• 0

Geen recht op investeringsaftrek [KIA]

Beste forum leden,

 

Ik zit met een vraag m.b.t. de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

 

De onderneming heeft een drietal investering gedaan in 2015 van ongeveer Euro 8.800,= De grootste investering ad Euro 7.000,= is voor de helft gefinancierd met een lening van de ouders.

 

Nu geeft de belastingdienst aan dat er geen recht op aftrek is wanneer:

 

"investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader, hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek"

 

Kan/mag je nu de helft van de Euro 7.000,= als investering meenemen zodat je totaal als investering krijgt Euro 5.300,= (7.000,= x 0,5 + 1.800,=)

Of blijft de investering ad Euro 7.000,= in zijn geheel uitgesloten van aftrek?

 

Alvast bedankt voor je reactie,

 

groet,

Ton

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die investering is toch niet van je ouders gekocht? Dan heb je gewoon investeringsaftrek.

De investering is gedaan met een geldlening van de ouders. Er is dus een verplichting aangegaan inzake de terugbetaling van een geldlening ten behoeve van een investering.

 

Maar ...

 

Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, investeringsaftrek

5. Uitgesloten verplichtingen voor de investeringsaftrek

5.1. Verplichtingen tussen naaste verwanten

5.1.1. Inleiding

Voor de investeringsaftrek blijven buiten aanmerking verplichtingen aangegaan tussen naaste verwanten (artikel 3.46, eerste lid, onderdelen a en b, van de Wet IB 2001).

 

De Minister heeft de bevoegdheid te bepalen dat het eerste lid geen toepassing vindt (artikel 3.46, tweede lid, van de Wet IB 2001). Ik heb besloten bij verplichtingen tussen naaste verwanten van de ontheffingsbevoegdheid gebruik te maken. Hierbij machtig ik de inspecteurs namens mij deze ontheffing te verlenen, waarbij de volgende uitgangspunten gelden.

 

5.1.2.4. Verplichtingen tussen naaste verwanten

Het moet gaan om reële verplichtingen tot betaling aangegaan tussen naaste verwanten voor de verwerving of verbetering van een bedrijfsmiddel. Schulden ter zake van de verwerving of verbetering van een bedrijfsmiddel aan de naaste verwant moeten met name voor wat betreft looptijd, aflossingsschema en te stellen zekerheden voldoen aan hetgeen tussen derden gebruikelijk is. Bovendien mag geen sprake zijn van een kennelijk vooruitlopen op een erfrechtelijke verkrijging (schuldig blijven zonder rekening te houden met bijvoorbeeld de leeftijd van de naaste verwant tegenover wie de verplichtingen worden aangegaan). Als een lening met het oog op de toepassing van de regeling van durfkapitaal (artikel 5.17, eerste lid, van de Wet IB 2001, tot 2013) is achtergesteld en voor het overige als tussen derden gebruikelijk kan worden beschouwd, komt de ondernemer/geldlener in aanmerking voor investeringsaftrek.

 

Als dan ... het kan en mag.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi steven,

 

Het bedrijfsmiddel is niet bij de ouders gekocht, maar er is wel bij ze geleend om het bedrijfsmiddel te kunnen kopen.

 

In de tekst van de belastingdienst wordt gesproken over "verplichtingen aangaat tegenover etc".

De lening is een overeenkomst waarin je verplichtingen hebt vastgelegd over o.a. de hoogte en duur van de terugbetalingstermijnen, wel of geen rente etc.

 

Maar blijkbaar is de koopovereenkomst de verplichting die bedoelt wordt, "het kopen van een bedrijfsmiddel bij o.a. ouders" sluit de aftrek uit begrijp ik.

 

groet,

 

Ton

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nedzhibe en Joost bedankt voor jullie reactie.

 

Het is nu een stuk duidelijker maar zit toch nog met de vraag wat nu als bijvoorbeeld de helft van het bedrijfsmiddel is gefinancierd met een lening van naaste verwanten en die niet gebaseerd is wat gebruikelijk is. m.a.w. voldoet niet aan de eisen van het besluit van de Minister.

 

Kan/mag je nu de helft van de Euro 7.000,= als investering meenemen zodat je totaal als investering krijgt Euro 5.300,= (7.000,= x 0,5 + 1.800,=)

Of blijft de investering ad Euro 7.000,= in zijn geheel uitgesloten van aftrek? (bedrijfsmiddel is niet gekocht van een naaste verwante)

 

Ik heb nog gezocht naar het besluit van de Minister, maar heb dat niet kunnen vinden. Waar kan ik dat vinden?

 

Alvast bedankt voor je /jullie reactie.

 

groet,

 

Ton

Link naar reactie
  • 0
Het is nu een stuk duidelijker maar zit toch nog met de vraag wat nu als bijvoorbeeld de helft van het bedrijfsmiddel is gefinancierd met een lening van naaste verwanten en die niet gebaseerd is wat gebruikelijk is. m.a.w. voldoet niet aan de eisen van het besluit van de Minister.
Gaan wij nu te moeilijk denken en doen? Dan kan het spaargeld toch net zo makkelijk uit een oude sok komen ... of van de buurman?

 

Ik heb nog gezocht naar het besluit van de Minister, maar heb dat niet kunnen vinden. Waar kan ik dat vinden?
Besluit Investeringsaftrek - In dit besluit zijn de standpunten opgenomen op het gebied van de investeringsaftrek. Het is een actualisering van het besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 1405.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.