• 0

Managementvergoeding / inkomen eenmanszaak

Beste allemaal,

 

Eerst maar even een beetje achtergrondinformatie:

Halverwege 2015 liep mijn eenmanszaak dermate goed dat het aantrekkelijk werd om een BV op te richten.

Eind Juli 2015 is er een holding met 2 werk-BV's opgezet. De eenmanszaak is in de holding ingebracht (geruisloze inbreng met terugwerkende kracht tot 1 Jan. 2015) en 'doorgezakt' naar Werk-BV 1, die heeft op haar beurt een deel van de activiteiten verkocht aan de tweede werk-BV.

Ik ben DGA (100%) van de holding, de holding bezit 100% van de aandelen van beide werk-BV's.

 

Nu is er over 2015 een mooie winst gerealiseerd in de werk-BV's

Werk-BV 1: Omzet ±750.000 euro met een winst van ±200.000 euro

Werk-BV 2: Omzet ±150.000 met een winst van ±100.000 euro

 

Werk-BV 1 is met terugwerkende kracht opgericht vanaf 1 Januari, moet ik dan vanuit de holding ook met terugwerkende kracht een managementvergoeding rekenen voor de periode van 1 Januari t/m eind Juli voor Werk-BV 1? Ik heb uiteraard destijds ook al prive-onttrekkingen uit de eenmanszaak gedaan.

 

Kan ik die prive-onttrekkingen vanuit de eenmanszaak dan verrekenen met het minimum DGA-salaris of voer ik die op als kosten voor de BV en geef ik dat dan bij mijn persoonlijke aangifte aan in Box 1?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die onttrekkingen zijn dus - met terugwerkende kracht - opnames in rekening-courant. Het doel van je holding /werkmaatschappij structuur is naar ik aanneem mede het kapitaal uit de werkmaatschappijen te halen en fiscaal te optimaliseren. Dus je room een groot deel van de winst af zodat je in de holding de winst onder de 2 ton houdt (want dan blijf je in het lage tarief).

 

Hoeveel salaris je jezelf minimaal toe moet kennen is afhankelijk van hoe de regels omtrent het gebruikelijk loon van toepassing zijn op jouw situatie. je schrijft over 'minimum DGA salaris' maar bij 3 ton winst uit wat tot voor kort een eenmanszaak was zou het mij niet verbazen als de fiscus dat niet accepteert.

Link naar reactie
  • 0

De term die je zoekt is voorbeloning. Zoek maar op HL.

Deze geef je aan in je IB als resultaat uit andere werkzaamheden. Daarop pas je de regels van het dga-loon toe, dus niet louter het 44k minimum.

Is hier wel sprake van voorbeloning? Ik ging er altijd vanuit dat dat alleen van toepassing was op bv's in oprichting (i.o.). Als ik TS goed begrijp, is er hier simpelweg een eenmanszaak geruisloos omgezet.

 

Ik zou daarom eerder verwachten dat de opgenomen bedragen - voorheen privé-onttrekkingen - met terugwerkende kracht via de R/C DGA zouden lopen. Het lijkt me voor TS dus wel van belang om in de gaten te houden hoe hoog die onttrekkingen zijn, of hij rekening heeft gehouden met het opstellen van een rekeningcourantovereenkomst tussen de bv en hemzelf, en of hij de R/C niet meer dan 17.500 euro in de min laat lopen (en zo ja, wat voor rente hij dan aan z'n eigen bv moet betalen).

 

Verder zou ik verwachten - maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben - dat het DGA-loon pas van toepassing is vanaf juli, het moment dat de bv('s) daadwerkelijk is (zijn) opgericht. TS kon immers pas in juli daadwerkelijk in dienst treden bij de holding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is de beloning over de voorperiode. Dus het inkomen tussen het fiscale einde van de eenmanszaak en de feitelijke, juridische oprichtingsdatum van de BV. Voor die laatste datum kun je idd geen dienstbetrekking aangaan met de BV, omdat die dan nog niet bestaat.

 

Privé opnames gaan over die periode idd via rekening courant. Maar de dga geeft over die periode als resultaat uit andere werkzaamheden ook een inkomen aan. Daarbij volg je doorgaans de regels rond het dga-loon, maar is het ook handig om de werkelijke priveopnames in acht te nemen, aangezien de voorbeloning weer verrekend wordt met de rekening courant.

 

De voorbeloning is voor de BV overigens gewoon aftrekbaar.

 

Groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.