ik wordt wel bevestigd in het feit dat er waarschijnlijk bepaalde risico's kleven aan het aanbieden van deze stoelen. Het gaat overigens om deze website https://www.alleeetkamerstoelen.nl en zoals je kunt zien bieden wij nu al bepaalde kuipstoelen (bijvoorbeeld de Consilium of de Kenna) aan die sterk lijken / geïnspireerd zijn op de besproken stoel. Ze wijken echter een klein beetje af zodat er volgens de leverancier geen risico in zit. Waar die grens ligt is voor mij onduidelijk.

 

@aeks, allereerst welkom op Higherlevel.

 

Los van de moraliteit: de UK minder strikt? Mij niets van bekend. Iemand anders wellicht?

 

Hoi Norbert. Ja ik heb me laten vertellen dat veel replica's wel in / vanuit de UK mogen worden aangeboden.

 

Wat betreft je vraag over de handelsnaam. Als jij in Nederland deze stoelen verkoopt, en een derde claimt dat hij/zij het auteursrecht heeft dan wordt deze inbreuk in principe beoordeeld aan de hand van het land waar bescherming wordt ingeroepen (Nederland dus). Het maakt in dat geval niet uit of je een Nederlandse of buitenlandse vennootschap hebt.

En als je een buitenlandse adres, contactgegevens etc zou realiseren? Zelfde verhaal ? Sowieso behoorlijk grijs gebied natuurlijk, maar ik wil toch even alle opties in kaart hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wat zou het probleem zijn als TS zelf een origineel ontwerp eetkamerstoel maakt en dit op de markt brengt. Dan hoef je toch niets na te maken? Laat iedere zijn eigen creativiteit vermarkten en daar geld mee verdienen. Scheelt ook heel veel juridische toestanden.

Link naar reactie
  • 0
Industriële vormgeving kan in de UK net zoals in heel Europa beschermd worden door geregistreerd en ongeregistreerd modelrecht. Het modelrecht kent echter een maximale beschermingsduur van 25 jaar. Dit is onvoldoende lang voor de oudere iconische ontwerpen, zoals van Le Corbusier, Arne Jacobsen, Eames en Eileen Gray.

 

De UK kent geen auteursrechtelijke bescherming toe aan industriële vormgeving, zodat de meubelontwerpen ouder dan 25 jaar volgelvrij zijn.

bron

 

Floor: Is het niet zo dat als een bepaalde stoel in Engeland legaal mag worden verkocht er door het vrij verkeer van goederen het auteursrecht welliswaar kan worden ingeroepen in een ander land maar dat geldt dan alleen voor doorverkoop in (b.v.) Nederland. Nederlandse consumenten kunnen (voorlopig) met een gerust hart in de UK inkopen. Of mis ik hier iets?

 

En Herman. Uiteraard kan je beter zelf ontwerpen maar dat moet je wel kunnen bovendien heb je veel meer kapitaal nodig dan het bij het dropshippen van bestaand meubilair. In de praktijk is zelf ontwerpen en vermarkten voor weinig mensen weggelegd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt er inderdaad op dat het modelrecht verlopen is omdat de maker van het ontwerp in de link al meer dan 30 jaar dood is. Tenmiste dat lijkt er, voor mij als niet jurist, op omdat modelrechten maximaal 25 jaar gelden en die rechten samen met het auteursrecht lijken te vervallen. Zie ook hieronder de zaak van Montis tegen Goossens. Ook op de diverse sites claimt men legaal te kopieren al zal in Engeland mogelijk nieuwe wetgeving gaan gelden in 2020. Kortom niet eenvoudig en TS doet er in iedergeval goed aan zich goed te laten informeren. Zie ook. Verkopen vanuit Nederland kan dus toch (soms?) problemen geven.

 

Ben benieuwd hoe Floor, als deskundige, hier tegenaan kijkt?

 

 

Het lastige is dat ik alleen adviseer over situaties waarop Nederlands recht van toepassing is. Als gekeken moet worden naar de IE-wetgeving in andere landen, dan kan dat beter gedaan worden door juristen/deskundigen daar. Zij kennen alle regels, uitzonderingen, rechtspraak etc. Zeker daar waar het hele rechtssysteem zo afwijkt van het onze (Common Law in the UK tegenover Civil Law hier, onderscheid zal ik jullie besparen.). Maar als het klopt dat er in the UK modelrecht zit op meubels, wat kennelijk zo is, en dit verloopt na 25 jaar nadat de meubels zijn ontworpen, dan zijn deze lijkt mij vogelvrij. TS kan deze dan vrij reproduceren. Dit lijkt me iets wat TS goed moet onderzoeken. Zeker als er nieuwe wetgeving aankomt om dit te tackelen.

