• 0

Auto op de zaak vanaf 01-01-2016, zie ik iets over het hoofd?

Goedemiddag,

 

Ik heb wat tijd hier op het forum, op de site van de Belastingdienst en via Google gezocht maar toch moet ik even wat vragen stellen aan jullie.

 

Ik heb nu ruim 3 jaar een massagepraktijk en ben vanaf december gestart met een mobiele massagebedrijf voor stoelmassages bij bedrijven en op evenementen. (aparte bedrijfsnaam laten registreren bij de KvK) Ik ga nu dus ook op locatie.

In december hebben wij een nieuwe (tweedehands) auto gekocht. We wilden onze oude auto inruilen maar het bedrag was zo ontzettend laag dat we besloten om hem zelf te verkopen. Ook dat levert te weinig geld op. We hebben besloten de oude auto zelf 'af te rijden'. Zeker omdat als de mobiele massages goed gaan lopen ik daarvoor een auto moet hebben. Onze hoofdauto, zogezegd, wordt altijd meegenomen door mijn partner.

 

Lang verhaal kort, de auto wil ik graag zakelijk aan gaan merken. De auto is ondertussen 16 jaar oud overigens. Ik ga de auto alleen zakelijk gebruiken en verwacht niet boven die 500 km uit te komen die je privé mag rijden. Ik ben nogal een fietser dus ik zal geen moeite hebben dat ding te laten staan als het niet zakelijk is. Ik ga een sluitende KM registratie bijhouden.

 

Ik moet nu de auto in de balans opnemen, dat ga ik vanaf 01-01-2016 doen. Maar wellicht een enorm stomme vraag, maar ik kan echt het antwoord niet vinden: wat doe ik met de koop an sich. Moet ik in mijn balans aangeven hoeveel ik er fictief voor heb betaald? Het is niet zo dat ik geld ga overmaken naar mezelf (ik heb een aparte rekening voor mijn bedrijf).

 

Alvast bedankt voor jullie advies en het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel Peter voor je reactie.

 

Ik bedenk niet zomaar dat de auto zakelijk wordt, ik ga hem puur zakelijk gebruiken. Correct me if I'm wrong maar als ik de site van de Belastingdienst doorspit, zie ik daar geen issue in, in dit specifieke geval. Maar ik vraag het hier niet voor niets, dus alle kennersinformatie is welkom, graag inhoudelijk zodat ik weet WAT ik dan exact over het hoofd zie :)

 

Mijn bron:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

Ik blijf onder die genoemde 500 km en ik begreep van meerdere mooie accountants sites dat je de keuze mag maken als er een substantieel verschil is ontstaan in zakelijk cq prive gebruik. In dit specifieke geval ga ik van 100% prive gebruik naar 99% zakelijk gebruik. (99% volledig uit de lucht gegrepen, ik weet het)

 

Daarnaast ben ik vanaf december een onderneming gestart die me mobiel maakt waardoor de aard ook is gewijzigd lijkt mij.

 

Ik wil de auto best wel verkopen en weer terugkopen zodat het een 'nieuwe' auto is volgens de BD maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Link naar reactie
  • 0

bij zo'n 'autoaanjezelfverkooptransactie' (autoautotransactie zou een mooier doch verwarrender woord zijn) moet je natuurlijk een prijs bepalen.

Bovaglijsten, of hierboven genoemd een marktplaats.nl vergelijking (autoscout kan ook) geeft vaak twee prijzen: de bied- en de laatkoers. Welke moet je nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de auto best wel verkopen en weer terugkopen zodat het een 'nieuwe' auto is volgens de BD maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Je kunt volgens mij de auto gewoon zakelijk op de balans zetten via een 'privéstorting' (of kapitaalstorting, zoals de rest het in dit geval noemt). Let daarbij wel op het bedrag waarvoor je 'm op de balans zet en vergeet vervolgens niet de maandelijkse afschrijving daarop!

 

Het 'aanschaf'-bedrag moet natuurlijk een beetje realistisch zijn. Zelf kijk ik altijd even bij de Auto Dashboard: koerslijst van de ANWB. Die geeft verschillende waarden voor verschillende soorten transacties. Persoonlijk zou ik in jouw geval waarschijnlijk de waarde nemen die staat bij "Verkoop tussen particulieren".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

@Anouk, wat valt er op te lossen? Exode bepleit dat de auto vanaf 1-1-2016 uitsluitend zakelijk gebruikt wordt. In december 2015 was er blijkbaar nog geen sprake van uitsluitend zakelijk gebruik. In die maand is de auto dus gewoon privé.

 

Ik zie daar geen probleem in.

 

Groeten

Joost

 

Met afgelopen maand bedoel ik de maand januari. Als TS nog moet beginnen met het bijhouden van die registratie dan mist ze 28 dagen in die registratie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.