• 0

BTW bij verkoop inventaris (staking eenmanszaak)

Ik ben per 31-12-2015 gestopt met mijn eenmanszaak. Ik heb diverse apparaten uit mijn inventaris verkocht aan een ander, al bestaand, bedrijf. Ik heb deze apparaten destijds in Belgie gekocht, er staat dus geen BTW op de factuur. Moet ik nu wel BTW rekenen over de verkoop hiervan, naar een Nederlands bedrijf?

Zijn er mogelijkheden om onder het afdragen van deze BTW uit te komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja als jij iets in Nederland verkoopt dan moet je er btw over rekenen, het maakt daarbij niet uit waar je het gekocht hebt en of er btw op die factuur stond.

 

Maar waarom zou jij onder btw heffing uit willen komen?

het is toch simpel..

stel jij wilt 1500 voor die resterende inventaris, dan stuur je een factuur voor 1500+21% = 1.815

jij draagt 315 euro af, het andere bedrijf vraagt de 315 euro terug.

 

niks om onderuit te moeten / willen komen..

 

of ligt er een andere vraag achter?

Link naar reactie
  • 0

in aanvulling op Roel:

 

Zijn er mogelijkheden om onder het afdragen van deze BTW uit te komen?
Dat hangt af van je totale ontvangen en voorbelaste BTW in 2015. Als dat saldo inclusief BTW over de verkoop beneden de 2 KOR maxima blijft, kun je afdracht geheel of gedeeltelijk vermijden (maar dat eventuele niet af te dragen KOR saldo moet je dan wel weer optellen bij je winst)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als de aankoop echt zonder btw is geweest dan kan je de goederen eerst over laten gaan op privé. Je hoeft dan geen btw af te dragen. Vervolgens kan je het vanuit privé verkopen aan die onderneming.

 

Maar heb je de apparaten in België echt zonder btw gekocht? Of stond er 0%btw op de factuur en heb je dit dus in jouw aangifte btw in Nederland aan moeten geven? En dit geval Heb je wel btw terug gevorderd ook al moest je die in dezelfde aangifte ook weer betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.