• 0

Hoogte vrijwillige vergoeding Zvw-premie DGA

Bij het overwegen om een vrijwillige vergoeding door te voeren voor de DGA, vroeg ik me eigenlijk af of mijn berekening van deze vergoeding wel goed is. De premiebijdrage die de DGA moet betalen is 5,5% met een maximum van zo'n 2902 euro (bedrag 2016). Om de juiste vergoeding te bepalen en om cascadeproblemen te voorkomen, had ik daarom de vrijwillige vergoeding vanuit de BV vastgesteld volgens de formule:

 

Zvw-vergoeding = (Zvw-premie + Zvw-premie²) x brutoloon (met hetzelfde maximum)

 

Op die manier is de vergoeding dan altijd gelijk aan de daadwerkelijke premiebijdrage van de DGA. Nu zie ik echter dat een aantal loonprogramma's geen rekening houden met het cascade-effect, waardoor er dus altijd een verschil is tussen de vergoeding en de premie. Ze doen het daarmee voorkomen alsof de vergoeding tot aan het premiemaximum altijd lager moet zijn dan de daadwerkelijke premie, door op een andere grondslag hetzelfde percentage toe te passen.

 

Wie weet of de Zvw-vergoeding even hoog mag zijn als de daadwerkelijke Zvw-bijdrage? Ik kan nergens vinden dat dat niet zou mogen, maar ik kan er ook geen bevestiging voor vinden. De rekenverschillen in het aangehaalde loonprogramma lijken te suggereren dat het weer niet zou mogen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat hun software simpelweg de juiste berekening niet aankan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een normale, goede salarissoftwareprogramma gebruikt en je geeft aan dat je de ZVW aan de DGA ook wil vergoeden, dan is de vergoeding uiteraard precies gelijk aan de premie.

 

Maar dan moet er natuurlijk ook loonbelasting over deze vergoeding ingehouden worden. En dus is het extra netto(salaris) natuurlijk kleiner dan de premie.

Link naar reactie
  • 0

Precies, dus waarom zou je als DGA je Zvw-premie vergoed willen krijgen? Bij een klein aanmerkelijk belang, meerdere DGA's en verschillende loonniveau's kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar bij een BV met maar 1 of 2 DGA's (gehuwd stel o.i.d.) niet echt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Precies, dus waarom zou je als DGA je Zvw-premie vergoed willen krijgen? Bij een klein aanmerkelijk belang, meerdere DGA's en verschillende loonniveau's kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar bij een BV met maar 1 of 2 DGA's (gehuwd stel o.i.d.) niet echt.

In eerste instantie ging het me erom dat de berekening in het genoemde loonpakket niet helemaal goed ging, althans dat de vrijwillige vergoeding niet gelijk was aan de daadwerkelijk af te dragen premie. Persoonlijk heb ik zoiets van: doe het in je loonprogramma dan óf goed óf niet. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het waarschijnlijk mis gaat omdat de berekening van die vrijwillige bijdrage gaat via een niet zo intuïtieve reeks van machten:

vrijwillige bijdrage% = Zwv%^1 + Zvw%^2 + Zvw%^3 + .... + Zvw%^n

 

Dan de vraag waarom je het zou willen. Tja. Je kunt stellen dat de Zvw-premie van alle (overige) werknemers ook door de zaak worden betaald, dus waarom die van de DGA niet? Uiteindelijk maakt dat bij 1 DGA natuurlijk niet uit, omdat dat broekzak-vestzak is. Je zou het dan nog kunnen doen om een heul klein beetje te spelen met het bruto of netto loon van de DGA, al moet die vrijwillige bijdrage wel zwart-op-wit worden vastgelegd. Als laatste is een overweging om die vrijwillige bijdrage (deels) in de vrije ruimte van de werkkostenregeling te kunnen laten vallen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Of het nou goed gaat of niet (met de berekening), dat laat ik een beetje in het midden.

 

Maar het is een feit dat niet alle software juist dit onderwerp op dezelfde manier behandelen:

 

Bijvoorbeeld in het pakket waar jij een link naar had gemaakt, daar is deze vergoeding een "gewone" vergoeding net als alle andere vergoedingen dus. M.a.w.: wanneer deze toegekend wordt, dan wordt ook het ZVW loon met hetzelfde bedrag verhoogd, waarbij je dus ook meer ZVW premie moet inhouden.

 

Dus je dacht bijvoorbeeld eerst dat de premie X was, maar door de vergoeding van hetzelfde bedrag wordt de 'nieuwe' premie Y.

 

Er zijn andere programma's die deze vergoeding, net als vroeger toen de werkgever dit aan 'gewone' werknemers moest vergoeden en ook weer inhouden, niet meenemen in het ZVW loon.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat de eerste methode de juiste is, maar ik heb mij daar nooit écht in verdiept (want ook ik vind het nogal overbodig om dit te vergoeden aan de DGA).

 

 

Link naar reactie
  • 0
via een niet zo intuïtieve reeks van machten:

vrijwillige bijdrage% = Zwv%^1 + Zvw%^2 + Zvw%^3 + .... + Zvw%^n

 

Dit zijn standaard som reeksen, die zo in een boekhoed pakket gestopt kunnen worden. Dus lijkt mij dat dit pakket het niet goed doet. ∑(Zwv%^n) met n=1-∞

 

Je rekent dat 1 keer uit voor die 5.5% en dat getal blijf je gebruiken.

 

Overigens is het verschil al na de 2e stap klein.

n=1: 5.5000%

n=2: 5.5803

n=3: 5.5819

n=4: 5.5820

etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn andere programma's die deze vergoeding, net als vroeger toen de werkgever dit aan 'gewone' werknemers moest vergoeden en ook weer inhouden, niet meenemen in het ZVW loon.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat de eerste methode de juiste is, maar ik heb mij daar nooit écht in verdiept (want ook ik vind het nogal overbodig om dit te vergoeden aan de DGA).

Nou, ik denk dat die verwarring ook daardoor kwam. Ik ben erachter gekomen dat ze tot 2008 deze DGA-vergoeding inderdaad niet meenamen in het Zvw-loon. Dat was onjuist, omdat de Zvw-vergoeding ook onderdeel is van het Zvw-loon. Maar vervolgens hebben ze de denkfout gemaakt dat er daarom een verschil tussen de vergoeding en de premie moet zitten. Maar dat is niet zo.

 

Als je de formule van Eric gebruikt (∑(Zwv%^n) met n=1-∞), dan kom je altijd precies goed uit, terwijl je toch over die vrijwillige vergoeding Zvw-premie betaalt. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.