• 0

Margeregeling globalisatie

Ok, ik mag dus de margeregeling globalisatie toepassen.

 

Hoe moet ik dit exact gaan toepassen. Ik heb een startvoorraad, waarvan ik de inkoopwaarde niet exact meer kan bepalen, maar schat op 1.000 euro. Als ik mijn privé-computer inbreng; gebruik hem dan naar schatting 90% zakelijk. Ik heb een startkapitaal op de bank van 300 euro.

 

De beginbalans zou er dan ongeveer zo uitzien, neem ik aan:

 

Debetzijde

Vaste activa

Immateriële vaste activa 100

Totaal vaste activa 100

 

Vlottende activa

Voorraden 1000

Liquide middelen 300

Totaal vlottende activa 1300

 

Balanstotaal 1400

 

----------------

 

Creditzijde

Eigen vermogen 1400

Lang vreemd vermogen 0

Kort vreemd vermogen 0

 

Balanstotaal 1400

 

 

Margeregeling globalisatie

Als ik het goed begrijp houdt de margeregeling globalisatie in dat ik niet per stuk de BTW moet afdragen, maar over het resultaat per kwartaal. Ik neem dat, bij bijvoorbeeld een startdatum van 1 februari 2016 ik het ieder kwartaal (is dat dan de eerste keer per 31 maart of 30 april?) die berekening moet doen en bepalen over welk bedrag ik BTW moet afdragen.

 

Nu is dus mijn inkoopwaarde van mijn startvoorraad zeg 1.000 euro. Ik koop waarschijnlijk niet veel in, in het eerste kwartaal, gezien de voorraad voorlopig voldoende is. Stel ik verkoop voor 1.500 euro in het eerste kwartaal en koop voor nog 150 euro in. Dan zit ik dus met twee vragen:

 

- Mijn voorraad stijgt door inkopen met 150 euro naar 1.150 euro. Maar hoe bepaal ik met hoeveel deze afneemt? Ik weet de exacte waarde daarvan niet, moet ik dit ook schatten? Ik combineer diverse aankopen samen in één verkoop (daarvoor is ook de globalisatiemethode).

 

- Ik moet in dit geval dan over 1.500 - 150 = 1350 euro BTW afdragen toch?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hierbij nog wat aanvullingen op de bijdragen van Peter:

 

De marge is een bedrag inclusief BTW.

De daarbij inbegrepen BTW is 21 / 121 van de marge.

In jouw voorbeeld dus 21 / 121 x € 1.350 = € 234,30

Zie ook mijn laatste opmerking.

 


Je doet (doorgaans) BTW-aangifte over alle in- en verkopen binnen een kwartaal. De eerste keer dus voor alles tussen 1 januari en 31 maart. De aangifte (en eventuele betaling) moeten dan vóór 30 april door de belastingdienst zijn ontvangen.

 


Wellicht ten overvloede: de margeregeling is alleen een methode om de verschuldigde BTW te berekenen. Voor de bepaling van de voorraadwaarde en de winst (voor de inkomstenbelasting) gelden de gebruikelijke regels.

 


De margeregeling geldt alleen binnen de EU. Mocht je ook Lego buiten de EU verkopen, dan valt die verkoop en de bijbehorende inkoop buiten de margeregeling. De marge-inkopen moeten in dat geval worden gecorrigeerd.

 


Wanneer je in een jaar meer hebt ingekocht dan verkocht, ontstaat een negatieve marge. Je krijgt dan helaas geen BTW terug. Om deze negatieve marge (als extra inkopen) naar een volgend jaar mee te mogen nemen, moet je bij de belastingdienst een verzoek indienen (vergezeld van een berekening) om deze bij beschikking vast te stellen.

 


De afname van de initiële voorraad moet m.i. ook als marge-inkoop worden gezien. Anders zou je op verkopen uit deze voorraad een marge van 100% behalen. Misschien kun je zelfs deze voorraad in één keer als marge-inkoop beschouwen.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Verkopen per tijdvak,

minus:

Inkopen per tijdvak,

is:

Brutomarge per tijdvak.

 

En daar draag je dan BTW over af.

 

 

Tot zover zit ik goed. Dus de voorraad waar ik mee begin is irrelevant. Het gaat puur om de verkopen minus inkopen per tijdvak.

 

Valt onder inkopen in deze ook bijvoorbeeld aanschaf van verpakkingsmateriaal, of alleen de producten die binnen de margeregeling vallen?

 

Verder nog een vraag over de voorraad: hoe moet ik deze berekenen als ik meerdere stukken uit diverse aankopen e.d. samenvoeg en verkoop? M.a.w. hoe moet je de voorraad noteren bij de globalisatiemethode?

Link naar reactie
  • 0

De margeregeling geldt (uiteraard!) alleen voor de goederen die onder de margeregeling vallen.

 

En bij een voorraadwaardering hanteer je meestal een bepaalde methode (LiFo, FiFo e.d.) en "tel je" de voorraad met enige regelmaat om te checken wat deze echt waard is.

 

(Misschien toch tijd voor een adviseur in deze?)

 

Link naar reactie
  • 0

De margeregeling geldt (uiteraard!) alleen voor de goederen die onder de margeregeling vallen.

 

En bij een voorraadwaardering hanteer je meestal een bepaalde methode (LiFo, FiFo e.d.) en "tel je" de voorraad met enige regelmaat om te checken wat deze echt waard is.

 

(Misschien toch tijd voor een adviseur in deze?)

 

 

Dankje voor je hulp. Dat is duidelijk, dus alleen de inkoop van de producten (Lego in dit geval) telt mee voor die regeling. De andere inkopen moet ik daarvan gescheiden houden (logisch ook eigenlijk).

