• 0

De weg kwijt............

Ik wil in 2017 een horeca onderneming starten.

ik heb een inleiding geschreven en nu, Is het verstandig om het hier te plaatsen.

de inleiding is toch een soort van concept in het kort?

 

Ik zal verschillende competentie,s moeten aanleren of bijschaven;

 

1. Doelgericht werken, bewust risico,s nemen, zakelijk communiceren, zakelijk inzicht, creatief zijn, onderhandelen, ordenen, overtuigingskracht, financieel weten wat kan, kennis over vergunningen, kennis over verzekeringen, fin administratie, sociale hygiëne, haccp, basis administratie, Allergenen Certificaat, etc etc

 

Doel.

doelgroep

Doelstelling

Vraagstelling

Wat kan ik al

Wat wil ik

 

moet ik voor alles een pop schrijven?

waar kan ik dan een cursus fin adm horeca onderneming doen of valt dat onder een basis boekhouding cursus?

 

Ik wil dus eerst weten of het concept ermee door kan(zelfvertrouwen/competentie) of slaat dat nergens op. Ik zal dus eerst me moeten richten op wat ik nog moet kunnen alvorens ik het probeer uit te werken?

 

Hoe zouden jullie het nu aanpakken?

 

 

gr

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi treffer,

 

Een goed begin zijn idd het vaststellen van competenties en kernwaardes, al ben je er dan nog lang niet.

Heb je b.v. al nagedacht over meer praktische zaken? Bestemmingsplannen? Brandveiligheid? Belastingzaken? Misschien dat deze je op weg helpt:

https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-maken/een-eigen-horecabedrijf-12-stappen

 

Succes! ;D

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Hoe zouden jullie het nu aanpakken?

Een baantje zoeken in de horeca bij een werkgever die er plezier in heeft om iemand het vak in te zien groeien. En dan bergopwaarts leren, leren, leren!!!!

 

Competenties en kernwaarden? Leer eerst maar een koken en bakken en tappen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mag ik vragen wat je leeftijd is?

 

Heb je al horeca ervaring?

 

Puntsgewijs:

Doelgericht werken, bewust risico,s nemen, zakelijk communiceren, zakelijk inzicht, creatief zijn, onderhandelen, ordenen, overtuigingskracht,

Zijn skills waar je al gaande weg in groeit en tijdens de bedrijfsvoering wél over kunt struikelen als je dit "verkeerd" oppakt en/of benaderd. Twijfel je aan jezelf of je het wel aan kan? Er zijn tal van cursussen voor zelfontplooiing. Maar welke je hier als skills/competenties wilt "bijschaven", is afhankelijk van je persoonlijke karakter.

 

basis administratie,
Kennis van bijhouden van basisboekhouding/-systeem is wel verstandig/een must! Zijn tamelijk behapbare trainingen, dus kan in korte tijd.

 

kennis over verzekeringen, fin administratie,
: blijft zelfs voor ervaren ondernemers een struikelblok. Vaak huurt men hiervoor een administrateur/fiscalist voor in.

 

kennis over vergunningen
JA, je moet in je plan wel beschrijven welke vergunninen je nodig hebt. Bovenstaande link van Tom geeft je hier al inzicht in.

 

sociale hygiëne, haccp, Allergenen Certificaat, etc etc
JA ! In de horeca ben je aan diverse regels en systemen gebonden. Je kunt dit jaar al die papieren halen. Niet zo heel zwaar qua training- en examentraject.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mag ik vragen wat je leeftijd is?

 

Heb je al horeca ervaring?

 

Puntsgewijs:

Doelgericht werken, bewust risico,s nemen, zakelijk communiceren, zakelijk inzicht, creatief zijn, onderhandelen, ordenen, overtuigingskracht,

Zijn skills waar je al gaande weg in groeit en tijdens de bedrijfsvoering wél over kunt struikelen als je dit "verkeerd" oppakt en/of benaderd. Twijfel je aan jezelf of je het wel aan kan? Er zijn tal van cursussen voor zelfontplooiing. Maar welke je hier als skills/competenties wilt "bijschaven", is afhankelijk van je persoonlijke karakter (bijv. lef, volhouder, eigenwijs e.d.).

