• 0

BHV & EHBO

Ik heb sinds kort een stage kracht. Heel af en toe is deze alleen aan het werk. Dit is nooit meer dan 2 uur.

Hoe doe ik dat met BHV?

 

Normaal gesproken heb je vanaf 1 werknemer een BHV er nodig, maar een stage kracht is volgens mij geen werknemer, hoewel deze bij ons wel betaald krijgt.

 

---

 

Hoe zit het precies met een EHBO kit. De verschillende partijen spreken elkaar enorm tegen en ik kan op de website van de overheid niets vinden.

 

Hoevaak moet hij gecontroleerd worden (de ene zegt pas na gebruik, terwijl andere websites weer beweren dat het na een bepaalde periode moet (uiteenlopend van 6 maanden tot 2 jaar)

Als ik de middenweg van een jaar aanhou is dat dan voldoende, in mijn bedrijf is hij in de afgelopen 16 jaar nog nooit gebruikt (pleisters en asprines liggen in een aparte doos erboven)

 

Mag ik hem zelf controleren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb sinds kort een stage kracht. Heel af en toe is deze alleen aan het werk. Dit is nooit meer dan 2 uur.Hoe doe ik dat met BHV?

De stagekracht zelf BHV-er laten worden, of afspraken maken met buurbedrijven over BHV-inzet

 

Normaal gesproken heb je vanaf 1 werknemer een BHV er nodig, maar een stage kracht is volgens mij geen werknemer, hoewel deze bij ons wel betaald krijgt.
Voor Arbowet tellen de stagiair en vrijwilliger gewoon als persoon mee voor het bepalen van het benodigde aantal BHV-ers. Hoewel de strikte norm van 1 BHV-er op 50 medewerkers is losgelaten, blijft het minimum van 1 wel van toepassing

 

Hoe zit het precies met een EHBO kit. De verschillende partijen spreken elkaar enorm tegen en ik kan op de website van de overheid niets vinden. Hoevaak moet hij gecontroleerd worden
De controle van de EHBO-koffer moet volgens de Arbowet "regelmatig" worden uitgevoerd en "zo vaak als nodig is volgens het risicoprofiel". Dat houdt (volgens ehbo-koffer.nl) het volgende in:

Hoe vaak moet u controleren?

De wet geeft aan, dat de verbanddoos ‘regelmatig en voldoende gecontroleerd’ moet worden. Dit houdt in de praktijk in, dat u hem elk half jaar controleert, of vaker als het risicoprofiel dit vereist. Met andere woorden, als u werkzaamheden verricht waarbij meer aanspraak wordt gemaakt op de verbanddoos BHV, dient u hem vaker te controleren.

 

Voorbeeld: een horecabedrijf waar de glazenophalers wekelijks snijwonden hebben, dient de verbanddoos gewoon wekelijks te controleren. Een bedrijf dat nooit te maken heeft met ongelukjes, controleert de doos 1 x per half jaar.

 

Mag ik hem zelf controleren?
Uiteraard mag dat.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Dus eigenlijk mag een stagiar dan niet alleen aan het werk.

Ik heb geen contact met buurbedrijven, waarbij een BHVer aanwezig is.

De meeste bedrijven hier hebben namelijk geen personeel.

Ik zal er dan op letten dat een stagiar dan niet alleen aan het werk is.

 

ehbo-koffer.nl is een commercieel bedrijf en spreekt op veel punten het oranje kruis tegen. (wat ook weer een commercieel bedrijf is).

Klopt niet helemaal blijkt nu, zie edit onderaan.

 

Dus regelmatig heeft niet echt een wettelijke onderbouwing in dit geval.

Ik deed het zelf al 1 keer per jaar. Maar dat was vooral omdat de huidige stickers met een interval van een jaar werken.

 

edit:

Ik heb inmiddels dit gevonden:

in artikel 15, lid 3 ‘het verlenen van eerste hulp’ van de ARBO wet 1998 worden de eisen van de koffer besproken. In dit artikel, welke ik nog niet gevonden heb, schijnt ook te staan dat het College van Deskundigen van Het Oranje Kruis (goedkeuringsnummer VE 50-09) verantwoordelijk is voor de controle op deze regels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus regelmatig heeft niet echt een wettelijke onderbouwing in dit geval.

Inderdaad, de norm is geheel vrij: jij moet zelf bepalen wat regelmatig genoeg is. Als je nooit wat hebt is 1 x per jaar wellicht genoeg, maar het kan uiteraard helemaal geen kwaad om ieder kwartaal even in de EHBO kist te kijken of die nog volledig is

 

Dus eigenlijk mag een stagiar dan niet alleen aan het werk.
Stuur de stagiair 1 dag naar BHV cursus. Kost je circa 150 Euro, en voldoe je aan de arboregels (...als je dan ook nog even de moeite neemt om zelf een RI&E in te vullen)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De Ri&E heb ik ingevuld en staat netjes in de kast.

 

Wij mogen van het stage bureau geen leerlingen op cursus sturen, die buiten ons bedrijf worden gegeven en niet ons worden gegeven.

BHV behoort, net als een aantal andere punten, tot een aanvulling van hun opleiding, welke in het laatste jaar wordt aangeboden.

Ik denk dat ze zo hun eigen markt beschermen.

