• 0

Hebben wij 'rechten' op de ontwerpen die we voor onze klanten maken?

Binnen ons bedrijf maken we vaak complete ontwerpen voor nieuwe (custom made) producten voor onze klanten, van kleding via sleutelhangers tot parasols.

 

De klant levert daar gemiddeld een logo voor aan, en eventueel wat wensen qua uitvoering/kleurstelling.

 

We doen dit voornamelijk voor onze vaste klanten, die ons wat beter kennen, en waar we ook redelijkerwijs van kunnen verwachten dat ze een bestelling plaatsen als alles naar wens is :)

 

Gelukkig is dat meestal ook zo, in de bijlage zie je een voorbeeld van designs van kleding en caps (die al lang geleverd zijn overigens).

 

We maken zulke voorstellen zonder kosten of voorwaarden; je betaalt er dus niks voor, en hebt ook geen 'verplichting tot afname'. Het hoort simpelweg bij onze dienstverlening.

 

Nu, we krijgen steeds meer verzoeken om dergelijke ontwerpen te maken, ook van klanten die we 'minder goed' kennen. Helaas is het ondertussen ook wel eens gebeurd dat een klant met ons ontwerp naar een andere leverancier stapte en het daar heeft laten maken.

 

Dat vinden we natuurlijk erg vervelend.

 

Is het (juridisch/auteursrechtelijk) mogelijk (zonder contracten / verplichtingen vooraf etc) om tegen onze klanten te zeggen; "We maken de ontwerpen vrijblijvend, maar je mag ze niet ergens anders laten maken"? Of is dat echt per product verschillend?

VanHam.thumb.png.8e4ced94a25e000d55a1576e6f03e233.png

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het (juridisch/auteursrechtelijk) mogelijk (zonder contracten / verplichtingen vooraf etc) om tegen onze klanten te zeggen; "We maken de ontwerpen vrijblijvend, maar je mag ze niet ergens anders laten maken"? Of is dat echt per product verschillend?

Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen heb jij als ontwerper het auteursrecht.

Je kunt niet altijd tegengaan dat ze het ergens anders maken, maar je kunt er dan wel een vergoeding voor vragen.

 

Vraag is natuurlijk wel wat er uniek is aan het ontwerp. Als de klant zelf al het logo aanlevert, wat is er dan bijvoorbeeld uniek aan de kleding in het voorbeeld? De kleurstelling?, Grootte, strepen, . Edit, ik zie het al :)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, die rechten heb je absoluut: Ten eerste het auteursrecht. Ten tweede kun je een modelregistratie aanvragen. Dat kan ook nog (tot 12 maanden) na de eerste openbaarmaking.

 

Het voorgaande gaat er wel van uit dat je meer doet dan een logo op een bestaand, door een ander ontworpen, kledingstuk aanbrengen.

 

Dus een klant die met jullie ontwerp tienduizenden stuks in China laat maken, kun je laten bloeden.

 

Houdt wel heel goed je bewijs bij.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het gaat uiteindelijk om of een rechter jullie inbreng als oorspronkelijk en met een eigen karakter beoordeelt. Termen die je ook regelmatig ziet zijn "de stempel van de maker", of "onderscheidend vermogen".

 

Een streep op de mouw of het matchen van de kleuren van een logo lijken mij niet oorspronkelijk genoeg maar de specifieke belijning op de pet zou wel oorspronkelijk kunnen zijn. Tenzij er natuurlijk heel veel petten zijn met een dergelijke belijning. Ik ga er even van uit dat de "snit" van de kleding en pet standaard zijn.

 

In theorie heb je dus best rechten maar of ze in de praktijk wat waard zijn hangt af van het onderscheidend vermogen.

 

Dat een klant een design (waarop niet duidelijk auteurs- of modelrecht rust) zonder toesteming kopieert en jou daar niet voor betaalt kan volgens mij ook een onrechtmatig daad (ongeoorloofde mededinging) opleveren waarvoor je schadevergoeding kan vorderen. Zal eens zoeken naar een voorbeeld in de rechtspraak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het voorgaande gaat er wel van uit dat je meer doet dan een logo op een bestaand, door een ander ontworpen, kledingstuk aanbrengen.

