• 0

Aanschaf laptop TU/e...krijg geen factuur

Goedemiddag,

 

Begin 2015 begonnen als eenmanszaak.

Eind 2015 begonnen aan een master op de TU/e.

Naast mijn studie ook bezig met de eenmanszaak.

 

Omdat mijn vorige laptop het begeven had heb ik een nieuwe laptop moeten aanschaffen en dit heb ik vervolgens gedaan via de TU/e.

Voor mijn werk doe ik bijna 95% op een computer(laptop) dus wil ik deze zakelijk aanschaffen. Echter als ik aan de TU vraag voor een een factuur krijg ik alleen een reactie terug met wij kunnen geen factuur geven wel een bevestiging van betaling.

 

Wellicht is een bevestiging van betaling genoeg om in boekhouding te stoppen als uitgaven? maar zeker niet genoeg om de btw terug te krijgen.

 

 

Extra informatie:

Op onderwijs zit geen belasting... toch? Maar zodra de instelling een product door verkoopt aan een student zit daar naar mijn idee wel belasting op.

 

Wat is jullie advies hoe ik dit moet aanpakken en heb ik gelijk dat er nog btw op zit?

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Eind 2015 begonnen aan een master op de TU/e.

Naast mijn studie ook bezig met de eenmanszaak.

 

Omdat mijn vorige laptop het begeven had heb ik een nieuwe laptop moeten aanschaffen en dit heb ik vervolgens gedaan via de TU/e.

Volg je die master terwijl je recht hebt op studiefinanciering? Of heb je recht op het studievoorschot? En is het zo dat je gebruik hebt gemaakt van de TU/e-regeling waarbij je aanvankelijk maar de helft van de laptop betaalt en de rest van het bedrag via een schuldbekentenis in termijnen wordt kwijtgescholden?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Geen studiefinanciering, wel regeling met de TU/e ja

Ik houd een beetje een slag om de arm, maar volgens mij moet je hier voor de btw helemaal niets mee. De laptop wordt aangeboden via het reguliere (algemeen vormend) onderwijs en dat valt onder de btw-vrijstelling. De onderwijsinstelling heeft waarschijnlijk om diezelfde reden op de inkoop ook geen btw-teruggave gekregen. Oftewel, de btw is al betaald door de TU/e en daarom kun jij die niet meer terugkrijgen. Eén voordeel: je hoeft ook voor de omzetbelasting niet meer te corrigeren voor privégebruik!

 

Voor de inkomstenbelasting moet je de laptop activeren voor de volle prijs en hier vervolgens in 5 jaar op afschrijven. De kosten kun je dus niet in het eerste jaar aftrekken, maar smeer je uit. Maar er is met die TU/e-regeling iets aparts. Je betaalt namelijk privé wel de volle prijs, alleen niet volledig in geld. Daar komt bovenop dat je ook nog eens elk jaar een deel of zelfs alles bij afstuderen krijgt kwijtgescholden. Die kwijtschelding(en) zijn weer bijzondere baten voor de eenmanszaak.

 

Laten we zeggen dat de laptop 1.600 euro (zonder btw) kost. In je eenmanszaak activeer je die laptop voor 1.600 euro. Je hebt dat zelf (privé) betaald middels 800 euro contant en 800 euro schuldbekentenis. Je kunt het verschuldigde bedrag voldoen via een memoriaalboeking (geld uit voor factuur / geld in via privéstorting). Zo weet je ook meteen je exacte vermogenspositie.

 

Vervolgens mag je elk jaar 20% op die 1.600 euro afschrijven (320 euro / jaar). Maar elk jaar dat je studeert krijg je ook een kwijtschelding van 33,3% (266,67 euro). Deze kwijtschelding boek je in de eenmanszaak als bijzondere baat. Na 5 jaar heb je dan de volledige 1.600 euro mogen afschrijven op de laptop, maar heb je ook 800 euro moeten bijtellen als bijzondere baten. Per saldo heb je dan in die periode fiscaal 800 euro aan kosten gehad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Is een bevestiging van betaling genoeg om in te boeken als uitgaven?

