• 0

digitale bankafschriften

De belastingdienst stelt dat je, je digitale bankafschriften dient te bewaren. Nu heb ik daar eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, maar we krijgen helemaal geen bankafschriften meer van onze bank. Om de boekhouding te kunnen voeren maak ik elke maand/kwartaal een export. En die txt/csv file open ik in Excel en op basis daarvan doe ik mijn boekhouding.

 

Nu vroeg ik me ineens af of de belastingdienst zo'n txt/csv/Excel ook vindt voldoen als bankafschrift?

Want feitelijk is dat het niet, maar is het een onderdeel van mijn boekhouding.

 

Iemand enig idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn geval lees ik de bankafschriften in, in mijn boekhoudpakket en doe ik op basis daarvan mijn aangifte.

Volgens mij bewaart de bank alle afschriften online en kun je die altijd opvragen. Dat lijkt me voldoende om de belastingdienst tevreden te stellen. Ik ga daar in ieder geval blindelings van uit.

 

Link naar reactie
  • 0

de bank bewaart afschriften meestal maar 18 maanden to 24 maanden online daarna moet je ze opvragen en betalen. het is dus handiger om naast importeren ook maandelijks het bankafschrift te downloaden en bij je boekhouding te voegen.

 

alternatief voor afschriften kan ook zijn jaarlijks een standaard bankverklaring vragen aan je bank dat volstaat ook als bewijs van je financiële positie op het einde van het jaar

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet helemaal waar Roel. De bank is wettelijk verplicht de afschriften tot 10 jaar terug te bewaren. Je kan, bij ABN AMRO iig, kosteloos afschriften tot 10 jaar terug downloaden. Daarnaast is er de optie mutaties te downloaden. Hiermee krijg je alle bij- en afschrijvingen in één overzicht. De mutaties zijn wel tot 18 maanden terug te downloaden.

 

Een standaardbankverklaring kost veel geld, dus dit zie ik niet als goed alternatief. Een bankafschrift die je kan downloaden ziet de belastingdienst als een officieel document van de bank, een txt of Excel bestand met bij- en afschrijvingen niet.

 

Wil je hier meer info over? Kijk dan eens op het ABN AMRO Ondernemersforum.

Link naar reactie
  • 0

maar ABN amro is maar 1 bank en er zijn er diverse die nog wel zo werken.

 

en veel geld is een relatief begrip.. het is duurder dan gratis afschriften downloaden.. dat klopt

ik gaf de standaard bankverklaring slechts als optie, het is niet aan mij om te beoordelen of dat (te) duur is..

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wil je hier meer info over? Kijk dan eens op het ABN AMRO Ondernemersforum.

Na flametree gaat ABN Amro het opnieuw proberen, maar nu via een forum?

En met DTG als partner?... je moet maar durven!

 

FF serieus Marc: als jij en je collega moderatoren en community managers van het ABN Amro ondernemersforum een keertje een training willen volgen bij een stel ervaren moderatoren en communitymanagers van een al 14 jaar succesvol ondernemersforum met ruim 50.000 leden, stuur dan een PM. Voor banken rekenen we interessante dagdeeltarieven ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

@ Norbert

 

Misschien aanvullen met een cursus hoe je een ander forum niet vervuilt met spam? :D

 

 

Back on topic:

Er is een verschil tussen als bank verplicht zijn om je afschriften al die tijd te bewaren en ze vervolgens gratis beschikbaar te stellen.

 

Bij veel banken moet je hier inderdaad voor betalen. Zonde, want je had zelf ook regelmatig even een bankafschrift kunnen downloaden...

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Wat is het probleem om tijdens het afsluiten van het jaar 1 afschrift van het hele jaar te downloaden?

Nog geen minuut werk.

Mee eens, maar zoals met alle kleine klusjes, moet je het wel op tijd doen.

 

Andersom geredeneerd: wat is het probleem van banken om die digitale afschriften niet max. 2 maar 8 jaar digitaal ter beschikking te stellen via telebankieren?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.