• 0

Overlopende activa

Goedendag,

 

Ik heb 3 vragen over overlopende activa.

 

1. Ik heb in december een factuur ontvangen voor een dienst in het eerste kwartaal. Deze kosten behoren dus tot het nieuwe jaar en daarom is er sprake van overlopende activa. Betekent dit dan dat ik het bedrag moet opnemen aan de activa kant op mijn balans en dat daarmee dus ook passiva met het zelfde bedrag verhoogd wordt (immers passiva moet gelijk zijn aan activa) en dat technisch gezien het bedrag dus nog steeds onder eigen vermogen geldt. Op 1 januari moet dan de boeking geactiveerd worden en val het bedrag onder de kosten en hiermee wordt het eigen vermogen met eenzelfde bedrag verlaagd. Klopt dit?

 

2. In september heb ik via een website een boek besteld. Destijds meteen betaald maar het boek is onlangs geleverd. Moet ik dit dan ook als overlopende activa zien en mag ik de kosten boeken op het moment van bestellen. Immers op dat moment had ik behoefte aan de dienst en was destijds de verwachting dat het boek in november geleverd zou gaan worden.

 

3. In december heb ik een dienst geleverd en begin januari is de factuur opgemaakt. Moet ik dit dan verantwoorden als overlopende activa of kan ik het bedrag laten vallen onder de kortlopende vorderingen. Voor de IB maakt het volgens mij helemaal niets uit, maar formeel gezien klopt de administratie dan niet meer en het loopt ook uit de pas met de BTW-aangifte. Maar is dat echt erg?

 

Achtergrond: ZZP-er met een eenmanszaak.

 

Alvast bedankt!

 

groeten,

Alexander.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ik heb in december een factuur ontvangen voor een dienst in het eerste kwartaal. Deze kosten behoren dus tot het nieuwe jaar en daarom is er sprake van overlopende activa.

[..]Klopt dit?

Ja. De factuur boek je wel in december in (dus de btw vraag je in Q4 terug), maar je boekt het niet als kosten. Je boekt het als 'vooruitbetaalde bedragen'. Op het moment dat de dienst geleverd is, boek je die reservering af ten laste van het resultaat.

 

2. In september heb ik via een website een boek besteld. Destijds meteen betaald maar het boek is onlangs geleverd. Moet ik dit dan ook als overlopende activa zien en mag ik de kosten boeken op het moment van bestellen.

Eigenlijk zou je hier hetzelfde kunnen (dus een verschil maken tussen omzet- en inkomstenbelasting). Omdat je wel meteen een factuur hebt ontvangen - neem ik aan - en deze direct hebt betaald, vraag je die btw terug in Q3. Maar je boekt het nog niet als kosten, omdat het product nog niet geleverd is. Je boekt het dus aanvankelijk eerst als 'vooruit betaalde bedragen'. En pas op het moment dat het boek geleverd is, boek je die reservering weer af ten laste van het resultaat.

 

Meestal zit er overigens niet zo'n groot verschil tussen betaling en levering (en al helemaal geen overloop), dus kun je zo'n factuur meestal meteen in het verlies laten vallen. Overigens denk ik dat er ook een hoop mensen zullen zijn die de factuur toch al in september meteen in de kosten laten vallen, ongeacht of de levering pas 4 maanden later heeft plaats gehad. Het gaat ook niet om wereldbedragen (neem ik aan).

 

3. In december heb ik een dienst geleverd en begin januari is de factuur opgemaakt. Moet ik dit dan verantwoorden als overlopende activa of kan ik het bedrag laten vallen onder de kortlopende vorderingen. Voor de IB maakt het volgens mij helemaal niets uit, maar formeel gezien klopt de administratie dan niet meer en het loopt ook uit de pas met de BTW-aangifte. Maar is dat echt erg?

Voor de omzetbelasting moet je eigenlijk de factuur binnen een halve maand na afloop van de maand hebben opgemaakt. Dus als je de factuur op of voor 14 januari 2016 hebt opgestuurd, dan is er heel strikt genomen voor de omzetbelasting geen probleem. Die btw draag je dan af via de aangifte van Q1-2016. Voor de inkomstenbelasting moet je het omzetbedrag (exclusief btw) eigenlijk al wel op de balans zetten in december.

 

Dus je boekt de omzet (zonder btw) voor de inkomstenbelasting al als baat in december en boekt dat op een balanspost 'Nog te factureren omzet' (eind december moet je die namelijk nog factureren). Op het moment dat je de factuur in januari inboekt, boek je die dus tegen op die balanspost en niet meer als omzet, want dat had je al in december gedaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. Als ik het goed begrijp dan kun je dit dus het beste op de officiele manier registreren. Dit geldt denk ik dan ook voor de rente die je pas op 1 januari ontvangt. Ook dit is dan een vorm van "nog te ontvangen bedragen".

 

Voor het boek gaat het inderdaad niet om een hoog bedrag. De factuur komt tegelijk met de levering, zo werkt de betreffende website. Ofwel ik heb in september reeds betaald en zojuist het boek en de factuur ontvangen. Ook kreeg ik 1 euro terug omdat het boek nu goedkoper is. Ik denk dat ik dit daarom maar beter als "vooruit betaalde bedragen" kan registreren.

 

Maar klopt mijn aanname dat het totaal aan "vooruit betaalde bedragen" nog steeds tot het eigen vermogen behoort tot het moment dat je het definitief verwerkt in het resultaat.

