• 0

onzeker en twijfel opstart als ondernemer [horeca]

Beste forumlezers,

 

Ik zit met een aantal zaken waarop ik wat antwoorden zoek.

 

Door verkeerde keuzes heb ik geen geld en een bkr registratie.

 

Ik zit op een uitkering.

 

Ik wil voor mezelf beginnen maar dan micro. Wat ik mij afvraag is hoe ik dat ga verwoorden.

 

Het zit namelijk zo. Omdat ik totaal geen ervaring heb in het ondernemen wil ik het zo klein mogelijk houden.

 

bv ik wil mijn doel hebben op 10 verkochten producten per dag. Laten we zeggen dat de winst heel klein is. Waarom? omdat ik geen enkel ervaring heb in het ondernemen maar ik gaande weg me onzekerheid en twijfels wil verliezen of bijschaven en ik heb niet echt een budget.

 

Ik wil als ik dat voor mezelf heb bewezen dan uitbreiden tot ik een loon over houd dat ik met loondienst zou bereiken. Ik moet echt leren wat en hoe klanten te benaderen en waar ze te vinden.

 

Ik wil met 10 beginnen omdat ik ervan uitga dat er maar 3 vaste klanten per dag haalbaar zijn en ik dus continue opzoek moet naar de resterende 7. Als ik dan meer klanten op een dag kan verwerken zal ik dat zeker niet laten maar het doel is 10 om het te ''leren'' zal ik maar zeggen.

 

Wat ik wil weten is hoelang zou ik die 10 producten moeten verkopen?

En moet ik dit in zijn geheel vermelden in het bedrijfsplan?

Kan dit uberhaubt wel met een uitkering?

Denken jullie dat het de moeite waard is om het op zulk soort manieren te leren?

Wat is dan exact de bedrijfsvorm die jullie zouden kiezen zzp of eenmans en waarom?

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De onzekerheid druipt eerlijk gezegd ook een beetje van je bericht af. Ondernemen is heel leuk om te doen, maar natuurlijk wel spannend! In jouw geval denk ik dat het geen kwaad kan om de startersdag van de KVK te bezoeken en wellicht eens met wat ondernemers te praten. Elke ondernemer begint zonder "ervaring" en ik denk dat iedereen de spanning ervaart van alles wat er op je af komt als ondernemer, maar als je bij voorbaat al gaat roepen dat je geen ervaring hebt en klein wilt blijven wordt het wel lastig. Als ondernemer zonder zelfvertrouwen is het best lastig, dus wat mij betreft begin je daar: vertrouw op jezelf, je mogelijkheden en je plannen. Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan, maar wat mij betreft een belangrijke stap om succesvol te kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Klopt ik vind het super eng. hahaha meteen loop ik tegen mezelf aan.Ik heb mezelf verkeerd verwoord want ik bedoel eigenlijk dat ik super klein wil beginnen dit om gaande weg te leren. Ik vertrouw op wat ik wil leveren maar ik vertrouw de markt nog niet. Mede omdat ik totaal geen idee heb wat de markt werkingen zijn en wat dus haalbaar is.

 

Vandaar dat ik 10 klanten per dag wil leren bedienen wat daarbij komt is natuurlijk mooi en beter maar dat gaat dan ook weer gepaard met hier en daar wat fin bij elkaar schrapen om er wat van te gaan maken en daar zit mijn knelpunt.

 

Als ik begin met de capaciteit van 60 maar dat blijkt niet haalbaar dan heb ik wel bv de nodige kosten gemaakt waardoor ik mijn bedrijfsplan vanaf de start al zie fluctueren in neerwaarts spiraal waardoor ik bepaalde gedane belofte,s over terug betalingen ook zal moeten verlengen.

 

Vandaar dus die 10 om een op waardste spiraal te crieeren waarbij ik zelf sneller door heb wat echt haalbaar is.

 

Ik zal eens de starters dag bezoeken en kijken of er gelijk gestemden zijn.

