• 0

Waarom zzp'ers de economie te gronde richten

http://www.volkskrant.nl/economie/waarom-zzp-ers-de-economie-te-gronde-richten~a4230474/?hash=d852877027acf2a73dc50f7e1d5186182718ce58

Een interessant en nu eens wat langer artikel in deze discussie.Ik heb hem, op zoek naar een relevant topic, maar onder 'fiscaal' geschaard, omdat de schrijfster, met wie ik het zeker niet altijd eens ben, nogal ingaat op de fiscale kant van de zaak.

 

Met name loopt zij erg te hoop tegen de, vermeende, fiscale voordelen van de ondernemer-zzp'er.

waarbij ze in mijn ogen veel te veel een zzp'er een op een vergelijkt met iemand die dat werk anders ook net zo gemakkelijk in loondienst had kunnen doen, een sterk versimpelde en daarom ook meestentijds volstrekt onjuiste voorstelling van zaken.

 

Waar ik het wel mee eens ben, is de rat race van de tarieven. Wat ik echter daar met name zie, is dat het tarief van de eenpitter door (potentiële) klanten en opdrachtgevers nog veel te veel vergeleken wordt met wat iemand in loondienst verdient, daar waar dezelfde klanten wel grif grote bedragen neertellen voor producten en diensten waarbij deze relatie veel minder 1 op1 vergelijkbaar is.

 

Een beetje weinig economisch onderricht is de stelling, dat bij de keuze voor de zzp'er altijd gewezen wordt op diens flexibiliteit, en nooit op diens lage kosten. Terwijl dit gewoon op hetzelfde neerkomt: juist vanwege die flexibiliteit zijn de kosten op langere termijn het laagst.

 

Mevrouw Hofs vergeet dat de bakker, de slager en de timmerman altijd al kleine zelfstandigen waren, en dat er tegenwoordig vele nieuwe beroepen bijgekomen zijn in een dienstensector, maar wel met geheel zelfstandige mensen. Gezien haar woordkeuzes en wijzend op 'oneerlijke concurrentie' steekt haar dat een beetje.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

a) nieuw, maar

b) ook legt men nu verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever.

 

Het is met name punt b waarom de hele zaak is gewijzigd.

Er loopt toch ook een ander draadje waarin iedereen dat toch al wist ::)

En volgens mij komt alle verantwoordelijkheid nu bij de opdrachtgever.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar ik heb het toch van meerdere kanten gehoord, waaronder laatst iemand van de BD (die ik persoonlijk ken hoor, niet zakeljk), en het was et name zo dat men niet handhaven kón. De VAR werd aangevraagd door de (kleinere) ondernemer, maar juist de (vaak wat grotere) opdrachtgever werd hierdoor gevrijwaard.
De handhaving was helemaal geen probleem ... de loonbelasting werd namelijk door de Belastingdienst op de ZZP-er verhaald, en de premie werknemersverzekeringen door het UWV op de opdrachtgever.

 

Naar alle waarschijnlijkheid was er eerder sprake van enige onderbezetting bij de controlerende instanties waardoor zaken scheef gingen lopen. Zoals altijd ... elke wet is waardeloos als de controle daarop ontbreekt.

 

zie ook: De zelfstandige in het sociaal recht: de verhouding tussen juridische status en sociaal-economische positie - Volume 41 van Monografieën Sociaal recht, ISSN 1574-051X; Uitgever Kluwer, 2007; ISBN 9013043976, 9789013043976; 453 pagina's >> blz. 213 e.v. De Verklaring Arbeidsrelatie.

 

Onder de nieuwe wetgeving kan dat geld bij zowel de opdrachtnemer als bij de opdrachtgever worden verhaald. Daarmee is nog geen man overboord wanneer er inderdaad geen sprake is van een fictieve dienstbetrekking.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie dan uiteindelijk verantwoordelijk is is een ander punt - die van de opdrachtgever had men ook gewoon aan de huidige VAR kunnen toevoegen: dat de VAR-WUO accepteren betekent mede verantwoordelijk te zijn.

Ook hierbij geldt: Ware woorden hebben weinig woorden nodig.

 

In alle eenvoud had men bovengenoemde regel aan het wetboek toe kunnen voegen.

 

Goh ... wat had dat veel tijd bespaard ... en veel geld opgeleverd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.