• 0

Stilzwijgende verlenging en opzegtermijn 3 maanden zakelijk contract

Goedendag,

 

Ik heb een vraag waar ik tot noch toe geen eenduidend antwoord op krijg. Ik ben er achter gekomen dat mijn zakelijke abonnement een opzegtermijn heeft van 3 maanden i.p.v. de gebruikelijke 1 maand voor particulieren. Na een paar telefoontjes blijkt inderdaad dat (bijna) elke provider dit hanteert en ook in de algemene voorwaarden hebben opgenomen. Echter kan ik nergens zien of dit daadwerkelijk is toegestaan, op de rijksoverheid.nl staat duidelijk dat voor telefonie altijd een opzegtermijn van 1 maand geld. Nergens zie ik een onderscheid tussen zakelijk en particulier in deze wetgeving.

 

Heeft er iemand meer ervaring met dit onderwerp? Ik begrijp dat het geen zin heeft om hier werk van te maken (tijd is geld en daarnaast gaat het maar om een paar honderd euro), maar ben toch nieuwsgierig hoe dit zit!

 

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

 

Sander van der Linden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je deze pagina bedoeld dan staat daar in vrij grote letters als titel van de pagina "Bescherming consumenten"

 

Er is in het recht een vrij nadrukkelijke scheiding tussen consumentenrecht en handelsrecht ik geloof dat er zelfs aparte (wet)boeken voor zijn. Consumenten krijgen nadrukkelijk meer bescherming in het recht dan ondernemingen. Vooral zzp-ers verslikken zich nog wel eens in dit soort verschillen..

Dus ja algemeen gezegd voor een zakelijk contract mag een langere opzegtermijn gelden én automatische stilzwijgende verlengingen

Er zijn een klein aantal uitzonderingen waar kleine ondernemers met eenmanszaak of vof soms toch onder consumentenwetgeving vallen, maar dat geldt vooral in situaties waar niet volstrekt helder is of je als consument of als ondernemer een contract hebt gesloten. Maar als je een zakelijk contract afsluit is dat volstrekt helder en zal die uitzondering dus niet gelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nergens zie ik een onderscheid tussen zakelijk en particulier in deze wetgeving.

De wet maakt dat onderscheid heel duidelijk. Zie de aanhef bij artt. 236 en 237 boek 6 BW.

 

 

edit/herstel: in geval van telefonie, zie de Telecommunicatiewet.

 

De overeenkomst tussen een aanbieder en een consument ...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

let wel op dat je provider niet als je vergeet op te zeggen je weer voor een jaar vast bind.

Wat bedoel je hier nu precies? Bij een contract met stilzwijgende verlenging is dit uiteraard precies wat er wel gebeurt: als jij vergeet op te zeggen, zit je er weer voor minimaal een contracttermijn aan vast. ( Een termijn die overigens niet beperkt hoeft te blijven tot 1 jaar )

 

Dat kun je volgens mij maar op 1 manier voorkomen: namelijk door tijdig - uiterlijk 3 maanden vóór de vervaldatum - op te zeggen. Of heb jij nog een magische andere oplossing?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het heb ervaren met contracten voor mobiele telefonie zullen ze na afloop van het contract niet de aansluiting afsluiten. Er zijn providers die (zonder melding) omzetten in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 3 maanden. Bij sommige anderen zit je (zonder melding) vast aan een nieuw contract voor bepaalde tijd. Dit zou in de voorwaarden omschreven moeten zijn.

 

in de bijlage de voorwaarden van Telfort (2012)

 

telfort-voorwaarden.thumb.JPG.5adff6690582b9de2e99ebcf18732df6.JPG

Link naar reactie
  • 0

De Telecommunicatiewet wordt op dit punt verbreed naar zakelijke abonnementen. Voor alle abonnees (consumenten en zakelijk) gaat gelden dat contracten die stilzwijgend zijn verlengd maandelijks opzegbaar worden. Alleen op uitdrukkelijk verzoek van de zakelijke abonnee kan een langere opzegtermijn (maximaal drie maanden) worden overeengekomen (dit met het oog op grootzakelijke contracten).

 

Deze wetswijziging is op 2 februari jl. aangenomen door de Eerste Kamer en wordt naar verwachting op korte termijn in het Staatsblad gepubliceerd. De beoogde inwerkingtreding is 1 oktober 2016, voor zowel bestaande als nieuwe contracten. Voor de wetstekst zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/34271

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@E Beers, allereerst welkom op Higherlevel! En dank voor het onder de aandacht brengen van deze Wetswijziging: een mooie verbetering voor de kleinzakelijke abonnees.

 

Dat gezegd hebbende: is er inmiddels ook al een definitie bekend van wat een " kleinzakelijke abonnee" nu eigenlijk is? (bijvoorbeeld beneden een specifieke omzet- of loonsomgrens?) In oktober was daar nog onduidelijkheid over.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

is er inmiddels ook al een definitie bekend van wat een " kleinzakelijke abonnee" nu eigenlijk is?

Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat de nieuwe telecommunicatiewet dat onderscheid niet maakt.

 

De grens tussen klein- en grootzakelijk is lastig te trekken en de regeling geldt daarom voor alle zakelijke abonnees

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

is er inmiddels ook al een definitie bekend van wat een " kleinzakelijke abonnee" nu eigenlijk is?

Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat de nieuwe telecommunicatiewet dat onderscheid niet maakt.

 

De grens tussen klein- en grootzakelijk is lastig te trekken en de regeling geldt daarom voor alle zakelijke abonnees

 

Correct, omdat een goed werkbare grens tussen kleinzakelijk en grootzakelijk niet te trekken is geldt het voor alle zakelijke abonnees.

 

Ik heb zelf nog wel een andere vraag. Bij de wetsbehandeling heeft de Tweede Kamer de zorg geuit dat telecomaanbieders zouden kunnen gaan opteren voor een langere initiële contractduur om zakelijke abonnees aan zich te binden (bijv. 4-5 jaar in plaats van 1-3 jaar). De Minister van EZ heeft toegezegd dit in samenspraak met de ACM te zullen monitoren. Ervaringen/signalen zijn welkom!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.