 

basis administratie,
Kennis van bijhouden van basisboekhouding/-systeem is wel verstandig/een must! Zijn tamelijk behapbare trainingen, dus kan in korte tijd.

 

kennis over verzekeringen, fin administratie,
: blijft zelfs voor ervaren ondernemers een struikelblok. Vaak huurt men hiervoor een administrateur/fiscalist voor in.

 

kennis over vergunningen
JA, je moet in je plan wel beschrijven welke vergunninen je nodig hebt. Bovenstaande link van Tom geeft je hier al inzicht in.

 

sociale hygiëne, haccp, Allergenen Certificaat, etc etc
JA ! In de horeca ben je aan diverse regels en systemen gebonden. Je kunt dit jaar al die papieren halen. Niet zo heel zwaar qua training- en examentraject.

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoe zouden jullie het nu aanpakken?

Een baantje zoeken in de horeca bij een werkgever die er plezier in heeft om iemand het vak in te zien groeien. En dan bergopwaarts leren, leren, leren!!!!

 

Competenties en kernwaarden? Leer eerst maar een koken en bakken en tappen!

 

 

 

Hoi,

 

sorry voor de late reactie. Klopt idd ik zal niet aleen aan me competentie,s moeten werken. Bedankt voor de site.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Sorry voor mijn late reactie en Bedankt voor jullie reactie,s.

 

Ik heb veel ervaring in de horeca en heb er scholing in gehad maar dat is dus nu zo,n 25 jaar geleden.

Na de militaire dienst ben ik sociaal juridische werk gaan doen, om precies te zijn intercedent in een non profit bedrijf. Door de jaren heen is de horeca altijd aan mij blijven trekken.

Al jaren droom ik ervan om in de horeca voor mezelf iets te beginnen maar met gedachtes kom ik er niet.

 

vandaar dat ik opzoek ben naar de het beste pad tot kennis en begrip van zaken.

 

Ik ben idd zelf al bezig met sociale hygiëne, haccp en daar Moet dus zeker Kennis van bijhouden van basisboekhouding/-systeem bij. Kennis over verzekeringen en fin administratie zal ik dus moeten uitbesteden.

 

Bedankt ik weet nu steeds meer wat me te doen staat, waardoor ik me doel steeds beter kan omschrijven. Ik ben er nog lang niet maar ik zal dan nu al 2017 niet halen maar misschien wel eid van 2017 of begin 2018.

 

Ik zal er beetje bij beetje komen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi,

 

bedankt voor het meedenken. Groots of klein ik zal toch de zelfde kennis moeten opdoen en de stappen die gemaakt moeten worden blijven het zelfde.

Ik doe wat gas terug en ben of ga mezelf eerst wat meer kennis opdoen van oa administratie etc etc etc.

 

Ik probeer het voor mezelf dan ook overzichtelijk te houden en nu niet t veel in één keer willen doen, anders is het gemakkelijker om ''mijn drukke'' leven de schuld te geven als ik dit niet afmaak.

 

Ik ben al eens te hard van stapel gegaan omdat ik 'dacht het wel ff te doen.

 

Ik denk het van belang is dat het bedrijfsplan zo goed mogelijk doordacht en met enig kennis van de branche wordt gemaakt. dus ik neem de tijd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het van belang is dat het bedrijfsplan zo goed mogelijk doordacht en met enig kennis van de branche wordt gemaakt. dus ik neem de tijd.

 

maar daar zit ook een behoorlijke valkuil, te hard van stapel gaan is niet goed, maar te veel doordenken ook niet, op papier klopt altijd alles, als jij een plan maakt waaruit blijkt dat er gemiddeld 10 klanten per dag moeten komen om geen verlies te maken denk je.. das geen probleem.. totdat de praktijk is dat er maar 3 komen.. en ze ook nog minder besteden.

