• 0

Klant betaalt product maar weigert op te komen halen...

Beste forum-leden,

 

In het verleden heb ik mij hier al eens aangemeld, maar de inlog-gegevens verloren. Daarom nu via een nieuw account. Ik had graag jullie ervaring/advies over het volgende probleem.

 

Klant en ik sluiten een mondelinge overeenkomst over de aanschaf van een auto. Klant geeft aan dat hij het erg druk heeft en de auto pas over een aantal dagen op komt halen. We spreken af dat ik reeds de factuur opmaak en hij een klein bedrag aanbetaald. Na enkele dagen is de auto nog niet opgehaald. Koper geeft aan het erg druk te hebben, maar de auto volledig aan te betalen. Inmiddels is de auto volledig betaald, echter krijg ik moeilijk contact met de koper. Inmiddels is er ruim 3 maanden voorbij en de auto is nog altijd niet opgehaald. De auto is nog niet overgeschreven, dus staat nog op mijn (bedrijfs-)naam. (lees: mijn verzekering/risico)

 

Hoe verder te handelen? Ik kan de auto niet zomaar verkopen omdat hij hem natuurlijk betaald heeft. Ook voel ik er weinig voor om de koop te ontbinden, want dan kan ik 'slechts' 20% van de koopsom aanrekenen. Is het een mogelijk stallingskosten te berekenen (al dan niet met terugwerkende kracht)?

 

Wie heeft er ervaringen in een soortgelijke situatie?

 

(Edit door moderator: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt meerdere mogelijkheden natuurlijk, maar mijn advies:

 

eerst eens opbellen of hij niet binnen korte termijn de auto kan komen halen. Zo nee, dan de koper aanschrijven. Je kunt ervoor kiezen hem in gebreke te stellen en hem een nadere termijn gunnen alsnog de auto op te halen (bijvoorbeeld 7 of 14 dagen), bij gebreke waarvan jij in eerste instantie stallingskosten in rekening gaan brengen of zelfs de koop ontbindt. Deze keuze is aan jou.

 

Het doel lijkt mij in principe dat de koper de auto zo snel mogelijk ophaalt. Met een dergelijke brief kun je de koper onder druk zetten.

 

Bovendien kun je niet zomaar een koopovereenkomst ontbinden. De koper moet eerst in verzuim zijn (ingebreke gesteld zijn en verzocht binnen redelijke termijn alsnog te presteren, bij gebreke waarvan die partij in verzuim is). Omstandigheden waaronder je kunt ontbinden zonder verzuim, dus onmiddellijk, spelen naar mijn mening niet. Bovendien zonde een dergelijk risico te lopen.

 

Je hebt een mondelinge koopafspraak zeg je. Ik ben benieuwd waaruit dan blijkt dat je 20 % aankoopbedrag mag houden bij ontbinding?

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Sjonge. De klant is een mannelijk geslachtsdeel, dat is wel duidelijk, hij heeft een time-management-probleem maar legt het bij jou neer.

Tegelijkertijd vraag ik me af hoe dramatisch dit nu is. Jij lijdt een beetje schade omdat je de verzekeringskosten nog moet betalen en je geen andere auto op die plek kwijt kan, maar verder?

 

Als je doel inderdaad is om de auto te leveren, zou je kunnen overwegen om:

- een chauffeur in te huren die de auto aflevert op een door de klant gewenst adres

- een transportbedrijf in te zetten

- een limousinetaxi te bestellen die de klant ophaalt bij zijn werk (bij voorkeur op zijn verjaardag, of nog beter, twee weken voor zijn trouwdag) waarbij de taxichauffeur zegt 'ik mag niks verklappen, het is een verrassing' en de klant dan bij jou aflevert

- de auto zelf te gaan brengen (saai, weet ik)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt meerdere mogelijkheden natuurlijk, maar mijn advies:

 

eerst eens opbellen of hij niet binnen korte termijn de auto kan komen halen. Zo nee, dan de koper aanschrijven. Je kunt ervoor kiezen hem in gebreke te stellen en hem een nadere termijn gunnen alsnog de auto op te halen (bijvoorbeeld 7 of 14 dagen), bij gebreke waarvan jij in eerste instantie stallingskosten in rekening gaan brengen of zelfs de koop ontbindt. Deze keuze is aan jou.

 

Het doel lijkt mij in principe dat de koper de auto zo snel mogelijk ophaalt. Met een dergelijke brief kun je de koper onder druk zetten.

 

Bovendien kun je niet zomaar een koopovereenkomst ontbinden. De koper moet eerst in verzuim zijn (ingebreke gesteld zijn en verzocht binnen redelijke termijn alsnog te presteren, bij gebreke waarvan die partij in verzuim is). Omstandigheden waaronder je kunt ontbinden zonder verzuim, dus onmiddellijk, spelen naar mijn mening niet. Bovendien zonde een dergelijk risico te lopen.

 

Je hebt een mondelinge koopafspraak zeg je. Ik ben benieuwd waaruit dan blijkt dat je 20 % aankoopbedrag mag houden bij ontbinding?

 

 

 

Nou als dat het advies is dan zou ik eens een boek kopen hoe zaken doen werkt.

 

Koper die produkt of dienst al betaald heeft "onder druk zetten". Het moet niet gekker worden denk ik.

