• 0

Transactie kosten voor webwinkels 'achterlijk' hoog?

Goeiemorgen,

 

Mijn naam is Niels en ben momenteel bezig met een businessplan opstellen voor een webshop.

Daarbij wil ik gebruik gaan maken van dropshipping, voor dropshipping is de commissie helaas niet heel hoog maar met genoeg bestellingen moet het goed komen, dacht ik.

 

Tot ik van de week de kosten voor allerlei werkzaamheden ging bekijken, toen ik bij transactiekosten uitkwam kreeg ik een halve rolberoerte..

 

Met dropshipping wil ik namelijk met commissie gaan werken namelijk 5% i.p.v. de prijzen aan te passen, dit is mijn idee hierover, hier zijn de meningen over verdeeld heb ik al gemerkt.

 

Maargoed, als ik een voorbeeld mag noemen:

Bij een bestelling van 10,- ontvang ik in dat geval 0,50 cent commissie, daarnaast moet het pakket verzonden worden (tegen bijbetaling of evt. gratis bij grote bestelling), transactiekosten van 0,40 cent voor iDeal en 0,25 + 2,9% voor bijvoorbeeld Visa, dan zit ik al bijna door mijn verdiensten heen, en komen er nog meer kosten bij kijken natuurlijk zoals, webhosting, fulfilment etc.

 

Is er iemand die hier ervaring heeft met dit soort problemen, of zou iemand mij tips kunnen geven om het anders aan te pakken?

 

Bedankt voor jullie tijd, ik hoor het graag :)

 

mvg, Niels.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

50 cent commissie bij 10 euro? da´s 5%

 

Stel dat je op jaarbasis voor 100.000 euro verkoopt, dan heb je 5000 euro verdiend.

 

Daarvoor moet je de shop hosten, marketing doen, de inkoop doen, retouren afhandelen en ook nog wat verdienen..

 

Ik denk dat je transactiekosten niet je voornaamste aandachtspunt zijn in dat geval.

 

Veel shops hebben al een marketingbudget dat hoger ligt dan de 5% commissie die jij wil krijgen.

Hoe denk je dat beter te doen dan zij?

 

PS. je noemt dropshipping en fulfillment. Wat wil je precies doen? Het één of het ander?

 

PS2. welkom op ons mooie forum trouwens :-)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Niels, en welkom op Higherlevel! (Edit: Frans heeft dat inmiddels ook toegevoegd :))

 

of zou iemand mij tips kunnen geven om het anders aan te pakken?

Je hebt een "mening", en uit de berekeningen op basis van die "mening" blijkt dat je kosten hoger zijn dan je inkomsten. Dan lijkt me de enige logische conclusie en aanpak duidelijk toch? ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Niels, en welkom op Higherlevel! (Edit: Frans heeft dat inmiddels ook toegevoegd :))

 

of zou iemand mij tips kunnen geven om het anders aan te pakken?

Je hebt een "mening", en uit de berekeningen op basis van die "mening" blijkt dat je kosten hoger zijn dan je inkomsten. Dan lijkt me de enige logische conclusie en aanpak duidelijk toch? ;)

 

 

 

Dank je wel, Frans.

 

PS. je noemt dropshipping en fulfillment. Wat wil je precies doen? Het één of het ander?

 

Ik wil dus via de webshop producten gaan kopen die bij diverse bedrijven opgeslagen liggen en van daaruit verzonden zullen worden, alle producten die via de webshop verkocht zullen worden ontvang ik op dat moment commissie over, dat is mijn idee die ik nu aan het uitwerken ben.

 

Er komt evengoed nog best wat bij kijken kom ik nu achter, veel vragen komen naar voren zoals:

- Wie betaalt in dit geval de verzendkosten, kan ik de verantwoordelijkheid voor verzending bij deze bedrijven wegleggen?

- De transactie kosten per bestelling zijn in mijn geval nogal een kritisch puntje vanwege de lage marge, en de naar mijn mening 'hoge' kosten per transactie.

- Fulfilment bedoel ik mee, orderverwerking, facturatie, eventueel retourneren, deze vaardigheden bezit ik zelf niet dus zal ik moeten uitbesteden.

 

Dus al met al zie ik hier alsnog een goed plan (al hou ik de details liever even voor mijzelf op dit moment ) maar zijn er toch wat onderwerpen waar mijn vraagtekens nog bij staan.

 

Vandaar dat ik mij heb aangemeld op dit mooie forum, ik heb namelijk al wat interessante dingen gelezen die mij geholpen dus vandaar dat ik dacht ik stel ook gewoon mijn vragen eens

Link naar reactie
  • 0

Je wilt (als ik het goed begrijp) affiliate worden. Dan heb je zelf geen transactie- of verzendkosten, die liggen bij de verkopende partij. Jij krijgt 5% van het productbedrag. Je hebt duidelijk je huiswerk nog niet gemaakt. Lees je maar eens goed in op Affiliateforum.nl, Performance.nl en de pagina's van de affiliateplatforms.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

excuses voor mijn onlogische reacties, ik moet nog even wennen aan het forum.

