• 0

Factureringskosten

Goedendag,

 

Mijn diensten aan mijn eindklanten lopen via een tussenbureau. Zij hanteren een standaard betalingstermijn van 60 dagen maar tegen 2% korting kan deze betalingstermijn ingekort worden naar 30 dagen. Wettelijk gezien is de betalingstermijn tussen bedrijven 30 dagen, maar daar kan in overleg van worden afgeweken. In mijn geval sta ik voor een voldongen feit.

 

Is het mogelijk om die 2% aan korting te boeken als factureringskosten?

 

groeten,

Alexander.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Alexander,

 

ik ga er van uit dat je omtrent deze werkzaamheden een overeenkomst hebt gesloten met het tussenbureau? Ik zal allereerst eens deze overeenkomst er bij pakken en goed bekijken wat hier in staat. Dan kan je naar de vervolgstappen kijken en welke mogelijkheden je hebt.

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Alexander,

 

ik neem aan dat het tussenbureau (zij?) een factuurkorting wel weet te administreren. Misschien wordt jouw omzet wel lager met hetzelfde effect. ???

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

boekhoudtechnisch zie ik het niet als kosten maar als gewoon minder omzet.

het wordt ook wel (een van de ) verschillen tussen 'netto omzet' en 'bruto omzet 'genoemd, maar dus omzet. geen kosten.

 

Zou je dit als kosten willen boeken dan lijkt me dat ook niet echt bezwaarlijk trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, het resulteert inderdaad in minder omzet. Maar dit is een mindere omzet die mij opgedrongen wordt.

 

Even een fictief voorbeeld:

 

Bedrag: 1000,-

Betalingskorting 2%: 20,-

Totaal ex BTW : 980,-

BTW 21% : 205,80

Totaal inc BTW: 1185,80

 

Die 20,- gaan inderdaad hiermee al af van de omzet. De vraag is of deze 20,- ook nog eens als kosten geboekt mogen worden, omdat deze kosten gemaakt worden om toch de wettelijk bepaalde betalingstermijn van 30dagen te verkrijgen.

 

In mijn boekhouding neem ik in dit geval dus 980,- op als omzet en 205,80 als omzetbelasting.

Ik zou ook 1000,- kunnen opnemen en 20,- als kosten, maar dan schiet ik er feitelijk niets mee op en wordt de omzet inderdaad lager met hetzelfde effect. Echter dan moet ik bij de omzetbelasting wel weer 1000-20=980 opgeven. Ofwel, ik maak het dan enkel moeilijker voor mezelf.

 

Zelf heb ik al iets zitten proberen maar ik krijg het boekhoudkundig niet correct met de kennis die ik heb. Er worden immers dan kosten geboekt zonder dat daar een vermindering in het eigen vermogen tegenover staat.

 

Er zijn blijkbaar geen mogelijkheden deze vermindering aan omzet als kosten te zien zodat het ten laste gaat van de winst. Pech voor mij dus.

 

ps. Bovenstaand is slechts een fictief voorbeeld. Het gaat uiteraard om hogere bedragen.

Link naar reactie
  • 0

Je zit veel te moeilijk te denken. het is redelijk simpel

 

voor de inkomstenbelasting en je winst bepaling mag je alles wat op de balans staat als vordering / openstaande factuur, maar niet ontvangt ten laste van je resultaat brengen. dat zou in principe als creditering van je omzet kunnen maar ook als kosten. kredietbeperkingskosten is een bekende veel gebruikte (kosten)post. Wanneer je wat doet hangt af van hoe je omgaat met de omzetbelasting.

 

Als je ook de omzetbelasting terug wilt ontvangen dan zul je een creditnota moeten maken voor die kredietbeperking anders mag je de btw op je aangfite niet verminderen, bij een creditnota is het logisch dat je deze dan ook verminderd op de omzet zodat ook je btw aansluiting tussen de omzet en te betalen btw op omzet in stand blijft.

 

Als je geen creditnota maakt en het bedrag van de korting incl btw afboekt dan moet je dus een andere rekening dan je omzetrekening kiezen om te voorkomen dat je verschillen krijgt tussen je btw en omzetrekeningen.

Dus in dat geval kies je voor een kostenrekening.

 

Kortom de keuze of jij wel of geen creditnota met btw correctie maakt bepaald op welke rekening (omzet of kosten) je het corrigeert hangt voornamelijk af van de keuze die je maakt.

