• 0

BTW / TAX berekening binnen EU en buiten EU - digitale dienst

Ik probeer erachter te komen wat allemaal wel en niet toegestaan is als het gaat om BTW rekenen over mijn digitale dienst (software verkoop) aan EU en niet EU landen.

 

Ik heb al heel wat artikels doorgespit op de belastingdienst, maar het blijft voor mij een beetje een chaos. Hier is wat ik weet:

 

Binnen de EU:

Voor al mijn online diensten binnen de EU moet ik het BTW tarief rekenen van dat land en dit kan ik dan via MOSS aanmelden zodat MOSS dat verrekend met het betreffende land. (alternatief is verleggen, maar dat wil ik liever niet omdat ik dan BTW nummer nodig heb).

 

Dat gedeelte is duidelijk (denk ik), maar dan buiten de EU:

Wat ik heb kunnen vinden is dat je dienst belast wordt volgens de regels van het land waar ik aan lever. Probleem is dat ik hele kleine software producten verkoop wat kan oplopen tot meerdere verkopen op een dag. De ene klant komt uit US Alabama de andere uit US florida, de andere uit China, de andere uit Canada, enz.

 

Als ik de regels erop na sla zou ik dan in dat betreffende land aangifte moeten doen over mijn verkoop. Maar dat is natuurlijk niet bij te houden, zou betekenen dat ik in 1 maand misschien in wel 20 verschillende landen / staten iets moet registreren, enz. teveel administratieve rompslomp dus.

 

Logische alternatief zou dan zijn BTW verleggen naar de klant. Maar hoe werkt dat? Dit moet ik dan aangeven in de ICP aangifte neem ik aan? Echter, wat als ik geen BTW nummer hebt van de klant, omdat het bijv. een particulier is of omdat de klant het vertikt in te vullen.

 

Kortom, kan iemand mij helpen met het gedeelte verkopen naar landen / staten buiten de EU. Wat is de eenvoudigste (minst tijdrovende) manier, maar wel rechtsgeldige manier om BTW te rekenen als je veel kleine verkopen hebt aan allerlei verschillende landen / staten. En mocht ik kiezen voor de ogenschijnlijk makkelijkste optie, BTW verleggen, wat doe je dan als je geen BTW nummer van de klant heb en het dus niet in de ICP kan opgeven?

 

Mis ik nog regels / opties?

 

Hopelijk kan iemand me verder helpen, alvast hartelijk dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij gebrek aan andere reacties:

 

Logische alternatief zou dan zijn BTW verleggen naar de klant

 

Volgens mij kun je geen btw verleggen naar een klant buiten de EU

 

Voor al mijn online diensten binnen de EU moet ik het BTW tarief rekenen van dat land en dit kan ik dan via MOSS aanmelden zodat MOSS dat verrekend met het betreffende land. (alternatief is verleggen, maar dat wil ik liever niet omdat ik dan BTW nummer nodig heb).

toch maar een BTW nummer aanvragen?

 

Dat gedeelte is duidelijk (denk ik), maar dan buiten de EU:

Wat ik heb kunnen vinden is dat je dienst belast wordt volgens de regels van het land waar ik aan lever. Probleem is dat ik hele kleine software producten verkoop wat kan oplopen tot meerdere verkopen op een dag. De ene klant komt uit US Alabama de andere uit US florida, de andere uit China, de andere uit Canada, enz.

 

Als ik de regels erop na sla zou ik dan in dat betreffende land aangifte moeten doen over mijn verkoop. Maar dat is natuurlijk niet bij te houden, zou betekenen dat ik in 1 maand misschien in wel 20 verschillende landen / staten iets moet registreren, enz. teveel administratieve rompslomp dus.

 

Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Deze wel gezien neem ik aan? http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor al mijn online diensten binnen de EU moet ik het BTW tarief rekenen van dat land en dit kan ik dan via MOSS aanmelden zodat MOSS dat verrekend met het betreffende land. (alternatief is verleggen, maar dat wil ik liever niet omdat ik dan BTW nummer nodig heb).