 

Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp:

 

Webshop verkoopt > klant betaalt aan webshop > webshop betaalt affiliate > webshop ontvangt commissie?

 

Het zal namelijk wel eens voorkomen dat de klant van meerdere verschillende leveranciers producten besteld in 1 en dezelfde bestelling, vandaar dat de klant het eerst overmaakt naar de rekening van de webshop, en vervolgens de webshop naar de verschillende leveranciers. (je kan natuurlijk niet van klanten verwachten dat ze betalen naar drie verschillende leveranciers in 1 bestelling, lijkt mij) :)

Link naar reactie
  • 0

Je moet even afstappen van het idee dat je zelf webshop bent, denk ik. Je wordt zogenaamd publisher en toont aanbod van andere webshops. Klanten kunnen niet in één transactie bij verschillende aanbieders kopen.

 

Of je moet eens contact zien te maken met een Vlaams HL-lid die ook een soort van warenhuis met verschillende leveranciers exploiteert. Iemand? Ik heb de juiste verwijzing even niet.

Edit: deze of deze dus

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wil je nou dropshipping gaan doen of affiliate? Een wezenlijk verschil namelijk. In het eerste geval ben jij voor de klant de leverancier (inclusief alle verplichtingen), in het 2e geval levert een andere webshop aan die klant en ontvang jij alleen de commissie.

 

Als je dropshipping gaat doen en je commissie is maar 5% dan zou ik maar iets anders gaan verzinnen.

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Wil je nou dropshipping gaan doen of affiliate? Een wezenlijk verschil namelijk. In het eerste geval ben jij voor de klant de leverancier (inclusief alle verplichtingen), in het 2e geval levert een andere webshop aan die klant en ontvang jij alleen de commissie.

 

Als je dropshipping gaat doen en je commissie is maar 5% dan zou ik maar iets anders gaan verzinnen.

 

 

 

Think Twice,

 

Ik zal jou vertellen wat ik wil, dan kan jij bepalen wat beter is goed :)

 

Via de webshop zullen producten aangeboden worden van verschillende leveranciers zodat de klant de beste prijs kan krijgen door online te vergelijken en te kopen, de klant vult de winkelwagen met producten van 3 verschillende leveranciers, de klant betaalt aan de webshop en de webshop geeft opdracht aan de leveranciers om de producten te leveren.

 

In dit geval lijkt dit mij dropshipping, maar ik heb ook gelezen dat met dropshipping jijzelf als webshop de prijzen moet aanpassen en daar je verdienste in zitten. niet d.m.v. commissie dat is dus affiliate, maar met affiliate kan men niet tegelijkertijd bestellen bij meerdere winkels toch?

 

__________

Highio,

 

Bedankt voor je feedback, schijnbaar ben ik nog niet goed voorbereid.

 

één laatste vraag, als je op de affiliate website in dat geval meerdere producten aanbied van verschillende leveranciers, hoe gaat de betaling dan in zijn werking?

 

__________

Wouter,

 

Bedankt voor je tip, ik zie ondertussen ook in dat 5% aan de lage kant is, maar dit was het gemiddelde dat ik kon terugvinden op het internet, nogmaals bedankt ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zal je toch een geavanceerde, op maat geschreven, applicatie nodig hebben om dit te kunnen.

Dat zal een dure aangelegenheid zijn om dat te laten ontwikkelen.

 

Daarnaast moet je goede webshops zien te "strikken" die jou een commissie willen betalen die hoog genoeg is om dit rendabel te maken.

 

Leuk project.

Link naar reactie
  • 0

Affiliate is dat jij mensen doorverwijst naar een andere site. Als men daar koopt, dan krijg jij commissie. Het is dus niet relevant dat producten van meerdere shops komen, want men bestelt niets bij jou. Jij bent slechts een portaal die mensen naar andere shops toe stuurt.

 

Lees je eerst even in voordat je hier vragen gaat spuien. Je lijkt nu bij wijze van spreken iemand die autocoureur wilt worden maar die nog niet snapt waar een stuur in een auto nou eigenlijk voor bedoelt is. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het dus over dropshipping. Met 5% ga je dat natuurlijk nooit redden. Zeker niet als in jouw voorbeeld een klant bij 3 verschillende leveranciers gaat kopen. De klant betaalt 1x verzendkosten, maar jij 3x! Daar gaat je winst.

 

Dan zal je toch een geavanceerde, op maat geschreven, applicatie nodig hebben om dit te kunnen.

Dat zal een dure aangelegenheid zijn om dat te laten ontwikkelen.

 

Wat is hier geavanceerd aan?

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Wat is hier geavanceerd aan?

 

Niet?

 

Ik krijg de indruk dat de bedoeling een soort mengsel van vergelijkingssite en 'gewone' webshop is.

Een vergelijkingssite (waarschijnlijk gevuld door productfeeds) zodat 'beste koop' gevonden kan worden en met de mogelijkheid om te bestellen, waarbij alles rechtstreeks door de leveranciers geleverd worden die vervolgens hun geld (minus commissie) overgemaakt krijgen van TS.