 

 

Yep, we doen inderdaad meer dan dat, om op de voorbeelden in te gaan, bij de truien verzint onze designer dingen als:

- kleurstellingen

- striping

- soort veters

- zipper puller

- nektaping

- voering capuchon

- labeldesign

 

maar dus wel allemaal op basis van dat logo van de klant.

 

De cap komt in de basis ook neer op 'detail van logo van klant' in het ontwerp verwerken.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Geen antwoord op je vraag... Maar wel een spinsel die ik wilde delen na het lezen van je bericht. Het is natuurlijk heel vervelend als je ergens tijd in stopt, dat dit uiteindelijk geen resultaat bied in de vorm van een order.

 

Wellicht kun je de proef ontwerpen op een zeer lage resolutie laten voorkeuren door de klant? Op het moment dat de klant dan dit ontwerp wil gebruiken bij een ander, zal hij/zij tegen het probleem aan gaan lopen dat de resolutie te laag is om te gebruiken. Je kan bij de klant aangeven bij het tonen van zo'n ontwerp dat de resolutie sterk verlaagd is, maar dat het prima eruit komt te zien op het geleverde product.

 

Een ander idee dat bij mij opkwam is een beetje het "statiegeld idee". Zelf doe ik dit ook bij mensen die het voornemen hebben masseur te willen worden en een adviesgesprek willen over opleidingen. Ik vind het prima om tijd uit te trekken voor een toekomstige klant, maar niet als deze uiteindelijk elders de cursussen gaat volgen. Op het moment dat ze dan de cursussen toch afnemen (en betalen), dan krijgen ze het geld weer terug in de vorm van korting op de cursus, waardoor het voorafgaande adviesgesprek kosteloos kan worden gemaakt.

Is zoiets niet mogelijk bij het ontwerpen? Dat je dus een X-bedrag vraagt voor een ontwerp van een product en daarbij aangeeft dat de klant bij aanschaf van de producten (een deel van) dat bedrag terug krijgt in de vorm van een korting op de producten? Het effect is dat op het moment dat de klant toch naar de ander gaat, jij wel een beloning hebt ontvangen voor de geleverde werkzaamheden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

jaaa in theorie is dat allemaal mogelijk, maar zoals ik in mijn openingspost al aangaf, dat is echt niet hoe wij (willen) werken.

 

We zijn simpelweg bereid te investeren in onze relatie met de klant, ik was alleen nieuwsgierig of ik bij de twijfelgevallen in ons voorstel kan laten vermelden dat de ontwerpen 'ons eigendom' zijn, en daar lijkt het dus wel op :)

 

Dat is voor ons meer dan voldoende.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

 

Het voorgaande gaat er wel van uit dat je meer doet dan een logo op een bestaand, door een ander ontworpen, kledingstuk aanbrengen.

 

 

Yep, we doen inderdaad meer dan dat, om op de voorbeelden in te gaan, bij de truien verzint onze designer dingen als:

- kleurstellingen

- striping

- soort veters

- zipper puller

- nektaping

- voering capuchon

- labeldesign

 

maar dus wel allemaal op basis van dat logo van de klant.

 

De cap komt in de basis ook neer op 'detail van logo van klant' in het ontwerp verwerken.

 

Ik vindt de cap sterker dan de trui, maar dat is wellicht omdat de trui meer effen vlakken heeft.

 

Hoe dan ook, als je een grote order (wat is groot?) misloopt van een 'klant' kun je hem harder treffen dan hij en jij je waarschijnijk realiseren.

 

Dit is waarschijnlijk niet de bedoeling. (kost alleen maar energie). Maar je kunt wel aan de klanten vermelden dat je je op het auteursrecht en het modelrecht zult beroepen als ze jouw ontwerp ergens anders laten maken.

