• 0

BTW suppletie

Ik hoop dat er nog iemand wakker is.

 

Ik werk met snelstart en ben het jaar 2014 aan het afmaken voor dat de boekhouder langskomt voor een jaarrekening.

 

In het programma kun je een BTW suppletie aanmaken, nu wilde ik dat alvast doen, maar nu staat er dat ik € 3995,00 aan BTW terug krijg.

Iets dat volgens mij helemaal niet klopt. Dat is namelijk ongeveer het bedrag aan BTW dat ik al heb terug gekregen.

 

Misschien maak ik een enorme denkfout of moet ik ergens iets aanpassen?

 

Hieronder alleen de BTW bedragen (dus geen omzet)

 

1ste kwartaal hoogtarief 2841

voorbelasting betaald 5157

terug ontvangen 2316

 

2de kwartaal hoogtarief 4907

voorbelasting betaald 5753

terug ontvangen 846

 

3dee kwartaal hoogtarief 3694

voorbelasting betaald 5050

terug ontvangen 1356

 

4de kwartaal hoogtarief 7949

voorbelasting betaald 7426

betaald 523

 

Zoals jullie zien heb ik in dit jaar vooral geinvesteerd. Ik zou dus helemaal geen BTW meer terug mogen ontvangen. Maar als ik nu op verzenden druk geeft hij aan dat ik recht heb op een extra teruggave van 3995, en dat ik die binnen enkele weken kan verwachten.

 

Om het overzicht compleet te maken:

 

5c - 4003

5d - 4003

5e 0

5f -3995

5g totaal te betalen/terug te vragen 3995

 

Of moet ik me gewoon niet druk maken en wachten tot de boekhouder vrijdag terug is van vakantie (makkelijker gezegd dan gedaan)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds vorig jaar moesten we kiezen of offline doorgaan en geen ondersteuning meer of overstappen naar het nieuwe online systeem en het pakket nog een keer kopen, maar dan in maandelijkse termijnen.

Ik heb er voor gekozen om niet weer het helem pakket voor veel geld te kopen.

En daarmee verviel mijn ondersteuning dus.

 

Ik mag het wel blijven gebruiken en inloggen op hun helpdesk, maar nieuwe vragen worden niet meer behandeld.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zit je te dringen voor een aangifte van een suppletie? Daar is nog alle tijd voor . Wel een heel jaar.

 

Misschien goed om te weten is dat Snelstart de BTW aangifte van een kwartaal berekend over de gehele voorgaande periode en deze vermindert met de reeds 'ingestelde' aangiftes.

Dus het 4e kwartaal wordt berekend over het gehele jaar minus de 'ingestelde' aangiftes van Q1,Q2,Q3.

dus uit een zogenaamde cumulatieve voortschreiding.

 

Het kan zijn dat er in een voorgaande periode iets gewijzigd wordt, dan wordt dit automatisch bij de laatste aangifte verrekend. Automatische 'suppletie gering belang' . Ik verwacht als deze automatie een saldo boven 1000 berekend dat er dan automatisch een suppletie aangifte klaarstaat.

Indien je echter de voorgaande aangiftes een of meer (of een keer) herberekend hebt, dan verlies je de 'ingestelde' aangiftes en werkt de automatie niet volgens waar deze voor diende.

 

Ikzelf bereken de suppleties buiten Snelstart om en daarom doe ik regelmatig herberekeningen, i.v.m. complexe buitenlandse en prive aangiftes, die dan ook eens gecorrigeerd kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat je een boekhouder de jaarcijfers op laat maken. Een onderdeel van die jaarcijfers is de aansluiting van de omzetbelasting. Hij zal dit dus al voor je doen en precies aangeven hoe hoog de suppletie is. Ik zou dus gewoon even wachten met die suppletie.

 

Wil je het toch al wel weten, bereken het dan zelf handmatig.

Kijk in je winst en verliesrekening hoe hoog de omzet was. Vermenigvuldig dit met 21%. Controleer of dit bedrag ook opgenomen staat op de balans bij te betalen btw hoog.

Kijk op de balans hoeveel daar totaal bij de voorbelasting staat.

Trek de voorbelasting af van het te betalen bedrag.

Dan krijg je het bedrag wat je over heel 2014 moest betalen/ontvangen.

Trek van dat bedrag het totaal van de 4 kwartaalaangiften af en je weet de suppletie.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.