• 0

Doorberekenen parkeerkosten naar consument

Hallo,

 

Ik heb met mijn boekhouder de discussie over het doorberekenen van parkeerkosten op straat naar de klant. Daar zit geen btw op want dat is al een belasting. Moet ik daar dan nog eens btw over berekenen naar de klant? Dan zou de staat twee keer belasting verdienen. Doe ik dat niet en moet ik er toch btw over betalen schiet ik er bij in....

Wie weet hoe dit zit?

dank u

 

Hylke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je boekhouder heeft gelijk: over dit soort bijkomende kosten moet (ook) BTW worden berekend en wel hetzelfde percentage als de geleverde goederen of diensten. Hetzelfde geldt o.a. voor verzendkosten, betaalkosten en reiskosten.

 

Zie ook: Hoe berekent u BTW:

 

"U berekent btw over de vergoeding die u rekent voor uw leveringen of diensten. Vaak is deze vergoeding opgebouwd uit verschillende onderdelen: de prijs van de geleverde goederen of diensten en de bijkomende kosten. Over het totaal hiervan berekent u btw"

 


Ik heb hier honderden parkeerbonnetjes waar wel degelijk BTW op staat. Van zulke bonnetjes mag je de BTW (onder voorwaarden) verrekenen. Parkeervoorzieningen worden ook wel door bedrijven geëxploiteerd, die BTW in rekening brengen.

 

Voor de aftrek van parkeerkosten en verrekening van de bijbehorende BTW gelden de diverse (beruchte) autokostenregelingen, afhankelijk van de etikettering van de betreffende auto voor IB en/of OB.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bereken gewoon geen parkeerkosten door, maar verhoog je tarief iets, zodat je parkeerkosten er in verwerkt zijn. Over dat tarief bereken je natuurlijk wel gewoon je btw, daar kom je niet onderuit, maar je voorkomt tenminste dat de staat twee keer verdient. ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het komt misschien armoedig of ongepast over, maar de klant het kaartje laten kopen of een parkeervergunning voor gasten vragen. Niemand houdt van parkeergeld betalen. Vouwfietsje met stevig slot?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Linksom of rechtsom verdient de staat inderdaad dubbel. en de consument betaalt teveel.

ik heb een klussenbedrijf en als ik in Amsterdam werk is dat €25,- per dag. Dan gaat dat al snel over honderden euro's.

als de klant niet thuis is, is zelf laten betalen niet zo handig. Op de factuur van mijn parkeerapp staat expliciet "zonder BTW"

 

En je snapt wel dat vouwfiets ook geen optie is....

 

Link naar reactie
  • 0

en de consument betaalt teveel.

ik heb een klussenbedrijf en als ik in Amsterdam werk is dat €25,- per dag.

 

Dat is dan net geen € 5,00 aan BTW per dag wat de klant extra betaalt. Op een dag arbeid met 8 arbeidsuren en het materiaal valt dat nog mee.

 

Als een klant een offerte wil, bereken ik ook de parkeerkosten in de offerte, en vermeld expliciet dat het parkeergeld bij de offerte inbegrepen is. De klant weet ook dat er parkeergeld betaald moet worden in zijn/haar straat.

 

Is het op uurtarief, en gaat het om een paar euro/uur, dan wordt het uurtarief wat hoger.

 

Wat ook gebeurt is parkeren in een zone met een dagtarief, soms ben ik daar maar een uur bezig, maar betaal wel voor een volledige dag, dan worden de parkeerkosten apart op de rekening gezet.

 

Link naar reactie
  • 0

ter "verdediging" van Hylkes

in Amsterdam is het door de hoogte van de parkeerkosten wel gebruikelijk(er) dat apart door te belasten. en laten we wel zijn 3 -5 euro per uur en dagkaarten van 25 tot 35 euro verstop je natuurlijk ook iets minder makkelijk in een uurtarief.

 

maar goed de vraag was eigenlijk simpel.. wie heeft er gelijk? wel of geen btw op parkeerkosten?

en het antwoord is kort en duidelijk de boekhouder heeft gelijk.. het valt onder de regeling voor combinatie van goederen en diensten

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het ook niet zo dat 'de staat' dubbel verdient, die belast alleen jouw omzet. Bedenk ook eens wat voor mooie voordelen deze aan kleine ondernemers biedt.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.