• 0

Vragen zakelijke of particuliere koop en retourtermijn

- ben je als particuliere verkoper verplicht om te retouneren als klant dit wilt?

- mag je een particuliere verkoper zijn als je een kvk nummer hebt?

- wat moet je doen als je een particuliere verkoop hebt gedaan en je hebt een kvk nummer?

- tot welk bedrag per jaar mag je particulier verkopen zonder btw verplichting?

- stel je gaat over het maximum particulier verkoop bedrag heen, hoe werkt dat dan belastingtechnisch

 

thanks!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erikzzz,

 

Wat heb je tot dusver ondernomen om het antwoord op al deze vragen te vinden? Site van Kvk, Belastingdienst, Antwoord voor bedrijven, etc.?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op het moment dat je goederen inkoopt om te verkopen, ben je al snel een zakelijk verkoper. Of je wel of niet ingeschreven bent maakt voor die beoordeling niet uit. En als je zakelijk verkoper bent, ben je aan al die regels gebonden. Overigens geldt voor garantie, of eigenlijk conformiteit, dat je daaraan ook gebonden bent wanneer je geen zakelijk verkoper bent.

Er is ook geen sprake van een btw-vrijstelling voor kleine handelaren, wel is er de KOR, waarover op deze site als oeverloos veel geschreven is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kennelijk weet je dus toch nog niet genoeg? ::)

 

Waar ligt de grens
Bij "doe je het structureel en met als doel winst te genereren"

 

hoe is de gedefinieerd
ik ken cases waar meer dan 3 x per jaar al als structureel werd gezien. In de praktijk hangt het natuurlijk af van veel andere omstandigheden, zoals of het echt hobbymatige een nevenactiviteit is die dus afwijkt van jouw hoofdberoep, hoeveel tijd je er aan besteed en hoeveel omzet en winst hiermee gemoeid is

 

en is dit te relateren aan de omzet?
ja en nee dus.

 

Maar... eerlijk gezegd, als je nu eerst eens zelf wat meer toelichting geeft dan kunnen we jouw vraag ook veel beter beantwoorden:

- waarin handel je / of ga je handelen?

- hoe vaak doe je een koop per dag/maand?

- wat is de hiermee gerealiseerde / te realiseren omzet en winst?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het herroepingsrecht hoort nu eenmaal bij online verkopen.

 

Je hoeft trouwens niet de verzendkosten van het retourneren zelf te vergoeden. Tenminste als je dit goed en duidelijk communiceert. Daardoor blijft er alsnog een (kleine) drempel voor klanten om het product terug te sturen.

 

Verder is het natuurlijk zaak om te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Indien je hieraan voldoet (of deze overtreft) zullen retouren meevallen. Maar er blijft bijna altijd een klein deel bestaan.

 

Heb je verder nog specifieke vragen rondom dit thema?

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Het gevaarlijkst is kopers niet goed informeren over de bedenktijd en het recht van retour: de bedenktijd wordt dan automatisch verlengd van 14 dagen naar 1 jaar. Houd daarnaast rekening met garantie, want de wettelijke garantietermijn is al gauw minimaal 2 jaar.

 

Waarom verwacht je bij een normale bedenktijd al financiële problemen? Ben je bijvoorbeeld actief in een markt waar het percentage retouren hoog ligt (zoals de vijftig procent bij Zalando)?

 

Met een goed financieel plan en een liquiditeitsbegroting zou het eigenlijk geen onoverkomelijk probleem mogen zijn, zolang je maar een reële schatting van het aantal retouren aanhoudt.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt allemaal voor de berichten. Hoe kan ik schatten/voorspellen hoe hoog mijn retourstroom gaat zijn? Gegeven dat ik geen specifieke voorkeur heb voor de te resellen producten

 

 

met een dobbelsteen, een wichelroede of een glazen bol, maar er zijn ook volksstammen die zeggen dat het juiste antwoord '42' is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mod toelichting: 3 recente vragen van Erik die feitelijk allemaal over het zelfde gaan, samengevoegd.

 

 

Het herroepingsrecht hoort nu eenmaal bij online verkopen.

 

Je hoeft trouwens niet de verzendkosten van het retourneren zelf te vergoeden. Tenminste als je dit goed en duidelijk communiceert. Daardoor blijft er alsnog een (kleine) drempel voor klanten om het product terug te sturen.

 

Verder is het natuurlijk zaak om te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Indien je hieraan voldoet (of deze overtreft) zullen retouren meevallen. Maar er blijft bijna altijd een klein deel bestaan.

 

 

 

Er is natuurlijk wel een verschil tussen (incidentele) particuliere verkoop en verkoop door een bedrijf.

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.