 

Door de wijze van vraag stellen wek je, in elk geval bij mij, de indruk dat je mogelijk aan het doorschieten bent of dat risico loopt. Vooral het zinnetje "moet ik voor alles een pop schrijven? " komt op mij vreemd over, een persoonlijk ontwikkelplan schrijf je niet (apart) voor elk fragmentje kennis..

Het is belangrijk dat je weet wat je valkuilen zijn, wat je sterke en zwakke punten zijn

 

maar het is als ondernemer onmogelijk om vooraf overal kennis van te hebben of het hele speelveld van het ondernemerschap te overzien, je moet van nature een redelijk grote risicobereidheid hebben en het vermogen om problemen te signaleren en ad hoc te kunnen oplossen zonder dat je eerst de neiging hebt om een cursus te volgen. (dit is geen kritiek op jou maar probeer even een beeld neer te zetten)

 

Dus je regelt vooraf wat je redelijkerwijs kunt voorzien of waar er door de wetten en regels specifieke eisen worden gesteld en de rest moet je echt door schade en schande leren. jou eerdere mislukking is in verhouding 10.000 keer meer waard dan welk gedetailleerd pop dan ook..

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je aan dit lijstje?

 

" Doelgericht werken, bewust risico,s nemen, zakelijk communiceren, zakelijk inzicht, creatief zijn, onderhandelen, ordenen, overtuigingskracht, financieel weten wat kan, kennis over vergunningen, kennis over verzekeringen, fin administratie, sociale hygiëne, haccp, basis administratie, Allergenen Certificaat, etc etc"

Link naar reactie
  • 0

er zit in alles een trick als je niet goed oppast.

Duhhh logische dat je de verliesmarge,s dus ook de aanloop klanten mee telt en verrekend en zelf een oplossing aandraagt wat wel te realiseren is.

Doordenken zal voor ieder anders zijn. Ik wil gewoon veel weten en niet zomaar hoe iets in te vullen maar dus ook de waarom.

 

Er is geen haast geboden om iets te beginnen voor mezelf.

Als ik door de wijze van vragen stellen als iets bij jou aanwakker, dat ik zou doorschieten terwijl ik orde op zaken breng om te weten welke stappen ik in welke volgorde kan of moet maken is dan eerder een doorschiet denker van jou zelf.

 

Ja je moet voor alles een pop schrijven als je geen verstand van zaken hebt als jij dat niet als advies kan geven aan een startende die niet weet waar te beginnen dan wat wil je nu als boodschap meegegeven?

 

Ik zie het zo; om zaken te leren kennen zal ik ook mezelf beter moeten leren kennen. De kernwaardes van mezelf zijn aanwezig maar dat is niet genoeg.

 

Het is voor een ondernemer onmogelijk om vooraf overal kennis van te hebben????????????

 

Dan zal je als ondernemer alvorens het project aan te nemen toch eerst moeten weten wat je eigen capaciteiten zijn!! zodat je voor je aan iets begint wel een redelijk beeld hebt van hoe, en wat.

 

Als er dan problemen de kop opsteken weet je ze ook terug te leiden naar waar het fout ging.

Als er dan problemen opduiken heb je al enig inzicht in de systemen waardoor een oplossing aandragen gemakkelijker is.

 

Ik vind je tip om van vallen te leren opstaan maar niks dat gaat dan gepaard met verliezen die je wel van te voren kon tackelen als je beter je huiswerk had gedaan.

 

je kan wel met groot materiaal de berg aardappelen verplaatsen waardoor je blijft wachten op de grote wagens die het in 5 uur voor je doen of je kan zelf een tas beginnen te vullen met aardappels en deze naar de bestemming brengen.

 

Geen van de werkwijze,s is fout want je weet niet eens wat de urenmarge,s zijn at het af moet.