 

Bedankt je heb gelijk ik zal veel zelfverzekerder mijn plannen moeten presenteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vermoed dat je (behalve tijd) niet veel investering nodig hebt. Je kunt, zoals je zelf voorzichtig aangeeft, "gewoon" beginnen en al gaande weg ervaren, zelfverzekerder worden en vanuit een bepaalde fase groeien óf bedenken dat het toch niet écht iets voor je is.

 

Kan dit uberhaubt wel met een uitkering?

Wat is dan exact de bedrijfsvorm die jullie zouden kiezen zzp of eenmans en waarom?

Je zult zeker met een aantal dingen wél rekening moeten houden. Algemene informatie hierover vind je op bij het UWV>>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mikky,

 

Met de tijd kom ik wel weg met fin niet echt. Ik kan zo een half jaar vooruit denken in leningen maar that,s it. Het gaat om voeding bereiden waarbij ik dus ook rekening moet houden met het huren van een keuken, inkoop producten, bewaar, vervoer en dan pas verkoop. Gelukkig kan ik ergens per uur een keuken huren en zou ik daar ook nog eens gratis een koelkast kunnen stallen.

 

bedankt voor die uwv site die heb ik nu al meerde malen bezocht maar telkens ontweken en nu verwijs jij mij toch weer. Dat is voor mij dan het teken dat ik daar wat mee moet gaan doen alvorens ik verder ga.

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Graag denk ik met je mee over je plannen. Het is dan handig dat ik meer weet over jouw situatie en het plan. Je start vanuit een uitkeringssituatie, welke uitkering gaat het om? Er zijn diverse ondersteunende mogelijkheden waar je gebruik van zou kunnen maken. Je wilt producten gaan verkopen, wat voor producten precies en aan wie? En op welke manier wil je de producten aan de man brengen, kun je dat aangeven.

 

Op Ondernemersplein kun je informatie vinden over het starten van een bedrijf vanuit een uitkering.

 

Eenmanszaak is een rechtsvorm die in veel gevallen goed past voor een kleine, startende ondernemer. Het is goed naar de fiscale en juridische aspecten te kijken, meer informatie kun je vinden op http://www.ondernemersplein.nl/artikel/de-eenmanszaak/ . (ZZP en freelance zijn termen die veel gebruikt worden voor het werken in opdracht, maar zijn geen rechtsvormen).

 

Er komt heel veel op je af, een ondernemingsplan maken is een goede manier om overzicht te krijgen. De uitkeringsinstantie zal hier ook naar vragen.

 

Gerdine Annaars

Ondernemersadviseur

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerdine,

 

Ik maak gebruik van een wwb uitkering. Klopt ik heb het al eens aangekaart maar dan wordt er niks mee gedaan. Omdat ik niks concreet inlever natuurlijk!!! ik kan het misschien mooi vertellen m aar daar hebben ze niks aan en vaak zijn de medewerkers ook zelf niet in staat om je een zetje in de juiste richting te geven. Ik ben erachter dat het dus niet het niet willen van hun is maar ik moet duidelijker mijn pad uitstippelen waardoor ik idd zelf meer weet van welke regelingen ik gebruik kan maken. Ik hen nog wel een sociaal juridische achtergrond maar blijkbaar is het echt zo dat het bij de loodgieter ook lekt.

 

Neee toch geen cliché,s naleven tenzij het positief is.

 

Mijn doel is om de beste voeding service punt van Amsterdam en omgeving te worden door gebruik te maken van kwalitatieve en verse producten, heldere korte voedingsadviezen die zijn gepasseerd op de individuele calorieën behoefte en ik hiermee een inkomen wil generen wat vergelijkbaar is met een inkomen uit loondienst.

 

Het idee is als volgt; We komen ze overal tegen.......dure verlepte broodjes en als ze vers zijn is het vaak duur. E en krentenbol in de tankstation kost al gauw 2.10 en ze zijn nu niet echt lekker.

 

Ik wil een beperkt aantal belegde broodjes 2/3 verkopen/ voor 2.50 maak ik ruim belegde broodjes.