Ja, dat lijkt me wel.

 

Voor de inkomstenbelasting moet je je kosten en investeringen ten minste aannemelijk kunnen maken en dat hoeft niet per se middels een factuur. In jouw geval verzamel je daarvoor simpelweg zoveel mogelijk documenten: je eventuele order / bestelling, bevestigingsmails, betalingsafschrift, kwitantie van de TU/e, ontvangstbewijs, uitdraai van de TU/e-pagina, specificaties, etc.

 

Voor de omzetbelasting heb je wél een echt goede factuur nodig. Maar de btw lijkt me in dit geval niet meer relevant.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens mag je elk jaar 20% op die 1.600 euro afschrijven (320 euro / jaar).

 

Voor de volledigheid: eigenlijk zou je moeten afschrijven op de aanschafwaarde minus de vermoedelijke restwaarde, dus niet op de aanschafwaarde. Die restwaarde is hier door Prins Rachid impliciet op 0 gesteld; in het geval van een laptop is dat ook niet onredelijk. Bij andere afschrijfconstructies moet je daar dus nog wel even rekening mee houden!

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je daar dan ook nog aan toevoegen, dat dit alleen is bij investeringen boven de 450. Als de laptop in kwestie goedkoper was, hoeft deze niet geactiveerd te worden op de balans. Zie ook:

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeren_in_bedrijfsmiddelen

 

Daarbij verwijs ik in het bijzonder naar de paragraaf:

 

Bedrijfsmiddelen met een lage aanschafwaarde

 

Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan mag u het bedrag in 1 keer aftrekken als kosten. Bedrijfsmiddelen met een aanschafwaarde van minder dan € 450 komen niet in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Speciaal daarvoor zoek ik altijd een showroom model die daar net onder zit. Voldoet over het algemeen prima aan waar ik het voor nodig heb en houdt me administratie lekker simpel.

Link naar reactie
  • 1

Als je gebruik kunt maken van willekeurige afschrijving, ga daar dan wel verstandig mee om.

 

Veel starters denken dat het gunstig is om alles meteen in één keer af te schrijven. Meestal is dat niet zo.

 

Voor maximaal belastingvoordeel moet je veel afschrijven in een jaar waarin je veel belasting betaalt en weinig of niets afschrijven in een jaar waarin je weinig of geen belasting betaalt. Vaak heb je als starter nog weinig omzet en veel kosten, dus weinig winst en belasting. Vervroegde afschrijving biedt dan nauwelijks of geen voordelen.

 

Vroeger speelde hierbij renteverlies nog een rol, maar dat is tegenwoordig te verwaarlozen.

 

Daarnaast is het soms juist gunstig om je winst in een bepaald jaar zo hoog mogelijk te houden, bijvoorbeeld bij de aanvraag van een hypotheek of banklening.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt Lex, een toevoeging die ik ook hier nogal eens mis.

Het denken in termen van belastingverlaging is wel eens dogmatisch aan het worden.

Bij investeringen zou het er dan zelfs om kunnen gaan, meer zaken ook als investering aan te kopen in plaats van om ze beneden de 450 te houden.

Er is natuurlijk maar een kleine ruimte om dit type producten te verschuiven, maar toch. Onder de € 450 zijn het kosten, wat te beschouwen als een aankoop die je in één jaar af mag schrijven. Daar boven mag het een investering worden, waar je dus ook nog nul af mag schrijven in een eerste jaar, ik zit te denken aan een computer die je in november koopt.

 

je moet hiervoor wel goed in kunnen schatten hoe je (belastbare) winst zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Maar doorgaans zou je voor het startjaar toch mogen verwachten dat het niet het vetste jaar is. want naast de 'echte' investeringen ben je vaak ook meer (kleine) kosten kwijt aan kantoormateriaal, reclamemateriaal, juridische kosten, etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.