 

 

Industriële vormgeving kan in de UK net zoals in heel Europa beschermd worden door geregistreerd en ongeregistreerd modelrecht. Het modelrecht kent echter een maximale beschermingsduur van 25 jaar. Dit is onvoldoende lang voor de oudere iconische ontwerpen, zoals van Le Corbusier, Arne Jacobsen, Eames en Eileen Gray.

 

De UK kent geen auteursrechtelijke bescherming toe aan industriële vormgeving, zodat de meubelontwerpen ouder dan 25 jaar volgelvrij zijn.

bron

 

Floor: Is het niet zo dat als een bepaalde stoel in Engeland legaal mag worden verkocht er door het vrij verkeer van goederen het auteursrecht welliswaar kan worden ingeroepen in een ander land maar dat geldt dan alleen voor doorverkoop in (b.v.) Nederland. Nederlandse consumenten kunnen (voorlopig) met een gerust hart in de UK inkopen. Of mis ik hier iets?

 

 

 

Als Nederlandse consument mag je legaal geproduceerde stoelen in Engeland kopen. Het is zelfs zo dat de (auteurs)rechthebbende zich in principe niet tegen doorverkoop in Nederland of ergens anders in de EU kan verzetten. Zijn recht is namelijk uitgeput. Voorwaarde is wel, zoals je schrijft dat deze legaal moet zijn verkocht (dus door of met toestemming van de rechthebbende). Uiteraard blijft het verboden kopieën of gewijzigde versies te maken. De stoel mag dus niet aangepast wordt en vervolgens worden doorverkocht.

Belangrijk om te weten is dat het alleen geldt wanneer de stoelen rechtmatig in de Europees Economische Ruimte (waaronder de EU valt) zijn gebracht. Koopt iemand stoelen in b.v. de VS, India of China, dan is er geen sprake van uitputting en mag de stoel niet doorverkocht worden zonder toestemming van de rechthebbende.

 

Wat betreft je vraag over de handelsnaam. Als jij in Nederland deze stoelen verkoopt, en een derde claimt dat hij/zij het auteursrecht heeft dan wordt deze inbreuk in principe beoordeeld aan de hand van het land waar bescherming wordt ingeroepen (Nederland dus). Het maakt in dat geval niet uit of je een Nederlandse of buitenlandse vennootschap hebt.

 

Je schrijft:

 

En als je een buitenlandse adres, contactgegevens etc zou realiseren? Zelfde verhaal ? Sowieso behoorlijk grijs gebied natuurlijk, maar ik wil toch even alle opties in kaart hebben.

 

Antwoord:

 

Zelfde verhaal: gekeken wordt naar het land waar bescherming wordt ingeroepen, niet naar de "nationaliteit" van de onderneming.

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

 

Als Nederlandse consument mag je legaal geproduceerde stoelen in Engeland kopen. Het is zelfs zo dat de (auteurs)rechthebbende zich in principe niet tegen doorverkoop in Nederland of ergens anders in de EU kan verzetten. Zijn recht is namelijk uitgeput. Voorwaarde is wel, zoals je schrijft dat deze legaal moet zijn verkocht (dus door of met toestemming van de rechthebbende). Uiteraard blijft het verboden kopieën of gewijzigde versies te maken. De stoel mag dus niet aangepast wordt en vervolgens worden doorverkocht.

Belangrijk om te weten is dat het alleen geldt wanneer de stoelen rechtmatig in de Europees Economische Ruimte (waaronder de EU valt) zijn gebracht. Koopt iemand stoelen in b.v. de VS, India of China, dan is er geen sprake van uitputting en mag de stoel niet doorverkocht worden zonder toestemming van de rechthebbende.

 

Voor TS van groot belang om bovenstaande goed en volledig te lezen. De tweede zin kan TS op het verkeerde been zetten. Bij replica's is het namelijk per definitie zo goed als uitgesloten dat deze met toestemming van de rechthebbende zijn verkocht. Dan blijft zoals ik al schreef het verbod om in landen waar het model- of auteursrecht nog wel gelden een (door)verkoopverbod. Uiteraard klopt bovenstaande helemaal, daar is geen misverstand over.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.