• 0

Beschermen idee/product

Beste allen, ik heb al vrij veel gelezen over dit topic op dit forum, maar ik denk dat mijn situatie misschien net iets anders is waardoor het antwoord ook anders is.

 

Ik heb een product voor kinderen bedacht en in eerste instantie onderzoek gedaan of het product er al was. Ik weet 100% zeker dat het in Nederland niet bestaat. Ook toendertijd heb ik het in in het buitenland niet gevonden. Nu 2 jaar ontwikkelen verder en bijna klaar ben ik er achter gekomen dat het product in Amerika al bestaat. Echter is de uitvoering er van net iets anders. Maar waarschijnlijk bestaat het product al langer dan toen wanneer ik het bedacht.

Ik heb allerlei websites en depots nagezocht maar volgens mij is het niet gepatenteerd.

 

Nu is mijn vraag, heeft het überhaupt nut om een octrooi aan te vragen? Bij het eerste de beste onderzoek zal blijken dat een vergelijkbaar item al bestaat in Amerika, dus niet nieuw is.

Misschien is het wel handig omdat zij bijv voor alleen Amerika het patent hebben en kan ik het dan wel in Nederland vastleggen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op iets wat al bekend is, waar dan ook ter wereld, kan je geen octrooi krijgen.

 

Als je het betreffende product wil gaan maken of importeren in Nederland moet je goed uitzoeken of er geen IE rechten in Nederland gelden. Als dat niet zo is dan kan je eventueel proberen of je een niet voor de handliggende verbetering kan beschermen met een octrooi.

 

Raad je wel aan iemand (mee) te laten zoeken die daar ervaring mee heeft. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat iemand niets vindt en ik in enkele minuten meerdere relevante producten of patenten boven weet te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord Hans. Ik was daar al een beetje bang voor. Ik heb nog wel een modificatie in gedachten overigens. Misschien toch maar eens overleggen met een kantoor daarvoor. Geen idee welke. Misschien iemand een PM met een suggestie waar dat voor niet al te veel zou kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Smithers,

 

Als er al sprake is van een octrooi kan het zo zijn dat een product dat anders is wel weer octrooieerbaar is. Dit is echter lastige materie. Zoals Hans al opmerkte, raad ik je aan deze kwestie voor te leggen aan een deskundige. In dit geval is dat een octrooigemachtigde. Ik heb goede ervaringen met EP & C. Hoop dat je daar wat aan hebt.

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 1

Ik ben ook wel octrooigemachtigde en ik wil er best wel even naar kijken, misschien kan ik heel snel zeggen of er iets in zit, of dat je kansloost bent.

 

Hoe dan ook, met wie je ook in zee gaat, of met helemaal niemand, je moet wel het volgende in gaten houden.

 

 

Een octrooi op zichzelf heeft geen waarde, tenzij als onderdeel van een business(plan). Een octrooi krijg je ook niet omdat er een markt voor zou zijn, maar omdat het technisch niet voor de hand liggend is.

 

Of je een octrooi zult krijgen is uiteindelijk niet heel belangrijk. Een octrooi(aanvraag) is een middel om een businessplan uit te voeren, namelijk, door een octrooi (aanvraag) kun je hoeveelheid concurrentie verminderen.

 

 

Een octrooiaanvraag, bijv een Europese, is procedureel gemakkelijk zo in te richten dat je pas na circa 3.5 jaar in discussie gaat met het octrooibureau. En dan duurt zo'n procedure nog gemakkelijk 2,3,4 jaar. Dat betekent dat, zeg maar, 6 jaar lang jouw concurrent niet weet of jij een octrooi gaat krijgen. Denk je dat hij in zo'n onzekere situatie gaat investeren in marketing en productie? Als hij rationeel is, niet.

 

Die procedure is wel openbaar, dus die concurrent kan wel zijn eigen inschatting van je kansen maken, maar als je octrooiaanvraag er niet vanaf het begin hopeloos uitziet, heb je wel mooi een barriere voor je concurrentie neergelegd, gedurende 6 jaar. En dan heeft de aanvraag, al wordt hij afgewezen, toch zin gehad.