 

Lijkt mij redelijk geavanceerd. Maar ja.

 

Link naar reactie
  • 0

Maargoed, als ik een voorbeeld mag noemen:

Bij een bestelling van 10,- ontvang ik in dat geval 0,50 cent commissie, daarnaast moet het pakket verzonden worden (tegen bijbetaling of evt. gratis bij grote bestelling), transactiekosten van 0,40 cent voor iDeal en 0,25 + 2,9% voor bijvoorbeeld Visa, dan zit ik al bijna door mijn verdiensten heen, en komen er nog meer kosten bij kijken natuurlijk zoals, webhosting, fulfilment etc.

 

Je klaagt over de transactiekosten, maar ook als je die niet zou hebben, zou je bij slechts 50 cent winst per bestelling, maar liefst 36.000 bestellingen per jaar moeten halen om minimumloon te verdienen...

Lijkt je dat realistisch?

 

Overigens kan het accepteren van Europeese credit cards tegenwoordig wel voordeliger.

Stripe rekent bijvoorbeeld 1,4% + 0,25

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een gekke vraag, maar waarom wil je juist gebruik maken van dropshipping?

 

Tenzij je een unieke niche hebt gevonden, zijn er nog veel meer nadelen dan de lage marge...

 

Heb ik ergens overheen gelezen?

 

De reden dat ik in eerste instantie gekozen heb voor dropshipping was vanwege het feit dat je op die manier via 1 webshop producten kan leveren van meerdere leveranciers om het dus aantrekkelijk te maken voor de consument.

 

Daarnaast is het natuurlijk makkelijk voor de consument, maar ingewikkeld voor de webshop, vanwege het feit dat in 1 bestelling producten komen van 3 leveranciers, 3x de verzendkosten en de consument ontvangt 3 maal een pakketje... lijkt me niet echt aantrekkelijk, vandaar dat ik op dit forum een voorstel heb neergezet of iemand tips of ervaringen heeft met deze gang van zaken. :)

 

Schijnbaar is dit een nieuw idee, of tenminste nog niet toegepast vanwege de ingewikkelde procedure.

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik in eerste instantie gekozen heb voor dropshipping was vanwege het feit dat je op die manier via 1 webshop producten kan leveren van meerdere leveranciers om het dus aantrekkelijk te maken voor de consument.

 

Je insteek is verkeerd. Dat interesseert een klant niets, die merkt daar toch niets van. Want bij een andere webshop die gewoon een eigen voorraad aanhoudt wordt er ook geleverd m.b.v. meerdere leveranciers. Er is voor de klant geen verschil.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Het zou natuurlijk ook gewoon een slecht idee kunnen zijn als je er bij voorbaat al niets aan weet te kunnen verdienen!? Het lijkt me dat jij dit op dit moment niet gaat ombuigen. Begin met iets eenvoudigs. Een kleine webshop met eigen voorraad. Of een bescheiden blog over een onderwerp waar je iets van af weet.

 

Heb je zelf al ooit een regel geprogrammeerd?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Schijnbaar is dit een nieuw idee, of tenminste nog niet toegepast vanwege de ingewikkelde procedure.

Zeker niet, maar met een webwinkel is het nu eenmaal hard werken om (voldoende) geld te verdienen, net zoals bij elke onderneming.

 

Dropshipping heeft lage marges, veel concurrenten in de meeste markten, weinig mogelijkheden voor vernieuwing, geen controle over levertijd, je bent helemaal afhankelijk van leveranciers...

 

De kans op succes is dus klein. Toen dit net nieuw was, lag dit anders, maar die tijd is voorbij.

 

Tenzij jij dus die ene niche vind (met veel kopers, weinig concurrenten en/ of leveranciers die bereid zijn exclusief aan jou te leveren)

 

 

Misschien moet ik de vraag nog wat breder stellen: waarom wil je een webwinkel beginnen?

(niet om je te ontmoedigen, maar om te bepalen wat je volgende stap is)

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

... maar ingewikkeld voor de webshop, vanwege het feit dat in 1 bestelling producten komen van 3 leveranciers, 3x de verzendkosten en de consument ontvangt 3 maal een pakketje... lijkt me niet echt aantrekkelijk, ...

 

Amazon en bol.com doen dat dus gewoon al. Daar kun je soms bestellen bij derde partijen.

 

5% gaat je gewoon nooit helpen. Hoe krijg je je bezoekers? Adwords is gewoon duur, en neemt een zeer groot deel van je marketing kosten in. Zeker in niches als elektronica of mobieltjes is het gewoon niet meer lonend.

 

 

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

De leveranciers die werken met een franchise- of dropshippingmodel hebben hun aanpak zo doorgerekend dat er aan het end iets overblijft voor de middelman. Het lijkt er op dat de oorspronkelijke vraag niet gebaseerd is op een reëele case. Dus met Wouter Hol eens: eerst de auto eens goed bekijken voordat je plannen maakt om te gaan racen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.