Maar ik vind het niet heel erg, hij krijgt dan wat meer vrije uren, meestal weet hij toch niet echt wat hij kan/moet doen, zonder directe aansturing. Wat op deze leeftijd niet heel vreemd is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels heelw at stappen verder.

 

- Voor vrijwilligers is een BHV niet verplicht. (Dit leven telt zeker minder mee)

- Herhaling van BHV is noodzakelijk wanneer de kennis niet meer toereikend is, er is dus geen wettelijk termijn, wanneer er veel veranderingen in een bedrijf zijn kan een snellere herhaling wenselijk zijn, maar verder moet het vooral up to date zijn.

- De reden dat de prijzen zo enorm uit elkaar lopen is, omdat er bijna geen regels over de inhoud zijn. Daardoor kan de ene cursus uitgebreider zijn dan de andere. Er zijn zelfs compleet schriftelijk cursussen.

Artikel 15 van de arbowet schrijft alleen dit:

a. het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;

 

b. het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;

 

c. het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting.

Je moet kunnen aantonen dat je een cursus hebt gevolgt, maar je hoeft niet te bewijzen dat je de kennis hebt. Een examen is dus niet vastgesteld of verplicht. En mag bovendien door iedereen afgenomen worden. In theorie mag je als ondernemer zelf de cursus geven.

- Tot slot mag de werkgever zelf één van de BHVers zijn, zolang het een klein bedrijf betreft. Er wordt verder niet aangegeven wanneer een bedrijf niet meer klein is.

 

 

Ik wil wel even aangeven dat ik nog lang niet alle websites heb gelezen en er zijn veel cowboy verhalen in deze markt, met bijna net zoveel keurmerken als in de webwinkel buisness.

Link naar reactie
  • 0

Voor vrijwilligers is een BHV niet verplicht. (Dit leven telt zeker minder mee)

Het hangt af van de soort werkzaamheden. De arbowet en daarmee de BHV normering is niet van toepassing op vrijwilligers, tenzij er sprake is van ernstige risico's, zoals werken....

- met gevaarlijke stoffen en biologische agentia;

- op hoogte (boven de 2,5 meter);

- met grote fysieke belasting (incl. het werken onder hoge druk);

- met geluidsbelastingen (boven 85 dB);

- met onveilige en niet deugdelijke arbeidsmiddelen;

- met hijs- en hefwerktuigen;

- op een bouwplaats;

- onder extreme temperaturen.

 

Tot slot mag de werkgever zelf één van de BHVers zijn, zolang het een klein bedrijf betreft.

Uiteraard mag dat, maar je hebt het zelf specifiek over de stagiair die "af en toe alleen werkt", dus als jij er niet bij bent?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn ook meer algemene bevindingen van een dagje lezen.

 

Mijn conclussie zo ver is dat het een wet is die niet echt te controleren is en bovendien veel ruimte geeft voor gevaarlijke situaties, terwijl dit alles juist bedoeld is voor de verhoging van de veiligheid.

 

Waar heb je die uitzondering gevonden voor de vrijwilligers? Ik werk er verder zelf nooit mee, maar wil er wel meer over weten.

 

In mijn geval kan ik de stagekracht gewoon een cursus geven BHV geven, wat ook niet veel hoeft in te houden, meer risico dan een brand is er niet op de momenten dat hij internet research doet in kantoor.

Link naar reactie
  • 0

Mijn conclussie zo ver is dat het een wet is die niet echt te controleren is en bovendien veel ruimte geeft voor gevaarlijke situaties, terwijl dit alles juist bedoeld is voor de verhoging van de veiligheid.

 

Ga er maar van uit dat er altijd wel een alles overkoepelend regeltje staat in de wet, waar je als werkgever of stage-verlenend bedrijf verantwoordelijk wordt gehouden voor als er onverhoopt toch een ongelukje gebeurt.

 

Wat staat er in de stage-overeenkomst?

 

meestal weet hij toch niet echt wat hij kan/moet doen, zonder directe aansturing. Wat op deze leeftijd niet heel vreemd is.

 

In mijn geval kan ik de stagekracht gewoon een cursus geven BHV geven, wat ook niet veel hoeft in te houden, meer risico dan een brand is er niet op de momenten dat hij internet research doet in kantoor.

Volgens mij heb je dan te maken hebt met een voldoende onderricht persoon, waarbij je de stagiaire laat ondertekenen voor datgene waarin je onderricht hebt gegeven. Ik denk dat je dan nog verantwoordelijk bent voor datgene wat de stagiaire doet tijdens jouw afwezigheid en daarbij schade veroorzaakt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal, de stage overeenkomst is heel mager, met maar weinig punten. Wel staat er in dat de schade die een stagekracht opzettelijk of niet opzettelijk veroorzaakt wordt vergoed door het stage bureau, met een eigen risico van 250 euro.

 

Het is ook niet zo dat de stage kracht wekelijks uren alleen is, het gaat komt misschien per maand 1 of 2 keer voor, waarbij de periode hooguit een uur is.

De stagekracht heeft wel onze huisregels ondertekend, waarin o.a. staat dat het bedienen van een aantal apparaten niet is toegestaan zonder toestemming en training.

 

Misschien moet ik me ook gewoon niet te druk maken, de kans op een controlle is nihil, net als het gevaar dat er is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.