• 0

[afgesplist]: Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam [duscussie merknamen]

Misschien ligt het aan mij, maar met al deze namen weet ik nog steeds niet in één zin wat meneer nu precies doet.

Daar gaat het toch om?

 

Als ik nu toch aan het typen ben heb ik ook een vraag.

 

Ik als newbee heb in de tweede topic niet beter te weten mijn site genoemd (nogmaals sorry)

kan niet alles weten.

Nu zie ik dat Hans op pagina 213 met 2300+ berichten met volle toewijding het over kemdirect heeft (eigen product) mag dit wel gewoon? Moet je daarvoor eerst legend of moderator voor zijn?

(probeer het te snappen)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Misschien ligt het aan mij, maar met al deze namen weet ik nog steeds niet in één zin wat meneer nu precies doet. Daar gaat het toch om?
Wat doet Opel? Wat doet Google? Wat doet Verkade? Dus kortom: nee, daar gaat het niet om.

 

Als ik nu toch aan het typen ben heb ik ook een vraag.

 

Ik als newbee heb in de tweede topic niet beter te weten mijn site genoemd (nogmaals sorry) kan niet alles weten. Nu zie ik dat Hans op pagina 213 met 2300+ berichten met volle toewijding het over kemdirect heeft (eigen product) mag dit wel gewoon? Moet je daarvoor eerst legend of moderator voor zijn? (probeer het te snappen)
Dat is ietwat arbitrair. Als de indruk ontstaat dat je een naam noemt ter promotie dan is het niet geoorloofd. Maar als het dient ter illustratie, kan het weer wel. En dan scheelt het inderdaad als je een lange staat van dienst hebt op het forum waaruit blijkt dat je niet uit bent op zelfpromotie.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja... merknamen zijn producten en een dienst is moeilijker uit te leggen (lijkt mij)

Google een product? Wat doe Randstad? McDonalds? OAD? De SRV-man? Bol.com?

 

Nadeel van beschrijvende namen is dat je bij succes meteen tig copycats krijgt waar je geen afstand van kan nemen. :-\

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet bijna zeker dat deze grote namen met veel geld binnen een aantal weken bekent zijn geworden.

Dan zal de naam niet veel toedoen.

als iemand 100k te besteden kreeg voor naamsbekendheid ( bv via tv) En de naam is piet geluk,wat deze ook doet. de naam zal blijven hangen.

Maar toch niet voor de gemiddelde ondernemer!.

 

BV: preconcessor weet je wat deze persoon of dit bedrijf doet?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet bijna zeker dat deze grote namen met veel geld binnen een aantal weken bekent zijn geworden.

Bijna zeker?

 

Nee hoor. Die zijn allemaal klein begonnen. Maar elders lopen ook discussies over beschrijvende namen. Online heeft het voordelen om beschijvende domeinnamen te hebben. Je kan ook beschrijvende toevoegingen gebruiken. Virgin Air bijvoorbeeld. Maar hoe beschrijvender, des te minder onderscheidend. Dus wie beschrijvend begint, moet na een tijdje alsnog op zoek naar een echte merknaam.

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volledig eens met Twan, mijn bedrijf heet Merchandise.nl en we zijn er al jaren over aan het denken hoe we dat meer uniek kunnen maken, zeker omdat we ook met een aantal andere domeinen (ook beschrijvend) actief zijn.

 

Onze klanten begrijpen dat niet allemaal zeg maar, en wij snappen heel goed waarom. Je belt het telefoonnummer op bedruktetshirts.nl en we nemen op met merchandise.nl. Zouden we opnemen met 'invisible orange' bijv. dan was dat al heel anders.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

 

Twabla noemt (on)bewust stuk voor stuk interessante voorbeelden. Ga de (naam)geschiedenis en (merk)groei (harde werken en zware operationele periodes) van deze grote ondernemingen maar eens na op bijvoorbeeld Wikipedia.

 

Naamgestes die ik hier doe, zijn niet altijd toegepast, maar vaak ook inspiratief of prikkelend bedoeld. Eerst overdrijven om dan een praktisch creatief doel te bereiken voor vaak startende, kleine ondernemers.

 

Met hetzelfde idee in het achterhoofd kun je als liefhebber ook dit soort blogs of columns lezen (even scrollen en luisteren voor Randstad Uitzendbureau). Als je de bedrijfsgeschiedenissen in historisch perspectief weet te plaatsen, dan vallen de naamkeuzes of -wijzingen en marketingcampagnes wel te waarderen.

