• 0

Klant geeft geen tenaamstelling voor factuur, wat nu?

Ik heb ruim 7-8 maanden gewerkt voor een klant. Door een privé kwestie ben ik pas maanden later aan het factureren toegekomen. Het project is nu afgerond en ik wil deze factuur indienen om betaald te worden voor mijn geleverde diensten (dtp/vormgeving). Mijn klant heeft op tussentijdse mijlpalen akkoord gegeven per mail op door mij verstrekte prijzen/offertes.

 

Nu heb ik al diverse malen contact geprobeerd te zoeken met mijn opdrachtgever, maar hij reageert niet op emails, telefoontjes of whatsapp berichten. Opdrachtgever is tevens directeur van dit bedrijf, maar geeft mij geen tenaamstelling zodat ik daadwerkelijk een factuur kan sturen. Hij heeft diverse BV's onder zijn holding, waarvan 1 hoofd BV.

 

Navraag bij personeel, leert mij dat alle zaken reeds gedrukt zijn en in gebruik zijn genomen voor verpreiding. De gedrukte bewijsexemplaren heb ik ook in bezit, doordat ik ze opgevraagd heb. Ik krijg tevens te horen dat er door investeringen in nieuwe panden en voorraad de cashflow op een laag pitje ligt. Wat ik begrijp ben ik niet de enige op dit moment met een openstaande factuur.

 

Mijn geduld begint een beetje op te raken, wat kan ik het beste doen? Iemand ervaring hiermee?

Kan ik überhaupt een factuur sturen naar 1 van de willekeurige BV's?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ruim 7-8 maanden gewerkt voor een klant. Door een privé kwestie ben ik pas maanden later aan het factureren toegekomen. Het project is nu afgerond en ik wil deze factuur indienen om betaald te worden voor mijn geleverde diensten (dtp/vormgeving).

Geen voorschot gevraagd? Nooit een tussentijdse betaling gedaan? Niet vooraf of tijdens verduidelijking gevraagd?

 

Als de wiedeweerga een incasso-advocaat inhuren!

 

Een opdrachtgever die een toeleverancier 7-8 maanden laat werken zonder enige betaling is linke loetje. Maar wie laat zich nou ook zo behandelen? Da's vragen om problemen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat het niet zo slim is geweest ben je al wel achter.

 

Geeft hij een reden dat hij geen naam doorgeeft?

Vanuit welke naam heeft hij die mails gestuurd?

Kan je uit de werkzaam die je gedaan hebt niet opmaken voor welke BV dat was?

Als je het echt niet weet kies er dan 1 dan is in ieder geval alvast de factuur eruit. Hangen die BV'S ook echt onder die hoofd BV wat betreft de aandelen? Factureer dan aan die hoofd BV.

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Ja, dat het niet handig is, kom ik nu ook achter. Althans het besef. Mijn privékwestie was een echte rollercoaster dat ik van gekkigheid niet meer wist wat links en rechts was, dus ik zat er echt niet helemaal helder in. Enige wat ik tussentijds wel eens had opgevangen dat hij met financiering bezig was, daar heb ik heel braaf op gewacht. Achteraf stom.

 

@Anouk: Inderdaad daar kwam ik achter als ondernemer. Wijze les, maar privékwestie was te omvangrijk voor mij zelf om alle ballen in de lucht te houden.

- Hij geeft geen reden, hij ontwijkt elke vraag hieromtrent in alle communicatie.

- De mails die hij heeft verstuurd komen uit 1 van de bv's onder de hoofd bv.

 

@StevenK: Moet ik dan privé-adres gebruiken of de directeur zijn naam met bedrijfsadres?

 

Link naar reactie
  • 0
Stuur de factuur aan de man privé.

 

Zakelijke afspraak plannen met de man. Jullie hebben elkaar allebei wat uit te leggen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik meestal doe is de factuur richten aan de persoon die me heeft ingehuurd en aan het bedrijf namens welk hij zei te handelen. Er is altijd wel ergens een e-mail rond het eerste contact waar die gegevens in staan. Een uitzondering is als de inhuurder al meteen aangeeft dat de factuur ergens anders naar toe moet. Een andere uitzondering is als het eerste contact via een 'gewone' medewerker is verlopen (bijvoorbeeld een receptionist) in plaats van iemand met 'manager' in zijn/haar titel.

 

Merk op dat je voor de omzetbelasting verplicht bent een factuur niet later te versturen dan de vijftiende van de maand volgend op de maand waarin je de levering hebt gedaan. Het kan natuurlijk zijn dat je alles in een pakket aan het einde van de 8 maanden hebt geleverd, maar zo klinkt het niet ("navraag bij personeel, leert mij dat alle zaken reeds gedrukt zijn"). Mij is alleen niet duidelijk wat er gebeurt als je dat niet doet. Het ontslaat de klant in elk geval niet van zijn verplichting te betalen.

 

Verder sluit ik me bij Highio aan.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joerit,

 

Balen, zo'n klant. Voor een incasso-jurist is t ff nog te vroeg, dan moet je toch eerst zelf een factuur gestuurd hebben. ;-)

Ik zou in het handelsregister van kvk.nl het juiste adres, ondernemingsnaam en naam/namen directie ophalen. Daar je factuur heen. Schriftelijk. Eventueel via mail aan je contactpersoon. Hopelijk heb je goede algemene voorwaarden bedongen, met betalingstermijn van 14 dagen? Zo niet dan geldt een betalingstermijn van 30 dagen.

Blijft betaling achterwege is deze (zakelijke) opdrachtgever wettelijke handelsrente verschuldigd en kun je hem laten opdraaien voor incassokosten. Op dat moment kun je het uit handen geven aan een incasso bureau of jurist. Als je aardig bent stuur je eerst nog een aanmaning, maar dat is bij zakelijke clienten niet nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.