• 0

BTW noteren in NL, EU en Non-EU landen

Oke. Het wordt me allemaal langzaam duidelijker. De margeregeling globalisatie ga ik waarschijnlijk toepassen mbt de Lego-verkoop. Dit kan echter alleen over verkopen binnen de EU is mij verteld, correct?

 

Nu ben ik als proef bezig mijn administratie te doen; op dit moment de verkopen noteren. Bij de margeregeling globalisatie bereken ik over de winst van een tijdsvak de BTW en wat ik dan moet betalen. Ik verkoop uitsluitend aan particulieren overigens.

 

Moet ik bij iedere verkoop apart ook de BTW noteren? Wordt dat dan iets als:

 

Reknr. Omschrijving Debet Credit

700 Voorraad goederen 10

180 Te vorderen OB 2.10

aan 140 Crediteuren 12.10

 

 

En voor een verkoop aan bijvoorbeeld Duitsland, geldt dan de 19% of 21% wat ik moet noteren?

 

En hoe zit het de BTW buiten de EU? Is dit dan 0% of 21%? Dit valt dan uiteraard buiten de margeregeling als het goed is en dient duidelijk gescheiden te worden van de margeregeling-goederen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet ik bij iedere verkoop apart ook de BTW noteren? Wordt dat dan iets als:

 

Reknr. Omschrijving Debet Credit

700 Voorraad goederen 10

180 Te vorderen OB 2.10

aan 140 Crediteuren 12.10

Dat is geen boeking van verkoop, maar van inkoop: je bezittingen (activa links) nemen toe en daartegenover staat een schuld aan een crediteur (passiva rechts). De te vorderen omzetbelasting neemt daarbij toe en die mag je als voorbelasting terugvragen, maar dan was het kennelijk géén margegoed want die koop je van particulieren zonder btw.

 

Schakel een boekhouder in.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik bij iedere verkoop apart ook de BTW noteren? Wordt dat dan iets als:

 

Reknr. Omschrijving Debet Credit

700 Voorraad goederen 10

180 Te vorderen OB 2.10

aan 140 Crediteuren 12.10

Dat is geen boeking van verkoop, maar van inkoop: je bezittingen (activa links) nemen toe en daartegenover staat een schuld aan een crediteur (passiva rechts). De te vorderen omzetbelasting neemt daarbij toe en die mag je als voorbelasting terugvragen, maar dan was het kennelijk géén margegoed want die koop je van particulieren zonder btw.

 

Schakel een boekhouder in.

 

Excuus, ik zie het. In mijn testverkoopboek heb ik een verkoop als volgt genoteerd:

 

Reknr. Omschrijving Debet Credit

130 Debiteuren

aan 840 Opbrengst verkopen

 

800 Inkoopprijs verkopen

aan 700 Voorraad goederen

 

 

Of moet ik dan ivm de BTW het als volgt noteren?

 

Reknr. Omschrijving Debet Credit

130 Debiteuren

181 Te betalen OB

aan 840 Opbrengst verkopen

 

(....)

 

@Ward: Een boekhouder, ja zeker. Maar ik wil eerst zelf een en ander uitvogelen zodat ik er ook meer van begrijp voor mezelf, dat acht ik wel belangrijk. :)

 

@Peter: Ik ben blij met de hulp en ben zeker wel iets opgeschoten al met de informatie hier. Dat ik niet alles direct begrijp dat klopt, maar ik ben dan ook maar een (toekomstig) beginner in deze zaken. Ik wil gewoon eerst e.e.a. goed leren begrijpen alvorens de volgende stap te nemen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.