Op zich kun je die keus natuurlijk maken, maar realiseer je wel dat dit voor (zakelijke) klanten in andere EU-land nogal vervelend kan zijn. Dan bestel je als bedrijf iets bij jou en verwacht dat je de btw verlegt. Als je dat namelijk niet doet, dan bereken je dus automatisch btw over de dienst. En die btw krijg het bedrijf dan moeilijk terug, omdat het waarschijnlijk niet boven het drempelbedrag uit komt.

 

Dan buiten de EU: Wat ik heb kunnen vinden is dat je dienst belast wordt volgens de regels van het land waar ik aan lever. Probleem is dat ik hele kleine software producten verkoop wat kan oplopen tot meerdere verkopen op een dag. De ene klant komt uit US Alabama de andere uit US florida, de andere uit China, de andere uit Canada, enz.

[..]

Logische alternatief zou dan zijn BTW verleggen naar de klant. Maar hoe werkt dat? Dit moet ik dan aangeven in de ICP aangifte neem ik aan? Echter, wat als ik geen BTW nummer hebt van de klant, omdat het bijv. een particulier is of omdat de klant het vertikt in te vullen.

Zo werkt de btw in die andere landen simpelweg niet. Je kunt niet 'even' de btw verleggen en het probleem op het bordje van de klant dumpen (zakelijk of niet). Ook is het zo dat je helemaal niets met ICP (intracommunautaire prestaties) van doen hebt, als het om extracommunautaire (buiten EU) klanten gaat. En in veel van die landen heb je geen btw, laat staan mensen met een btw-nummer.

 

Voor de omzetbelasting heb je echter wel te maken met de regels van het land waar de klant zich bevindt. Kijk ook eens naar de Rekenhulp van de Belastingdienst: Digitale diensten in en uit het buitenland. Maar volgens mij wordt de soep momenteel nog niet zo heet gegeten. Lees ook even de antwoorden op een vraag van oktober vorig jaar. Die ging eigenlijk over hetzelfde probleem van buitenlandse btw-afdracht en mogelijke oplossingen daarvoor.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

dit kan ik dan via MOSS aanmelden zodat MOSS dat verrekend met het betreffende land. (alternatief is verleggen, maar dat wil ik liever niet omdat ik dan BTW nummer nodig heb).

Dus je bent in de veronderstelling dat je gebruik kan maken van MOSS zonder BTW nummer?

Ik las deze zin als "omdat ik dan (het) btw-nummer nodig heb (van mijn - zakelijke - klant)".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Klein misverstand inderdaad, ik heb zeker een eigen BTW nummer, maar heb dit niet van alle klanten.

 

@dArgent

Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Artikel inderdaad gelezen, dat is dus precies waar mijn vraag over ging; Is er een eenvoudiger alternatief om dit op te pakken, aangezien ik in 1 week aan wel 20 verschillende landen / staten iets kan verkopen. Moet ik dan bij elk land / staat natrekken wat de exacte regels zijn en over elke losse verkoop in het betreffende land aangifte gaan doen?

 

 

@prinsrachid

Ik dacht dat ICP ook voor buiten Europa was, bedankt voor de verheldering. Maar je geeft zelf al aan dat ik niets van doen heb met ICP, ook dat veel buitenlandse klanten geen BTW nummer hebben, enz. Maar hoe geef ik dan mijn verkopen aan? Ik verkoop aan 10 bedrijven wat in verschillende landen of staten. Het ene land heeft wel BTW, het andere niet, de ene klant heeft wel een BTW nummer, de andere niet. Hoe ga ik dit aangeven? Kan ik dit op 1 hoop gooien, of moet ik dit uitsplitsen.