 

Bij elk broodje is het aantal calorieën vermeld. Als de klant de site of telefonische benadert wordt deze vrijwillig in de gelegenheid gesteld om een quikscan omtrent voedingsadvies te krijgen.

 

tevens is er een mogelijkheid uit 2 verschillende rijst met groente en kip of vlees te bestellen.

Alles met het ook op de calorieën. De groentes en rijst variëren om de week.

 

Ik wil de producten gaan promoten door het in het klein uit te delen, feestjes, sportscholen, bedrijven en ieder die wat aan zijn haar voedingscalorieen wilt doen maar ook gewoon klanten die willen genieten van een niet te dure maar wel overwogen maaltijd of broodje. Ik wil op plekken zijn waar veel bedrijvigheid is zoals winkelcentrums. De strategie is wekelijks 5 meer klanten te bereiken.

 

Door het beperkte maar wel wisselende en vooral kwaliteits- goede en goedkopere aanbod denk ik meer mensen te kunnen bereiken.

 

Connectie met koffie is binnen hand bereik.

 

Ik denk idd zelf aan een een mans zaak maar wel met 1 persoon extra in dienst.

 

wauw hoe ik dit typ besef ik hoe onzeker en bang ik ben om zoiets te doen want hoe garandeer ik nu omzet. Kosten moeten betaald worden en op papier kan je alles wel mooi verwoorden maar praktijk blijkt dan toch net iets anders vandaar dat ik zo klein mogelijk wil beginnen.

 

Ik durf niet eens een pand te huren want dan zit je al op aardig wat kosten die je maar moet terug verdienen.

 

Ik wil eigenlijk niet de weg van het uwv bewandelen. Ik ken wel wat mensen die mij zouden kunnen helpen maar ik wil minie micro beginnen.

 

Klopt ik ben begonnen met het bedrijfsplan. Tenminste een visie proberen te verscherpen.

 

Wel heel leuk en confronterende gebeurtenis!!!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je hebt het hier over een cateringbedrijf starten.

Buiten het feit dat je dit, hoe bescheiden/klein je ook start, dit wel bij het CWI moet melden, moet je écht met heel wat wet- en regelgeving rekening houden. Met catering vanuit huis dien je te voldoen aan diverse voorschriften m.b.t. voedselhygiëne. Zo zal je niet "zomaar" thuis in de keuken de catering kunnen starten; zal je goed na moeten denken over verpakking/vervoer van producten/gerechten en dien je een HACCP systeem bij te houden.

Zie ook informatie over de warenwet en de wet- en regelgeving m.b.t. horeca/catering op Ondernemersplein.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mikky,

 

Nee hoor geen catering is niet de bedoeling en veelste grootschalig. Het valt idd wel onder 1 van de 3 out of home kanalen waaronder dus ook de klassiekerhoreca en de gemak service.

Ik besef heel goed dat er in de foodsector acht van de tien floppen.

 

Zoals eerder vermeld er is geen verkoop vanuit huis!!! en ik ben al in het bezit van diverse horeca gerichte diploma,s als cursussen en ben dus bezig met de resterende aanvullende cursussen.

 

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zoals eerder vermeld er is geen verkoop vanuit huis!!!

Oeps... sorry... Daar heb ik inderdaad over heen gelezen.

 

en ik ben al in het bezit van diverse horeca gerichte diploma,s als cursussen en ben dus bezig met de resterende aanvullende cursussen.

Dan heeft mijn voorlaatste bericht (en in principe ook deze) niet veel toegevoegde waarde.

 

Dan kan ik alleen maar zeggen: ga er voor! Je hebt de kennis, ingangen en connecties al. Nu het plan alleen nog even melden bij het CWI ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Er worden al een aantal praktische tips gegeven. Kijk ook eens op de site van Koninklijke Horeca Nederland KHN. Daar kun je veel informatie vinden en inspiratie opdoen. Verder wil ik je graag wijzen op het online KvK seminar Starten vanuit een uitkering webinar

 

Veel succes met je plannen!

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.