 

Met betrekking tot de voorraad: het betreft hier duizenden Lego-steentjes in honderden verschillenden soorten, dus maw tienduizenden, zo niet honderdduizenden steentjes die er in rap tempo doorheen gaan. Onmogelijk om alles (precies) te tellen en bij te houden. Een partij van 20 kg heeft al gauw 20.000+ steentjes in honderden verschillende onderdelen.

 

Ik kan de inkoopwaarde wel goed inschatten, maar zoals gezegd het is onmogelijk om te bepalen wat de inkoopwaarde van de voorraad precies waard is, dat is onmogelijk te bepalen. Zou een periodieke, vrij nauwkeurige schatting (om de hoeveel tijd dan?) daarin voldoende zijn?

Link naar reactie
  • 0

Hierbij nog wat aanvullingen op de bijdragen van Peter:

 

De marge is een bedrag inclusief BTW.

De daarbij inbegrepen BTW is 21 / 121 van de marge.

In jouw voorbeeld dus 21 / 121 x € 1.350 = € 234,30

Zie ook mijn laatste opmerking.

 


Je doet (doorgaans) BTW-aangifte over alle in- en verkopen binnen een kwartaal. De eerste keer dus voor alles tussen 1 januari en 31 maart. De aangifte (en eventuele betaling) moeten dan vóór 30 april door de belastingdienst zijn ontvangen.

 


Wellicht ten overvloede: de margeregeling is alleen een methode om de verschuldigde BTW te berekenen. Voor de bepaling van de voorraadwaarde en de winst (voor de inkomstenbelasting) gelden de gebruikelijke regels.

 


De margeregeling geldt alleen binnen de EU. Mocht je ook Lego buiten de EU verkopen, dan valt die verkoop en de bijbehorende inkoop buiten de margeregeling. De marge-inkopen moeten in dat geval worden gecorrigeerd.

 


Wanneer je in een jaar meer hebt ingekocht dan verkocht, ontstaat een negatieve marge. Je krijgt dan helaas geen BTW terug. Om deze negatieve marge (als extra inkopen) naar een volgend jaar mee te mogen nemen, moet je bij de belastingdienst een verzoek indienen (vergezeld van een berekening) om deze bij beschikking vast te stellen.

 


De afname van de initiële voorraad moet m.i. ook als marge-inkoop worden gezien. Anders zou je op verkopen uit deze voorraad een marge van 100% behalen. Misschien kun je zelfs deze voorraad in één keer als marge-inkoop beschouwen.

 

 

 

Hoi Lex. Super deze uitleg. Ben een stuk wijzer geworden. Ik vermoed overigens onder de KOR te gaan vallen. Ik zal dan ook eens per kwartaal BTW-aangifte moeten doen. Moet ik dan in de eerste kwartalen gewoon de BTW afdragen en krijg ik dat aan het eind van het jaar terug als ik de limiet voor KOR niet heb overschreden? Of kan ik gedurende het jaar al vermindering toepassen?

 

Ik schat dat mijn verkopen grotendeels binnen de EU liggen; mijn inkopen zijn sowieso allemaal binnen Nederland. Stel deze situatie voor:

- Verkopen NL/EU = 1000 euro

- Verkopen buiten EU = 150 euro

- Inkopen NL = 250 euro

 

Dan geldt voor de margeregeling 1000-250 = 750 euro. Daarvan moet ik dus 21/121 x 750 = 130.17 euro BTW over afdragen. Echter, mocht ik van die 250 euro inkoop zeg 50 euro besteden aan de verkoop buiten EU, dan wordt het, als ik het goed heb, 1000-200 = 800 euro. Daarvan moet ik dus 21/121 x 800 = 138.24 euro BTW afdragen.

 

Dat brengt mij op de volgende vraag: wat moet ik exact doen met de verkopen buiten de EU? Kan ik deze leveren tegen 0% BTW tarief? Het zal voornamelijk gaan over enveloppen en pakketten die ik naar het buitenland stuur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je zeker weet dat je voor de KOR in aanmerking komt, mag je de KOR ook per kwartaal toepassen. Dan betaal je elk kwartaal niets (als je per jaar onder de € 1.345 blijft) of een beetje (onder de € 1.883).

 

Stel deze situatie voor:

- Verkopen NL/EU = 1000 euro

- Verkopen buiten EU = 150 euro

- Inkopen NL = 250 euro

 

Dan geldt voor de margeregeling 1000-250 = 750 euro. Daarvan moet ik dus 21/121 x 750 = 130.17 euro BTW over afdragen. Echter, mocht ik van die 250 euro inkoop zeg 50 euro besteden aan de verkoop buiten EU, dan wordt het, als ik het goed heb, 1000-200 = 800 euro. Daarvan moet ik dus 21/121 x 800 = 138.24 euro BTW afdragen.

Het werkt iets anders: je moet bij een verkoop buiten de EU, de verkoopwaarde van de marge-verkopen aftrekken (dat had je al gedaan) en de (geschatte) inkoopwaarde van de marge-inkopen aftrekken. Door de verkoop buiten de EU, zijn de bijbehoren inkopen geen marge-inkopen meer.

 

Stel in jouw voorbeeld: verkopen buiten de EU = € 150 en bijbehorende inkoopwaarde = € 40.

Dan wordt de marge: € 1000 - € 210 (= 250 - 40) = € 790.

 

Op een factuur aan een klant buiten de EU bereken je geen BTW (= 0%).

 

Verkopen buiten de EU komen apart op de BTW-aangifte bij vraag 3a.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.