 

Dus snel is niet altijd goed.

 

Ik wil de schade en schande kunnen erkennen kunnen voelen en kunnen begrijpen.

IK wil niet wachten tot dat moment dat ik erachter kom dat het anders moet of kan.

 

 

Misschien kan je niet alles tackelen van te voren maar heel veel kan je wel zien aankomen of je hebt er al eens over na gedacht waardoor een oplossing des te makkelijker wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

sorry nog een vraagje. Moet je alle actie,s in het plan opnemen zoals je internet actie,s?

 

Laten we zeggen dat ik iets in de horeca begin waarvoor ik ook een website open.

Laten we zeggen dat ik consumenten weet over te halen om zich gratis in te schrijven zodat ze bijwijze recepten kunnen krijgen.

 

Laten we zeggen dat er best wat amino voor is.

 

Is het dan de bedoeling dat ik opneem in het plan dat de site contactgegevens heeft van mensen die ik eventueel weer kan gebruiken om me exact op de behoefte van de klant in te stellen.

 

Moet dit dan zo ongeveer in het plan staan of heeft de lezer daar niks aan?

Link naar reactie
  • 0

Ja je moet voor alles een pop schrijven als je geen verstand van zaken hebt.

Ale pops meteen verscheuren. Ritueel verbranden. Nooit meer naar kijken.

 

Jas aan, deur uit en op stap. Frisse neus halen! Net zolang aankloppen tot je ergens in een keuken of de bediening kan meewerken en ervaring opdoen. Learning by doing! Zodat het uit je kop verdwijnt en in je lichaam terecht komt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ontwikkelingsplannen hebben/ vaak niks met professionalisering in het werkveld te maken.

ieder zijn meug. Raar dat je zulk advies geeft. Learning by doing??????????

 

 

Ik weet het niet hoor maar als je een eigen onderneming wilt beginnen in de horeca dan iz het advies om daar te gaan werken?

 

Weet je mijn werkervaring? en is het niet zo dat je altijd op een functie solliciteert? dus kok is kok en geen manager......................waar is het dan nog goed voor vraag ik me af.

 

Om inzicht te krijgen terwijl je taak gebonden bent. Je zal al kok niet zomaar ff de fin mogen gaan regelen. Ze zullen je het zelfs niet willen aanleren omdat je op functie als kok bent aangenomen.

 

Misschien mag je alles nalopen of er bij besteld moet worden maar de bestelling wordt door de chef og manager gedaan.

 

Hoe jij het brengt lijkt het erop dat als ik maar een functie kan bemachtigen in en branche ik dan zoveel inzicht krijg dat ik voor mezelf kan beginnen.

 

Dus een afwasser in een hotel kan straks het hotel runnen omdat hij op zijn functie zoveel Learning by doing heeft gedaan?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar de waarheid ligt dan ook in het midden.

 

En, of je de juiste kant op gestuurd wordt in je zoektocht naar de waarheid hangt af van de manier waarop je vraagt naar de weg ;)

 

Mooie lijst met eigenschappen en kennis die volgens jou nodig is Treffer. Ik, en vele ondernemers vermoed ik, missen een groot deel. Maar die delen kun je uitbesteden / inkopen. Als dat niet lukt zorgt dat misschien voor een niet optimaal maar wellicht wel acceptabel resultaat. Dus daar zit geen probleem. Bepalen welke onderdelen in jouw persoonlijk geval cruciaal zijn voor het beginnen van een (succesvolle) onderneming is niet mogelijk. Helaas.

 

Ik heb door mijn eenvoudige bijbaantjes in de retail als verkoopmedewerker overigens een hoop geleerd over (de) 'business'!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet hoor maar als je een eigen onderneming wilt beginnen in de horeca dan iz het advies om daar te gaan werken?

Yep!

