• 0

Aandelen in VOF

Goedemiddag!

 

Twee vrienden van mij willen een webshop beginnen en hebben besloten de VOF als rechtsvorm te kiezen. B brengt het meeste geld in bij de oprichting. Zij hebben al een overeenkomst opgesteld m.b.t de ins-and-outs van de VOF. Nou heeft B laatst gezegd dat hij graag regelingen in de overeenkosmt will opnemen m.b.t aandelen. Ik weet dat er in wet wet niet veel regels staan voor het oprichten van een VOF en dat je een VOF in principe zonder aandelen kan oprichten. B heeft meer ervaring dan A m.b.t het opstellen van contracten en dergelijke en wilt voor als regeling de BV of NV als voorbeeld handhaven (hier zijn ze het nog niet helemaal over eens). Omdat ik er niet zo veel verstand van heb wilde ik de volgende vragen stellen:

 

- Is het zo makkelijk als het lijkt?

- Kunnen ze na inschrijving van de overeenkomst bij de KvK het naderhand wijzigen? (Ik heb namelijk gehoord dat het iets is dat je maar een keer goed kan doen vandaar deze vraag)

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
- Is het zo makkelijk als het lijkt?
Ja, want het is gewoon in het geheel niet mogelijk. Makkelijker kan niet dus.

 

Kunnen ze na inschrijving van de overeenkomst
Je schrijft de VOF in, niet de VOF overeenkomst. Uiteraard kun je de VOF overeenkomst naderhand wijzigen. Alleen bij wijziging vennoten of bevoegdheden zul je dat wel weer moeten wijzigen bij de KvK

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een VoF heeft geen aandelen. Als je een onderneming wilt inrichten als een BV of NV, dan moet je gewoon een BV of NV beginnen.

 

Wat je bij een VoF wel kunt doen, is allerlei afspraken maken over de verdeling van de winst. Die zou je in dit geval bijvoorbeeld voor een deel afhankelijk kunnen maken van het ingebrachte vermogen, zodat de vennoot die meer inbrengt daarvoor in ruil een hoger 'aandeel' in de winst ontvangt.

 

Laat de "ervaren" vennoot B niet zelf een rare kerstboom optuigen, maar stuur je vrienden langs een (fiscaal) jurist of notaris. Dat lijkt mij de beste vriendendienst die jij ze op dit punt kunt bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Ik vond het al raar dat hij over aandelen begon en had hem er al eens een keer op gewezen dat een VOF geen aandelen heeft maar hij was er zelf stellig van overtuigd dat dit wel zo is. Misschien moet hij het van een jurist horen voordat hij het uiteindelijk aanvaard.

 

Wellicht is dit een stomme vraag maar ik wilde graag nog een ding vragen als het niet al te veel moeite kost. B kent een notaris en wilt de akte 'officieel' door hem laten opstellen. Deze notaris woont en werkt echter op Curacao. Maakt dat wat uit?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

B kent een notaris en wilt de akte 'officieel' door hem laten opstellen. Deze notaris woont en werkt echter op Curacao. Maakt dat wat uit?

Ja. Ten eerste heb je geen notaris nodig voor een VOF, ten tweede zou ik - als ik een notariële akte zou willen hebben- kiezen voor een onafhankelijke partij in Nederland, en niet een of ander vriendje 10.000 kilometer verderop.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.