 

ps. Ik gebruik zeker de verkeerde termen, maar ik heb mijn eigen excel-sheet gemaakt waar ik mijn administratie in doe. Daarom is mijn vraagstelling van belang of de vooruitbetaalde bedragen inderdaad nog steeds tot het eigen vermogen behoren. Het zal wel moeten, want op het moment dat de kosten ten laste gaan van je winst gaat overeenkomstig je eigen vermogen met eenzelfde bedrag omlaag.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar klopt mijn aanname dat het totaal aan "vooruit betaalde bedragen" nog steeds tot het eigen vermogen behoort tot het moment dat je het definitief verwerkt in het resultaat.

 

 

Afgezien van, zoals je zelf al aangeeft, je formulering: ja.

 

De post vooruitbetaalde bedragen is een balanspost. Het eigen vermogen is gelijk aan het saldo van alle andere balansposten, naast het eigen vermogen. Dus vooruitbetaalde bedragen, die op de balans zijn opgenomen, dragen ook bij aan de omvang van het eigen vermogen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee punt 1 heeft geen invloed op het eigen vermogen. Onder de activa boek je inderdaad het bedrag op overlopende activa. De tegenboeking is crediteuren of indien de factuur al betaald is dan is de tegenboeking bank (saldo wordt verlaagd).

Pas in het volgende jaar als je de boeking kosten aan overlopende activa maakt heeft dit invloed op het eigen vermogen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag over "nog te factureren omzet". Ik neem aan dat dit, net zoals alle andere posten op de balans, altijd inclusief BTW is.

 

Omdat de balans altijd in evenwicht moet zijn betekent dit dus ook dat de post "schuld BTW" ook met het overeenkomstige BTW bedrag omhoog gaat. En deze post "schuld BTW" moet je dan weer opgeven bij de IB aangifte onder passiva. Correct?

Link naar reactie
  • 0

Nee punt 1 heeft geen invloed op het eigen vermogen. Onder de activa boek je inderdaad het bedrag op overlopende activa. De tegenboeking is crediteuren of indien de factuur al betaald is dan is de tegenboeking bank (saldo wordt verlaagd).

Pas in het volgende jaar als je de boeking kosten aan overlopende activa maakt heeft dit invloed op het eigen vermogen

 

 

 

Zo stelde ik het toch in mijn vraag? Op het moment van betalen/boeken gaat het nog niet ten laste van je EV maar pas in het volgende jaar gaat het wel ten laste van je EV. Tot dit tijd staat het op de overlopende activa en draagt het dus bij je aan EV.

 

Dit is zoals ik het meen te begrijpen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag over "nog te factureren omzet". Ik neem aan dat dit, net zoals alle andere posten op de balans, altijd inclusief BTW is.

 

Omdat de balans altijd in evenwicht moet zijn betekent dit dus ook dat de post "schuld BTW" ook met het overeenkomstige BTW bedrag omhoog gaat. En deze post "schuld BTW" moet je dan weer opgeven bij de IB aangifte onder passiva. Correct?

 

nee helemaal fout! de balans is altijd excl btw! en dus muteert ook de btw schuld niet!!

je gaat natuurlijk geen btw opgeven van zaken die nog niet gefactureerd zijn..

 

een btw vordering of schuld ontstaat alleen als je met een externe partij handelt, niet als je interne boekhoudkundige aanvullingen maakt.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik een factuur binnenkrijg van 121,-, waarvan 100,- ex-BTW en 21,- BTW, dan stijgt mijn crediteuren-post met 100,- euro ervan uitgaande dat ik de factuur nog niet betaald heb. Dat voelt vreemd aan.

 

Dit schreef je zelf op 12 augustus 2014:

"debiteuren en crediteuren posten zijn altijd incl btw de btw word op andere plekken op de balans weer gesaldeerd. zoals je ook uit je journaalposten kunt zien. "

 

 

Ook in deze discussie zeg je dat het inclusief BTW op de post moet staan:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=54599;start=0

Link naar reactie
  • 0

oeps iets te expliciet met altijd.. een schuld met een externe partij neem je gewoon op incl btw.. interne boekingen zijn altijd excl btw

 

maar wat jij telkens lijkt te doen is 1 regel van het boekhouden proberen te veralgemeniseren en op elke boeking toe te passen en dat werkt niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde: debiteuren en crediteuren staan altijd inclusief BTW op de balans. En aan de activa staat eventueel een post met "te ontvangen BTW" indien je met de volgende BTW-aangifte een bedrag zult terugkrijgen en aan de passiva kant staat eventueel een post met "te betalen BTW" indien je met de volgende BTW-aangifte een bedrag moet betalen. En zo is de balans in evenwicht met activa = passiva.

 

Inderdaad, ik ben net iets te makkelijk met veralgemeniseren. Dit komt omdat ik een vrij eenvoudige boekhouding heb met enkel debiteuren (klant en mezelf) en crediteuren (kosten, BTW en mezelf).

 

Nog even terug naar de IB aangifte. Ik ga er van uit dat bij "schuld BTW" bedoeld wordt alle BTW die nog betaald moet worden ongeacht of de BTW onderdeel is van een BTW-aangifte. Ofwel als ik vandaag ik een factuur stuur dan stijgt de post "nog te betalen BTW" en daarmee ook de post "schuld BTW" die je op de IB-aangifte ziet. Nadat ik de BTW overgemaakt heb daalt de post.

Ofwel ik redeneer: "nog te betalen BTW" = "schuld BTW".

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag over "nog te factureren omzet". Ik neem aan dat dit, net zoals alle andere posten op de balans, altijd inclusief BTW is.

 

 

Nee dit neem je exclusief BTW op. De BTW schuld ontstaat pas bij het versturen van de factuur.

 

Check! En hiermee komt de BTW post op je IB aangifte overeen met de eerstvolgende BTW aangifte in het nieuwe jaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.