• 0

Klant Failliet [zonder factuur in de boekhouding?]

Beste mensen,

Ik heb voor een bedrijf software ontwikkeld. Heb er een aantal maanden aangewerkt.

Ik had met ze een contract afgesloten, dat ik zou factureren, wanneer ze 2 maanden ermee gewerkt hadden.

Na bijna 2 maanden ermee te hebben gewerkt, gingen ze failliet. Ik heb helaas niet kunnen factureren en ook mij geld niet gekregen.

Kan ik dit al verlies op de balans zetten?

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, je hebt niet gefactureerd schrijf je, wat wil je dan als verlies afboeken? Als je nou gefactureerd had, heb je omzet op je balans die verloren is gegaan. Dan zou je een creditnota er tegenover moeten zetten om je balans sluitend te krijgen. Zonder factureren is er natuurlijk ook niets te crediteren / als verlies op te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Easy32,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wat is de rechtsvorm van de failliet?

 

Wat voor bepalingen en zekerheden heb je in het contract opgenomen?

 

Ik ben benieuwd of experts vinden of je een vordering hebt of niet...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Ik had met ze een contract afgesloten, dat ik zou factureren, wanneer ze 2 maanden ermee gewerkt hadden.

één van de factuureisen is: U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd. Wat je had kunnen/moeten doen is een factuur maken en een betalingstermijn van twee maanden overeenkomen.

 

Na bijna 2 maanden ermee te hebben gewerkt, gingen ze failliet. Ik heb helaas niet kunnen factureren en ook mij geld niet gekregen. Kan ik dit al verlies op de balans zetten?
Er is geen factuur, dus wat wil je nu op de balans zetten ... Niet-declarabele uren?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het contract, waarin duidelijk staat dat ze het bedrag na 2 maanden gebruik v.d. software een factuur krijgen en dit binnen 15 dagen moeten betalen. Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.

 

Ik heb honderden uren aan het software gewerkt. Dit is toch verloren tijd/geld, verlies?

Het geld wat we hadden afgesproken in het contract zou ik krijgen wanneer ze niet failliet zouden gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had met ze een contract afgesloten, dat ik zou factureren, wanneer ze 2 maanden ermee gewerkt hadden.

Na bijna 2 maanden ermee te hebben gewerkt, gingen ze failliet.

Met dat contract kun je twee kanten op. Enerzijds kun je er bij de curator mee aantonen dat je een nog te factureren vordering hebt. Anderzijds kan de curator die vordering juist afwijzen als het contract stelt dat de vordering pas ná twee maanden ontstaat.

 

Als de vordering hoog genoeg is (en dat is vast zo als je maanden werk declareert) zou ik met het contract plus andere stukken die het bestaan en de hoogte van de vordering aantonen eens langsgaan bij een advocaat. Laat je advocaat het vervolgens aankaarten bij de curator.

 

Het geld wat we hadden afgesproken in het contract zou ik krijgen wanneer ze niet failliet zouden gaan.

Lijkt me niet dat het zó in het contract staat, maar als je het zó wel voorlegt aan de curator, maak je weinig kans, want dan is het weerwoord: ja, maar ze gingen wél failliet. Laat een advocaat dat voor je doen.

 

Praktische overweging mag daarbij, volgens mij, best zijn dat het bij software niet ongebruikelijk is dat je in elk geval een deel pas factureert na het succesvol afronden van een testfase bij de opdrachtgever. Als je in delen (op)levert, kun je in delen factureren.

 

Tot slot lijkt het me wenselijk dat je de onbetaalde software of rechten daarop uit de boedel probeert terug te halen om te voorkomen dat de curator ze aan een derde verkoopt. Aangenomen dat de software nog wat waard is. Ook dat zou ik aan een advocaat voorleggen.

Link naar reactie
  • 0

............

 

Ik heb honderden uren aan het software gewerkt. Dit is toch verloren tijd/geld, verlies?

Het geld wat we hadden afgesproken in het contract zou ik krijgen wanneer ze niet failliet zouden gaan.

 

 

Bedoel je dat er was afgesproken dat je betaald zou krijgen ALS ze niet failliet zouden gaan?

M.a.w. je wist dat dat daadwerkelijk zou kunnen gebeuren?

(Kan natuurlijk altijd, maar als je zelf die gok hebt genomen...)

 

Zorg in ieder geval dat de curator niet denkt dat de software van het bedrijf is.

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Dat van het failliet gaan staat niet in het contract. Als ik had geweten dat ze failliet zouden gaan, zou ik niet eraan zijn begonnen.