 

En Richard doet en passant ook even een Hansje, dus... ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In dit topic ben ik overigens niet zelf over de merknaam Kemdirect begonnen maar na een prikkelende opmerking van Twabla. Van enige vorm van iets wat maar in de richting van reclame was volgens mij geen sprake. Maar dat vind je snel van je eigen product. ;)

 

Het mooiste is natuurlijk een onderscheidende merknaam die toch relevante zaken communiceert. Zo wordt met Jumbo groot, aardig en degelijk op de kaart gezet. Vergelijk dat maar met een niets zeggend merk als TUI. Beide goed te beschermen maar wel duidelijk verschil in kracht.

 

Edit. Haal ik een zin weg, blijkt hij al vereeeuwigd in de post eronder. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van beschrijvende namen is dat je bij succes meteen tig copycats krijgt waar je geen afstand van kan nemen. :-\

Spot on. Vandaag in de Metro een mooi artikel over HFC, Halal Fried Chicken . Een naam die zelf trouwens ook niet bijster origineel is

 

In dit topic ben ik overigens niet zelf over de merknaam Kemdirect begonnen maar na een prikkelende opmerking van Twabla. een post overigens die ik in eerste instantie niet zo aardig vond.

Oppassen heh, voor je het weet past ie zijn signature er op aan ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

En Richard doet en passant ook even een Hansje, dus... ;)

 

 

tja, ik had ook kunnen tikken "wij heten al jaren 'beschrijvendedomeinnaam.nl'...", maar, en dat is natuurlijk wel een kenmerk van de meer actieve leden, jullie weten toch al lang wat ik doe en hoe we heten, dus waarom zou ik :)

 

edit: en we zijn dus ook serieus op weg naar een andere naam, ooit.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Met de opmerking van Twabla vallen jullie ruim onder de norm ter illustratie. Mijn bericht is daarmee helemaal luchtig bedoeld, ik was gewoon blij verrast met nieuw schot in de leukste verzameldraad van HL.

 

Als vragers daar verder niet reageren op berichten, biedt dat ruimte voor anderssoortige reacties (en nu schieten we allemaal min of meer van de creatieve in de verdedigingsmodus). ???

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Oppassen heh, voor je het weet past ie zijn signature er op aan ;)

Iemand suggereerde een inzameling, dus ik moest nog een goed doel in spirit of vinden. Mijn signatuur echoot bovendien lekker na op het forum, de long tail van twabla.

 

Die verzameldraad over naamkeuzes vlamt soms op in een leuke gedachtenwisseling of debat. Geinige van marketing is dat iedereen altijd een beetje gelijk heeft. Het is geen exacte wetenschap waarbij experimenten herhaalbaar zijn. Wat vandaag werkt in Orleans werkt morgen niet in New Orleans. Je zal dus met waarschijnlijkheden moeten werken, scenario's maken en aan kansberekining doen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bekende voorbeelden van bedrijven die door middel van een merknaam doorschakelen naar een hogere versnelling zijn:

 

Coolblue, dat meer dan 300 beschrijvende domeinen heeft;

 

De eerste webshop die werd geopend was MP3-man. De naam Coolblue bestaat al sinds de oprichting in 1999 al wordt deze naam pas de laatste jaren actiever gebruikt als verbindende merknaam tussen alle shops. De naam Coolblue is ontstaan vanuit de aversie van de 3 oprichters tegen een ander bedrijf wat destijds alles deed waar zij een hekel aan hadden: zij waren één groot warenhuis, verkochten alles van bakfietsen tot bloemen, besteedden alles uit aan anderen, waren volledig extern gefinancierd en hadden geen eigen klantenservice. De naam was precies het tegenovergestelde van Coolblue: Hot Orange. (Marketingfacts)

Fonq, dat ook een paar honderd online merkwinkels met beschrijvende namen onder hoede heeft.

 

Het e-commercebedrijf beheert zelf rond de 70 webwinkels en nog eens drie dozijn winkels in opdracht van derden. Daarmee is het een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Iedere winkel heeft een eigen specialisme, een apart internetadres (pui) en medewerkers met veel productkennis. Ondanks zijn grote bereik is Fonq geen bekende naam bij de meeste Nederlandse huishoudens vanwege de specialistische benadering. Directeur Patrick Kerssemakers wil daar verandering in brengen. “Ik denk dat we binnen 1 à 2 jaar tweehonderd webwinkels hebben. <...> Fonq wordt een merk. Daarbij kiezen we een vrouwelijker benadering. We hebben niet het grote marketingbudget van een multinational, dus we kiezen voor een beeldende benadering." (Emerce 2010)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.