 

De belastingdienst beschrijft zowel kredietbeperkingstoeslag als betalingskorting bij tijdige betaling op haar site en beschrijft ook dat de btw afhandeling afhangt van hoe je het qua facturatie opneemt.

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen antwoord op mijn vraag.

 

De vraag kan ik terugbrengen tot een simpele vraag: Mag ik de betalingskorting die mij opgelegd wordt ten laste brengen van de winst. Het factuurbedrag en hiermee ook de winst is al verlaagd met het bedrag van deze betalingskorting.

 

Overigens heb ik het sterke vermoeden dat het niet kan en niet mag. Juist omdat het boeken van deze kosten ervoor zorgt dat het geheel niet meer in balans is.

 

Ik zoek enkel bevestiging. Niemand ervaring met dit soort betalingskortingen die vanuit de afnemer opgelegd worden?

Link naar reactie
  • 0

Maak je het zelf dan ook niet te moeilijk? Je kunt niet anders dan inkomende en uitgaande facturen administreren. Je rechtsgevoel zit je daarbij misschien dwars, maar dit is toch ongetwijfeld wat jullie hebben afgesproken? Iets wat je opgedrongen wordt, kun je anders afwijzen/heronderhandelen als zelfstandige bij een volgende opdracht, hehe...

 

Wat heb je verstuurd of ontvangen? Dat kun je toch gewoon verwerken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Anouk. Jammer dat je je reactie verwijderd hebt. Het was een prima aanvulling!

 

Ik ga nog eens onderhandelen en/of toch maar beslissingen voor 60dagen betalingstermijn. De kosten van een kortere betalingstermijn wegen niet op tegen de minimale baten aan rente (zakelijk en/of prive).

 

Dank voor de antwoorden!

Link naar reactie
  • 0

Bedrag: 1000,-

Betalingskorting 2%: 20,-

Totaal ex BTW : 980,-

BTW 21% : 205,80

Totaal inc BTW: 1185,80

 

Die 20,- gaan inderdaad hiermee al af van de omzet. De vraag is of deze 20,- ook nog eens als kosten geboekt mogen worden, omdat deze kosten gemaakt worden om toch de wettelijk bepaalde betalingstermijn van 30dagen te verkrijgen.

Het antwoord is gewoon ja.

 

Je moet je omzet sowieso niet verlagen met de betalingskorting. Je moet immers kunnen zien hoe hoog je échte omzet is geweest (1.000 euro), maar ook hoe hoog de afkoopkosten van de langere uitbetalingstermijn zijn geweest (20 euro). Daarmee is je winst dus 980 euro.

 

Je zou inderdaad ook 980 euro als omzet kunnen boeken. Dat levert in principe dezelfde winst op, maar ook minder informatie. Er gaat dus (waardevolle) informatie verloren, namelijk de hoogte van (te voorkomen) kosten.

 

Wat ik me trouwens afvraag is of hier sprake is van een vorm van factoring. Oftewel: krijg je die 980 euro altijd na 30 dagen overgemaakt, ook als de eigenlijke klant nog niet binnen 30 dagen heeft betaald? Neemt het tussenbureau voor die 2% ook het debiteurenrisico op zich? Als dat zo is, zou je namelijk nog kunnen kijken of die zekerheid toch die 2% waard zou zijn. En zo niet: wat gebeurt er dan als de uiteindelijke klant niet betaalt? Krijg je dan na 30 alsnog niet betaald?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het niet zo uit de voorwaarden halen maar het lijkt er niet op dat er sprake is van factoring in de zin van dat hiermee het debiteurenrisico afgedekt is. Wel krijg ik voor zeker het bedrag na 30 dagen uitbetaald ook al heeft de uiteindelijke klant niet betaald, maar dan is volgens mij het uitbetaalde bedrag nog steeds opeisbaar als de uiteindelijke klant alsnog niet betaald. Ik kan me zo voorstellen dat vrijwel alle inhuurcontracten zo werken. Maar zoals je leest....flink wat aannames..maar ik denk wel redelijke aannames.

 

Wat ik begrepen heb is factoring nogal duur en als je met betrouwbare intermediairs en klanten werkt dan kun je dat risico net zo goed voor lief nemen, want eer dat je het overkomt heb je de kosten voor factoring er al lang uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.