• 0

Geleverde producten factureren zonder winst, hoe?

Hallo,

 

Ik ben al een tijdje actief als freelancer. Dit wil ik blijven doen, maar wel binnen een andere sector. Ik heb vorig jaar een opleiding Interieurstyling gedaan en ik wil kijken of ik hier mijn brood mee kan gaan verdienen.

 

Nu heb ik onlangs voor een grote opdrachtgever een proefopdracht gedaan. Ik heb hiervoor afgesproken dat ik geen uren in rekening breng. Ik factureer alleen de kosten die ik heb gemaakt voor het inkopen van materiaal. Deze factureer ik 1 op 1. Ik verdien hier dus helemaal niks aan. Zij hebben als organisatie niet voldoende aan het bonnetje van de winkel waar ik de inkopen gedaan heb en vragen mij om een factuur. Maar, na research op internet, kom ik er niet achter hoe ik deze factuur op moet stellen en moet verwerken in mijn eigen boekhouding. Heeft dit iets met de verleggingsregeling te maken?? (waar ik ook niet veel van begrijp, omdat ik er nooit eerder mee te maken heb gehad) Ik wil vooral voorkomen dat ik straks zelf nog bepaalde kosten over deze factuur aan de belastingdienst moet betalen, terwijl ik er zelf €0 aan verdiend heb.

 

Hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid kan geven over hoe dit aan te pakken! Alvast heel erg bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En moet ik deze factuur dan buiten beschouwing laten bij de aangifte omzetbelasting? Of moet ik zelf de btw van "het bonnetje" terugvragen en vervolgens de btw over de factuur weer betalen aan de belastingdienst (dit is dus hetzelfde bedrag).

 

Bij aangifte inkomstenbelasting is deze factuur dan helemaal niet van belang toch? Aangezien ik er geen inkomsten aan over houd...

 

Ik blijf belasting/administratie een ingewikkelde jungle vinden helaas en wil zeker weten dat ik mezelf straks niet in de vingers snijd met deze opdracht doordat ik iets verkeerd heb gedaan qua administratie/aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Of moet ik zelf de btw van "het bonnetje" terugvragen en vervolgens de btw over de factuur weer betalen aan de belastingdienst (dit is dus hetzelfde bedrag).

 

Dit is hem. Je moet geen bonnen buiten beschouwing laten. Gewoon alles in je adminstratie verwerken

 

Jij koopt materiaal in. Dat is jouw bonnetje. Die doe je in je administratie.

Jij verkoopt materiaal. Die factureer je en doe je in je administratie

Link naar reactie
  • 0

En moet ik deze factuur dan buiten beschouwing laten bij de aangifte omzetbelasting?

Nee. Je vraagt BTW terug over de inkoop en draagt BTW af over de verkoop.

 

Of moet ik zelf de btw van "het bonnetje" terugvragen en vervolgens de btw over de factuur weer betalen aan de belastingdienst (dit is dus hetzelfde bedrag).

Ja.

 

Bij aangifte inkomstenbelasting is deze factuur dan helemaal niet van belang toch? Aangezien ik er geen inkomsten aan over houd...

Die is wel van belang. Je moet namelijk de inkomsten en de uitgaven opgeven. Effect op je belasting zal het uiteindelijk niet hebben, want de winst is 0. Maar je moet het wel opgeven, net als de rest van je inkomsten en uitgaven.

 

Er is dus geen verschil of je op deze factuur nu winst maakt, verlies maakt of quitte speelt. Je verwerkt het op precies dezelfde manier. In de aangifte inkomstenbelasting zijn de totalen van kosten en opbrengsten van belang, niet de afzonderlijke facturen. Je moet dus zeker niet zelf gaan bepalen welke kosten en opbrengsten je misschien wel weg mag laten!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.