 

Alles is beter dan thuis over persoonlijke ontwikkelingsplannen fantaseren en op forums vragen daarover stellen omdat je de weg kwijt raakt. Maar dat heb ik nu al twee keer gezegd, dus doe vooral wat je zelf het beste vindt.

 

Veel succes!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

kijk daar komt de aap uit de mouw. Want ik zou fantaseren!!!!!!!! ik zou moeten werken in de horeca om uit eindelijk voor mezelf in de horeca te beginnen.

 

Lekker zwart op wit. Ik weet hoe de horeca werkt maar je bent taak gebonden en dat besef jij weer niet.

 

 

En over het fantaseren.................ik weet niet of jij het beseft maar zonder fantasie geen intelligentie.

 

Ik heb gewoon een andere miss oudere insteek ik denk dat een pop je laat zien waar nu je gebreken liggen en als ik daar eerst wat aan doe is mijn doel makkelijker te bereiken ook mede omdat ik terug kan kijken of ik me doel heb behaald of niet.

 

Misschien hebben jullie het allemaal al zo voor elkaar dat het duidelijk is hoe en waar info te verkrijgen maar dat is niet voor ieder zo.

 

Als er geen goede enige echte weg is naar ondernemerschap en mijn weg niet de goede is zal ik dat dan ook wel snel genoeg merken.

 

robberttk

 

Zo had ik het nog niet bekeken en bedankt dat je het zo duidelijk toelicht.

Ik hecht heel veel waarde aan wat ik zelf weet en zou kunnen doen.

Ik vind dat heel belangrijk. Nu ik jou stukje gelezen heb en zelf al eerder bij mezelf te raden was gegaan over uitbesteding zal ik daar nu zeker nog meer naar kijken naar wat ik uit handen kan geven.

 

Het zal dan wel de onzekerheid zijn om alles of zo veel mogelijk goed te willen begrijpen alvorens ik het zou uitbesteden.

 

Gek dat ik denk dat ondernemers veel van de eerder genoemde eigenschappen wel bezitten!!!

Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Waar zou ik me dan meer op moeten richten?

 

Op wat ik al kan en dan maar starten?

 

Link naar reactie
  • 0

Want ik zou fantaseren!!!!!!!!

Niet boos worden. Niks mis met fantaseren. Ook niks mis met afwassen. Dat heb ik tijden gedaan. En goed opgelet hoe een topchef twintig koks commandeert. Hoe de ontbijtkeuken werkt. Wat er aan de bar gebeurt. In de eetzaal van het hotel en het specialiteitenrestaurant. Mijn overtuiging is dat je in de dagelijkse praktijk het meeste leert, zeker wanneer je die aanvult met theorielessen in de avond of op vrije dagen.

 

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Dus kies je eigen pad. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

hahaha ik ben niet boos maar ik begreep er niks van wat jullie bedoelde.

Mijn excuses ik kijk nu net Video: Lean Start-up (Eric Ries) en hij zegt wat er eerder al gezegd is alleen nu begrijp ik het wel.

 

Het gaat niet om dat je zomaar dom gaat werken dat kunnen we allemaal maar het gaat om de weloverwogen keuzes die ik ga moeten maken waarvan ik leer. Ik zit me te veel te verdiepen in zaken die ik idd zou kunnen uitbesteden.

 

Dat bedoel je dus................dan heb je gewoon gelijk. Ik moet nog veel leren waaronder dat het oude denken loslaten.

 

als jij etiquette op het net interpreteer als je eigen ethiek zal je toch bij je zelf te raden moeten gaan.

Vraag technieken moet ik soms de smart methode hanteren? Heb ik iemand voor zijn koppie gestoten.

 

Ik zou denken dat hier mensen donders goed weten dat niemand hier een ander wilt beledigen en ik denk ook dat merendeels weet dat typen in het algemeen onpersoonlijk overkomt dus ik vind je reactie kinderachtig en geheel nutteloos.

 

Ik denk het maar dat zal dus wel niet zo zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.