 

En niet aarzelen om er dan eens een advocaat een paar brieven naar toe te laten sturen bij een flagrante schending.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Ja, die rechten heb je absoluut: Ten eerste het auteursrecht. Ten tweede kun je een modelregistratie aanvragen. Dat kan ook nog (tot 12 maanden) na de eerste openbaarmaking.
Nou, ik zou niet graag naar de rechter stappen met een claim op basis van een lijn of een driehoek. In theorie is het recht absoluut, in praktijk is het een wiebelig lek bootje. Kijk bijvoorbeeld hoeveel moeite het Adidas kost om op zijn strepen te staan.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ja, die rechten heb je absoluut: Ten eerste het auteursrecht. Ten tweede kun je een modelregistratie aanvragen. Dat kan ook nog (tot 12 maanden) na de eerste openbaarmaking.
Nou, ik zou niet graag naar de rechter stappen met een claim op basis van een lijn of een driehoek. In theorie is het recht absoluut, in praktijk is het een wiebelig lek bootje. Kijk bijvoorbeeld hoeveel moeite het Adidas kost om op zijn strepen te staan.
Ik zou ook niet graag naar de rechter stappen als je ongevraagd op eigen initiatief aanpassingen en/of toevoegingen hebt uitgevoerd. Dat kan net zo makkelijk als een extra gratis dienstverlening/toegift/kadootje worden opgevat.

 

Advies: Al het extra werk en/of ideeën vooraf bespreken en vastleggen.

 

Voor negen van de tien klanten heb je die vastlegging waarschijnlijk niet eens nodig, maar voor de tiende klant dus wel ... of niets vastleggen en die tiende klant voor lief nemen. Naar alle waarschijnlijkheid wil je die tiende klant uiteindelijk liever kwijt dat rijk zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je kan deze klant ook eens positief benaderen. Van: 'Goh, ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je het uitvoerend werk bij een ander hebt gedaan?, Wat kan ik verbeteren dat je het de volgende keer bij mij besteld' Waarschijnlijk krijg je dan een waardevol antwoord.

 

hehe in dat ene geval: ze zijn met onze offerte naar iemand anders gestapt en hebben gevraagd of het ook goedkoper kon.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

en voor degenen die vinden dat we geld voor design of opmaak moeten rekenen: nee, is echt niet nodig.

 

Geld vragen hoeft niet hetzelfde te zijn als een waarde koppelen aan het werk dat je hebt aan het maken van het ontwerp. Dat is misschien een drempel voor iemand om het ontwerp elders te laten uitvoeren en is zeker goed voor de wederkerigheid.

 

Het aantal uur dat ik kwijt ben aan het schrijven van nutteloze offertes is in ieder geval flink gedaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0
hehe in dat ene geval: ze zijn met onze offerte naar iemand anders gestapt en hebben gevraagd of het ook goedkoper kon.
Volgens mij is dat niet ongewoon. Toen ik nog in dat wereldje meedraaide, wemelde het van de kickback-opzetjes, uiteraard juist als ontwerp en uitvoering gescheiden waren. De zeefdrukker/textielleverancier betaalde dan een percentage van zijn omzet aan het bureau dat de klant aanleverde. Die klant kan elders een offerte aan te vragen en zo wat neerwaartse druk uit te oefenen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als dat niet ongebruikelijk is, dan is het commercieel en juridisch gezien wel aardig om te weten wat je rechten zijn. Interessante vraag toch!?

 

Ik kan me ook voorstellen dat er nog zo iemand als de ontwerper van een logo of huisstijl (andere bedrijfskleding) kan meekijken. Richard voert projecten natuurlijk in kwaliteit uit, maar wat nu als de bedrukker op de hoek op korte termijn een opdracht moet verwerken op basis van matige input? Even snel wat bijmaken, zeg maar...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle input :)

 

Het is inderdaad niet ongebruikelijk, maar gelukkig komt het bij ons zelden voor (als wij de ontwerpen maken). Veel van wat we ontwerpen is overigens ook echt gebaseerd op custom made, wat een stuk lastiger te vergelijken is en waar veel minder aanbieders actief zijn dan bij 'gewone' textieldruk.