 

Ook bedankt voor de link naar het andere topic en de link naar de belastingdienst, maar het blijft (en dat is het denk ik ook gewoon) een chaos. EU heeft een gestandaardiseerde oplossing, namelijk MOSS maar buiten de EU is er nog niet echt een eenduidige & eenvoudige manier om BTW te verrekenen / af te dragen, begrijp ik dat goed? Ik snap ook dat de soep nog niet te heet gegeten wordt, maar goed ik heb afgelopen jaar aardig wat verkocht aan 0% BTW landen (kom ik achteraf achter) en daar heb ik wel 21% BTW over afgedragen aan NL, dus voor mij kan het mogelijk nog financieel voordeel hebben om de regels wat beter te kennen

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb afgelopen jaar aardig wat verkocht aan 0% BTW landen (kom ik achteraf achter) en daar heb ik wel 21% BTW over afgedragen aan NL, dus voor mij kan het mogelijk nog financieel voordeel hebben om de regels wat beter te kennen

 

Ik weet niet precies wat je met een "0% BTW land" bedoelt, maar ik neem aan dat het desbetreffende land dan buiten de EU is?

 

Dan ben je helemaal geen BTW in NL verschuldigd. En ook niet in enig ander EU land.

 

Misschien wel in het desbetreffende (niet-EU) land zelf, maar dat moet je dus daar onderzoeken.

Als je dan een 'soort van BTW' ergens verschuldigd bent, dan is dat dus geen zaak van NL of EU.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Klein misverstand inderdaad, ik heb zeker een eigen BTW nummer, maar heb dit niet van alle klanten.

 

Alsnog verzamelen.

 

Artikel inderdaad gelezen, dat is dus precies waar mijn vraag over ging; Is er een eenvoudiger alternatief om dit op te pakken, aangezien ik in 1 week aan wel 20 verschillende landen / staten iets kan verkopen. Moet ik dan bij elk land / staat natrekken wat de exacte regels zijn en over elke losse verkoop in het betreffende land aangifte gaan doen?

 

In theorie wel.

Maar in de praktijk zitten de landen buiten de EU niet op kleine aangiftes te wachten, en hanteren ze drempelbedragen waar je als kleine ondernemer niet zo snel aan komt.

 

 

Maar hoe geef ik dan mijn verkopen aan?

 

Digitale diensten naar buiten de EU hoef je op je Nederlandse BTW aangifte niet te vermelden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop aan 10 bedrijven wat in verschillende landen of staten. Het ene land heeft wel BTW, het andere niet, de ene klant heeft wel een BTW nummer, de andere niet. Hoe ga ik dit aangeven? Kan ik dit op 1 hoop gooien, of moet ik dit uitsplitsen.

Je doet hier helemaal niets mee. Als je goed op je btw-aangifte kijkt, zul je zien dat je alleen leveringen (lees: goederen) bij rubriek 3a moeten opgeven. Diensten geleverd aan het buitenland vallen - zoals eerder gezegd - onder de Belastingdienst van het land waar je aan levert en moet je dus ook niet invullen op je Nederlandse btw-formulier.

 

Ook bedankt voor de link naar het andere topic en de link naar de belastingdienst, maar het blijft (en dat is het denk ik ook gewoon) een chaos.

Sinds de crisis hebben veel landen ontdekt dat de btw misschien wel een mooie cash cow kan zijn. Het enige probleem is dat de heffing ervan niet 1-2-3 geregeld is. We zitten dus een beetje in een overgangsfase voor wat betreft de grensoverschrijdende dienstverlening. Als de meeste landen slim zijn, dan spreken ze simpelweg af dat alles via een binnenlands MOSS geregeld kan worden. Op die manier kan iedere ondernemer in eigen land via een eigen systeem de btw aangeven voor dienstenleveringen aan welk land dan ook. MOSS werkt nu al voor 28 landen, dus waarom niet voor 195?

 

Ik snap ook dat de soep nog niet te heet gegeten wordt, maar goed ik heb afgelopen jaar aardig wat verkocht aan 0% BTW landen (kom ik achteraf achter) en daar heb ik wel 21% BTW over afgedragen aan NL, dus voor mij kan het mogelijk nog financieel voordeel hebben om de regels wat beter te kennen

Namens alle Nederlandse belastingbetalers in ieder geval hartelijk bedankt! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.