 

Ik heb al contact opgenomen met de curator. Ze hadden ook veel belastingschulden, waardoor ik niets zou krijgen. Ik kan nu wel fluiten naar mijn geld.

 

Kan de gewerkte uren en dus ook de misgelopen bedrag niet als een verlies post ergens op de balans zetten?

Link naar reactie
  • 0
Kan de gewerkte uren en dus ook de misgelopen bedrag niet als een verlies post ergens op de balans zetten?
Had je die omzet al geboekt aan de plus-kant dan was het niet-betalen een post aan de min-kant. Balans!

 

Er is een boekhoudkundig argument. Heb je werk verzet in 2015 dat pas gefactureerd kan worden in 2016, dan kun je de omzet in 2015 boeken (zodat je ook over 2015 belasting betaalt) als onderhanden werk. Dat komt dus op de balans als vordering. Gaat de opdrachtgever failliet voor of na de factuur, dan heb je een tegenpost nodig op de balans.

 

In jouw geval levert dat geen echt voordeel op. Je inkomen in het ene jaar gaat omhoog (dus je moet meer afdragen) en wordt in een volgend jaar lager. Er zijn vast boekhouders en fiscalisten op dit forum die dat beter kunnen uitleggen en voorrekenen. En misschien heb ik het wel helemaal mis.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.
Wat wil je daarmee suggereren? Deze data zijn niet jouw eigendom. Met het achterhouden van deze gegevens kan je geen betaling afdwingen. Indien gewenst, zal elke curator bij wet de data opeisen.

 

Ik heb honderden uren aan het software gewerkt. Dit is toch verloren tijd/geld, verlies?
Dan moet je dat wel eerst factureren. En wat schiet je daar mee op ... menig faillissement eindigt met gebrek aan baten. Mocht er toch nog iets zijn om te verdelen, dan gaat dat naar alle waarschijnlijkheid geheel naar de preferente schuldeisers. Voor concurrente schuldeisers blijft er doorgaans niets over. Als er voldoende geld zou zijn om alle schuldeisers te betalen, dan zou het bedrijf niet failliet zijn gaan.

 

Het geld wat we hadden afgesproken in het contract zou ik krijgen wanneer ze niet failliet zouden gaan.
Ik hoop oprecht dat je deze zin anders bedoeld dan dat je schrijft.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kan de gewerkte uren en dus ook de misgelopen bedrag niet als een verlies post ergens op de balans zetten?

nee dat valt onder het ondernemersrisico.. jammer, pech gehad, uithuilen en opnieuw beginnen..

Je bent niet meer in loondienst dus je krijgt niet betaald voor hoeveel tijd je ergens in stopt..

als jij niet wordt betaald door je klant kun je nergens anders aankloppen om alsnog geld te krijgen..

vervelend maar waar..

 

maar goed.. je hebt nu wel een softwareproduct daar blijf je eigenaar van. wellicht is het generiek te maken software zodat je het aan andere klanten kunt verkopen?

 

Verder zou ik toch gewoon factureren en je vordering indienen bij de curator, daarmee meldt je je formeel aan als schuldeiser en als er toch iets te verdelen valt deel je mee..

Ook kun je voor deze klant kijken of je direct de toegang tot de data kan ontzeggen en met de curator een afspraak kunt maken voor een tijdelijke gebruikslicentie als er toegang tot de data nodig is. wat je mogelijkheden zijn hangt mede af van wat je hebt afgesproken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.
Wat wil je daarmee suggereren? Deze data zijn niet jouw eigendom. Met het achterhouden van deze gegevens kan je geen betaling afdwingen. Indien gewenst, zal elke curator bij wet de data opeisen.
Hij zou de toegang tot de data kunnen opschorten tot de rekening is voldaan. Wellicht is die data voor de curator waardevol.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.
Wat wil je daarmee suggereren? Deze data zijn niet jouw eigendom. Met het achterhouden van deze gegevens kan je geen betaling afdwingen. Indien gewenst, zal elke curator bij wet de data opeisen.

 

Bij de wet opeisen? Welke wet? Data zijn geen zaak.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.

En daar is (nog) niet voor betaald. Dus je kan de toegang tot de servers meteen opschorten. Wellicht geeft je dat een onderhandelingspositie.

 

Kunt u mij daar wellicht meer over vertellen, dr. Clavan? ;)

 

Hij zou de toegang tot de data kunnen opschorten tot de rekening is voldaan. Wellicht is die data voor de curator waardevol.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Beste Easy32,

 

wanneer ga je bij een advocaat langs voor advies?