 

In ieder geval; mijn vraag is beantwoord. Ik kan een regeltje tekst toevoegen aan de voorstellen die we doen, en dat is alles wat ik wilde weten :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Over het auteursrecht

Origineel karakter

Het werk moet origineel zijn in die zin dat het een zekere creativiteit moet vertonen. Het werk moet een eigen, oorspronkelijk karakter hebben, dat wil zeggen dat de creatie niet mag zijn ontleend aan een ander werk. Het moet het persoonlijk stempel van de maker dragen; bij het maken van het werk moeten creatieve keuzes zijn gemaakt. Kortom, het moet een 'eigen intellectuele schepping van de maker' zijn.

 

Als ik het goed begrijp maak jij op basis van door de klacht geleverde huisstijl (logo, kleuren etc) een voorstel voor bedrijfskleding. Dit voorstel baseer jij geheel op het aangeleverde werk van een designer die dit in opdracht van jouw opdrachtgever heeft gemaakt.

 

Je vraagt of je rechten kunt ontlenen aan het matchen van de huisstijl met keuze-opties die jouw leverancier bied op basis van standaard patronen voor bedrijfskleding?

 

Vind jij dat jouw werk origineel is in de zin dat het een zekere creativiteit vertoont? Heeft jouw werk een eigen, oorspronkelijk karakter? Dat wil zeggen dat de creatie niet mag zijn ontleend aan een ander werk. Het moet het persoonlijk stempel van de jou dragen; bij het maken van het werk moeten creatieve keuzes zijn gemaakt. Kortom, het moet een 'eigen intellectuele schepping van de jou als maker' zijn.

Link naar reactie
  • 0

Niet in alle gevallen hoor, maar ik denk dat we het onderscheid wel kunnen maken tussen wat wel en niet in aanmerking komt. Een (aangeleverd) logo op een t-shirtje waarvan we de mouwen een ander kleurtje gegeven hebben is iig niet wat ik bedoel :)

 

Het is overigens niet alleen bedrijfskleding, gaat ook om complete lijnen in merchandising / POS materiaal e.d.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Vind jij dat jouw werk origineel is in de zin dat het een zekere creativiteit vertoont? Heeft jouw werk een eigen, oorspronkelijk karakter? Dat wil zeggen dat de creatie niet mag zijn ontleend aan een ander werk.

 

Nee, dat is niet wat dat betekent. Een vertaler van een roman heeft een auteursrecht op haar vertaling, dat ze deelt met de auteur van de roman.

 

Zoals je zelf al zegt, het stempel van de maker is belangrijk. Op een werk kunnen echter meerdere van dergelijke stempels zitten. Het gaat er puur om wat Richard toevoegt aan het oorspronkelijke werk. Is die toevoeging zelf oorspronkelijk? Dan nieuw auteursrecht.

 

Wat wel zo is, is dat als Richard elementen uit het logo leent om op een creatieve manier in een pet te verwerken, dit de pet een afgeleid werk van het logo maakt waarvoor hij toestemming moet hebben van de rechthebbende van het logo (wat vaker dan je denkt de ontwerper van het logo zal zijn). Daarnaast kan de ontwerper van het logo - ongeacht bij wie de rechten liggen - zich verzetten tegen verminking van het logo.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

We hebben het hier niet over boeken maar over bedrijfskleding die op basis van een aangeleverd logo/huisstijl gematcht wordt met een reeds bestaand kledingpatroon.

 

Een biesje, rits of voering afstemmen op de huisstijlkleuren is imho geen creatief proces, noch zie ik hoe het een oorspronkelijk karakter van de maker kan hebben.

 

Als een klant bij enkele leveranciers een offerte aanvraagt is het niet ondenkbaar dat de leveranciers op (vrijwel) identieke kleurstelling uitkomen.

Gezellig dat er dan iets over auteursrecht in de alv staat maar wat wil je dan bereiken, een gang naar de rechter?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.