 

Kortom: ook een octrooiaanvraag met dubieuze kansen kan zakelijk zijn nut hebben.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Je kunt eventueel nadenken over modificatie. Of misschien dat je octrooi op een onderdeel van je idee kunt vastleggen? Het kan nooit kwaad (voor je Benelux mogelijkheden) eens te kijken op: https://www.boip.int/

 

Het is altijd goed even bij het BBIE (boip) te kijken. Echter, het BBIE ziet op merken (logo's, merknamen, slogans etc) en tekeningen/modellen (dessins/patronen en vormgeving producten) en niet op octrooien.

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

 

Een octrooiaanvraag, bijv een Europese, is procedureel gemakkelijk zo in te richten dat je pas na circa 3.5 jaar in discussie gaat met het octrooibureau. En dan duurt zo'n procedure nog gemakkelijk 2,3,4 jaar. Dat betekent dat, zeg maar, 6 jaar lang jouw concurrent niet weet of jij een octrooi gaat krijgen. Denk je dat hij in zo'n onzekere situatie gaat investeren in marketing en productie? Als hij rationeel is, niet.

 

Die procedure is wel openbaar, dus die concurrent kan wel zijn eigen inschatting van je kansen maken, maar als je octrooiaanvraag er niet vanaf het begin hopeloos uitziet, heb je wel mooi een barriere voor je concurrentie neergelegd, gedurende 6 jaar. En dan heeft de aanvraag, al wordt hij afgewezen, toch zin gehad.

 

Kortom: ook een octrooiaanvraag met dubieuze kansen kan zakelijk zijn nut hebben.

 

 

 

 

 

Die 3,5 plus minimaal 2 tot 4 jaar bij een Europese patentaanvraag gaat alleen op als de beschrijving en nieuwheid wat dubieus zijn. Bij een heldere beschrijving en duidelijke octrooieerbaarheid is de verlening na drie jaar al een feit en komen de rekeningen binnen rollen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een octrooiaanvraag, bijv een Europese, is procedureel gemakkelijk zo in te richten dat je pas na circa 3.5 jaar in discussie gaat met het octrooibureau. En dan duurt zo'n procedure nog gemakkelijk 2,3,4 jaar. Dat betekent dat, zeg maar, 6 jaar lang jouw concurrent niet weet of jij een octrooi gaat krijgen. Denk je dat hij in zo'n onzekere situatie gaat investeren in marketing en productie? Als hij rationeel is, niet.

 

Die procedure is wel openbaar, dus die concurrent kan wel zijn eigen inschatting van je kansen maken, maar als je octrooiaanvraag er niet vanaf het begin hopeloos uitziet, heb je wel mooi een barriere voor je concurrentie neergelegd, gedurende 6 jaar. En dan heeft de aanvraag, al wordt hij afgewezen, toch zin gehad.

 

Kortom: ook een octrooiaanvraag met dubieuze kansen kan zakelijk zijn nut hebben.

 

 

 

 

 

Die 3,5 plus minimaal 2 tot 4 jaar bij een Europese patentaanvraag gaat alleen op als de beschrijving en nieuwheid wat dubieus zijn. Bij een heldere beschrijving en duidelijke octrooieerbaarheid is de verlening na drie jaar al een feit en komen de rekeningen binnen rollen.

 

 

 

Dat 'en komen de rekeningen binnenstromen' komt op mij nogal negatief over.

 

Dat er kosten aan het verkrijgen en instandhouden van octrooien zitten is logisch.

 

Mijn bijdrage ging erover dat je als je dat wilt, zelfs met een octrooiaanvraag die qua nieuwheid en inventiviteit twijfelachtig is, je nog makkelijk een heel aantal jaren een probleem voor de concurrentie kunt creeeren.

 

'Bij een heldere beschrijving': Alle octrooiaanvragen die een goede octrooigemachtigde schrijft zijn helder qua beschrijving.

 

Bij een aanvraag met een positief nieuwheidsonderzoek kan het inderdaad best dat je na drie jaar een Europese verlening hebt, sneller kan maar wordt in de praktijk lastig, trager komt ook vaak voor, en dat is NIET de schuld van de gemachtigde of de aanvrager.

 

Overigens kun je blij zijn als je een aanvraag toegekend krijgt, of dat nu naar drie jaar of na zes jaar of na tien jaar is. Je krijgt wat je wilde, dus je hebt niets te klagen.

 

Naar mijn professionele mening is een directe toekenning niet goed. Het is een teken dat je te weinig gevraagd hebt, en ruimte hebt gelaten voor concurrenten, terwijl dat niet nodig was. Een octrooiaanvraag die in de tweede of derde ronde wordt toegekend, op basis van beperkte wijzigingen, dat is de beste octrooiaanvraag.