 

En praten we over een VOF of BV? Natuurlijk of rechtspersoon dus? Je hebt mijn vraag nog altijd niet beantwoord, terwijl ik andere zaken drie keer voorbij zie komen. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.

 

Standaardprocedure bij hosting en domeinregistratie is om de curator een brief te sturen waarin je vraagt om binnen 14 dagen aan te geven of hij de overeenkomst gestand wilt doen, en zo ja zekerheid te stellen.

 

Doet hij dat dan wordt je vordering een boedelschuld.

Is deze daartoe niet bereid, dan haal je de boel offline en zeg je de domeinen op, en ben je in ieder geval van je eigen verplichtingen af.

 

Een standaardbrief kan je als hoster op de interne SIDN site vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mijn contracten standaard iets staan als 'na oplevering heeft klant een periode van n dagen voor acceptatietesten waarna ik over ga tot facturatie'. Lijkt me niet dat die acceptatie- / testperiode de vordering die bij oplevering ontstaat - of, afhankelijk, van de overeenkomst zelfs eerder - ongedaan maakt.

 

Zou eerst eens kijken of er uberhaupt bij die klant nog iets te halen valt. En, als dat niet zo is, of zo'n oninbare vordering nog enig (fiscaal) voordeel kan hebben.

 

Het standpunt dat er geen vordering is omdat er niet gefactureerd is, wat ik denk te lezen in een aantal reacties, lijkt me in ieder geval onzin. Een vordering ontstaat niet door het sturen van een factuur. En 'geld verdienen' kun je ook door je winst te drukken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het standpunt dat er geen vordering is omdat er niet gefactureerd is, wat ik denk te lezen in een aantal reacties, lijkt me in ieder geval onzin. Een vordering ontstaat niet door het sturen van een factuur. En 'geld verdienen' kun je ook door je winst te drukken.

 

volgens mij staat dat nergens want dat zou inderdaad onzin zijn, maar het topic schiet wel een beetje in diverse richtingen met hositng informatie, btw regels omtrent op tijd factureren e.d. terwijl de kern van de vraag was kan ik dit ergens als verlies boeken.. wellicht kan de vraagsteller zelf even aangeven wat hij aan (nuttige) info uit dit topic heeft gehaald en waar hij nog vragen over heeft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog al de data van ze, wat ze hadden ingevoerd. De servers staan bij mij.

Als het de financiële administratie betreft, zal er ook nog ergens tastbare data op papier behoren rond te slingeren.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het standpunt dat er geen vordering is omdat er niet gefactureerd is, wat ik denk te lezen in een aantal reacties, lijkt me in ieder geval onzin. Een vordering ontstaat niet door het sturen van een factuur. En 'geld verdienen' kun je ook door je winst te drukken.

 

volgens mij staat dat nergens want dat zou inderdaad onzin zijn, maar het topic schiet wel een beetje in diverse richtingen met hositng informatie, btw regels omtrent op tijd factureren e.d. terwijl de kern van de vraag was kan ik dit ergens als verlies boeken.. wellicht kan de vraagsteller zelf even aangeven wat hij aan (nuttige) info uit dit topic heeft gehaald en waar hij nog vragen over heeft.

 

 

 

 

De opmerking van dhr. Willem Joosten spreekt mij natuurlijk aan.

 

De geld kan ik wel vergeten.

Ik ga wel uitzoeken of ik zoals dhr. Willem Joosten ook heeft aangegeven de winst wel erdoor kan verlagen.

Link naar reactie
  • 0

zoals ik eerder al zei, nee dat kan niet.. want jou uren kunnen niet worden opgevoerd als kosten.

 

alleen als jij uren bij derden hebt ingekocht of je hebt bepaalde licenties moeten kopen om de database op te bouwen en te laten draaien dan kun je die kosten wel opvoeren maar die zullen al in je administratie zitten als kosten.

 

verloren tijd van jou als ondernemer is niet te claimen als bedrijfskosten.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat heb je aan een oninbare factuur? Behalve dat je de BTW formeel eerst moet afdragen stel je wel je rechten veilig (op een uitkering uit de boedel mocht daar wat te halen zijn).

 

Ik vraag me wel af of je kan factureren aan een bedrijf in faillissement (dus afgezien van het mogelijkheid om eventueel aan de boedel te factureren).

 

Ondanks dat de vordering misschien al bestond zonder dat er een factuur is heb je daar natuurlijk ook niks aan.

 

Je fiscale -verlies- heb je toch al omdat je geen inkomsten hebt? Wat is je doel precies?

 

Word er doorgewerkt? Komt er een doorstart?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.