 

Dus: je hebt gelijk dat het na drie jaar kan. Maar dat is niet ideaal.

 

En zelfs al krijg je een octrooi na drie jaar, waar ligt dan je probleem?

 

Kortom, ik kan je opmerking niet plaatsen. Komt die misschien voort uit een 'slechte' ervaring?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Kuifje, mij was aangegeven door het patentburo dat na het zesde jaar na indiening ik de landenkeuze met bijbehorende kosten voor mijn rekening zou krijgen. Dit was na jaar drie al het geval, zodat je nog geen idee had of het product wel zou aanslaan of niet en je wel alvast behoorlijk moest investeren. Met mijn opmerlking wilde ik alleen aangeven dat adviezen maar betrekkelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Kuifje, mij was aangegeven door het patentburo dat na het zesde jaar na indiening ik de landenkeuze met bijbehorende kosten voor mijn rekening zou krijgen. Dit was na jaar drie al het geval, zodat je nog geen idee had of het product wel zou aanslaan of niet en je wel alvast behoorlijk moest investeren. Met mijn opmerlking wilde ik alleen aangeven dat adviezen maar betrekkelijk zijn.

 

IK kan me voorstellen dat dat financieel vervelend is. Daar kan je octrooigemachtigde ook niet heel veel aan doen. 5,6,7 is typisch, maar 3 jaar kan uitzonderlijk ook.

 

Maar hett is in principe goed nieuws, je krijgt je octrooi, maar je moet wel sneller dan gepland kosten maken voor de validaties in de diverse landen. Hoewel, moet... je moet niets, je kunt je ook beperken tot enkele strategische en goedkope landen (bijvoorbeeld DE, UK, FR en NL, dan heb je al de helft van de potentiele EU markt afgedekt).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat er pakketten samengesteld kunnen worden,

Alleen 4a5 landen, helpt niet als je het alleen in het Nederlands vastlegt

voor eventueel bovengenoemde dus ook in deze talen, wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

Octrooi beschrijven en vastleggen in 5 landen met betreffende talen (betreft moeilijkheid van beschrijven) kost ongeveer 16k

 

mvrg

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling, overigens is deze aanvraag voor derden pas inzichtelijk na 6 tot 8 maanden.

dus mocht er iemand ditzelfde idee hebben en zou het dus niet kunnen vinden.

Kan dus met gebakken lucht bezig zijn. (ook een risico die je zelf kunt lopen) omdat je zelf het dus ook niet kunt vinden.

Afwegen tussen kosten en baten.

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat er pakketten samengesteld kunnen worden,

Alleen 4a5 landen, helpt niet als je het alleen in het Nederlands vastlegt

voor eventueel bovengenoemde dus ook in deze talen, wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

Octrooi beschrijven en vastleggen in 5 landen met betreffende talen (betreft moeilijkheid van beschrijven) kost ongeveer 16k

 

mvrg

 

Verhagen1,

 

Het ging hier over een Europese aanvraag, die sneller dan verwacht toegekend was door het Europees Octrooibureau. Op dat moment heb je alle landen nog (gehele EU + nog een stuk of 15 landen).

 

Je moet dan in de diverse landen valideren. Voor D, UK, FR zijn er GEEN vertalingen nodig voor het valideren, voor NL alleen van de claims (als het Europese octrooi in het Engels is). Typische kost: 1000-1500 Euro totaal.

 

Je hebt wel gelijk dat tot aan verlening het gemakkelijk 15000 Euro of meer kan kosten (hoewel, die van Herman was een gemakkelijke, dat zou nog minder moeten zijn)

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling, overigens is deze aanvraag voor derden pas inzichtelijk na 6 tot 8 maanden.

dus mocht er iemand ditzelfde idee hebben en zou het dus niet kunnen vinden.

Kan dus met gebakken lucht bezig zijn. (ook een risico die je zelf kunt lopen) omdat je zelf het dus ook niet kunt vinden.

Afwegen tussen kosten en baten.

 

 

Voor de volledigheid: Het is 18 maanden na indiening (of na prioriteitsdatum, als je prioriteit inroept). Dus zeg maar tot 18 maanden na de eerste indiening van je uitvinding is deze geheim. Dit heeft zijn voordelen voor de uitvinder, en zijn nadelen voor anderen, maar ja, zo is de wet.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.