 

Ik ben ook wel eens een maand niet goed bereikbaar omdat ik of rondreis in Europa of op vakantie ben of welke andere reden dan ook.

 

Ondernemen is risico nemen. Nemen. Moet je wat kleine muntjes betalen voor verzekering omdat de klant later de auto op komt halen.. ach dan stuur je toch een brief + mail + sms dat geen probleem is en je maandelijks 100Euro rekend hiervoor? Zet je erbij dat je 3 maanden later zonder reactie over zal gaan tot ontbinding overeenkomst met hierbij de procedure. Dan is het aan de klant om binnen redelijke termijn te reageren.

 

Iemand die "te druk is om de auto op te halen" doet blijkbaar goede zaken, zeker als hij de auto al betaald heeft. flexibiliteit en service levert later misschien nog meer verkopen op. "ophalen" klinkt als 10 min werk, maar hij moet iemand regelen die zijn huidige auto terug rijdt als hij de nieuwe komt ophalen, en overschrijven, alles bij elkaar ben je denk ik toch paar uur zoet.

 

Er zijn mensen die die paar uur moeilijk kunnen inplannen vanwege de drukte.

Ik wil zelf ook een nieuwe auto kopen, geld is niet het probleem maar zit al maanden uit te stellen omdat "de zaak" bijna dag en nacht werk is. Het "probleem" klinkt mij dus als bekend in de oren.

Link naar reactie
  • 2
Nou als dat het advies is dan zou ik eens een boek kopen hoe zaken doen werkt.

 

Jullie schrijven voor 90% hetzelfde, alleen dan verpakt in een correcte, vrouwelijke vorm en in directe, mannelijke taal.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande bericht was wellicht niet helemaal duidelijk geformuleerd... het is 3 maanden geleden dat ik voor het laatst contact heb gehad met de koper. Maar de verkoop heeft al meer dan een half jaar geleden plaatsgevonden. Dat iemand het 'druk' heeft is natuurlijk gewoon onzin. Iedereen heeft het druk en dan moet je maar tijd maken. Iemand moet van zijn "tijdmanagement"-probleem niet mijn probleem maken. Dat iemand zijn auto een weekje later op komt halen oké, maar ik ben geen stalling. Bovendien krijg ik totaal geen contact meer. Daarnaast verhuis ik het einde van de maand uit het huidige pand en voel er weinig voor deze auto weer mee te verhuizen.

 

Voor zijn deur parkeren is helaas geen optie aangezien de auto nog op mijn bedrijfsvoorraad staat (is namelijk nog niet overgeschreven). Dus mag hij niet op de openbare weg gestald worden en mocht er iets mee gebeuren dan ben ik alsnog verantwoordelijk.

 

Ik ga vandaag een aangetekende brief versturen dat hij de auto binnen 7 dagen op moet komen halen en dat ik bij verzuim stallingskosten in rekening ga brengen. Weet iemand wat het wettelijk maximum/minimum is van deze stallingskosten welke ik in rekening mag brengen? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden op internet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er dan toch voor kiezen om de koper meer tegemoet te komen.

 

De genoemde termijn lijkt mij niet redelijk, na zoveel tijd moet tenminste het dubbele ook niet meer uit maken (14d)...

 

Geef in de brief aan dat je bereid bent de auto te komen brengen als er snel een afspraak kan worden gemaakt.

 

Wel handig inderdaad om aan te geven dat je stallingskosten wilt gaan rekenen.

voor deze kosten zou je eigenlijk moeten uitrekenen wat het jou redelijkerwijs kost.

 

 

 

Wat heb je trouwens gedaan om in contact te komen met de klant?

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: heeft je klant nu 100% voldaan, of alleen de aanbetaling van 20%? Dat blijf ik een beetje onduidelijk vinden in je verhaal.

Als dat laatste het geval is dan kun je zelf ook wel bedenken wat er aan de hand is. De klant krijgt de financiering van de overige 80% niet rond. Dat 'te druk' is dan gewoon een smoesje.

Jij wilt natuurlijk die overige 80% ook krijgen, dat snap ik.

Maar dit lijkt me gewoon een geval van aanbetaling en daarna niet rondkomen van de koop. Wat heb je daar over in je Algemene Voorwaarden staan?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dat heb ik ook gelezen Peter. Maar hij schrijft ook dat als de klant niet komt hij maar 20% kan boeken.

Ik wilde het gewoon voor de zekerheid even dubbelchecken.

Er wordt gesproken over mondeling overeenkomst en de autobranche staat vol van vage afspraken, dus ik weet niet helemaal zeker of we hier het volledige verhaal te horen krijgen...

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Ik ga vandaag een aangetekende brief versturen dat hij de auto binnen 7 dagen op moet komen halen en dat ik bij verzuim stallingskosten in rekening ga brengen. Weet iemand wat het wettelijk maximum/minimum is van deze stallingskosten welke ik in rekening mag brengen? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden op internet.
De Algemene voorwaarden van BOVAG Autobedrijven kennen een apart artikel voor stallingskosten (en anders moet je even nagaan of je eigen algemene voorwaarden niet een gelijksoortige clausule bevatten):

Artikel 11 - Stallingskosten

Indien de opdrachtgever binnen drie werkdagen na kennisneming van de uitvoering van de opdracht de auto niet heeft afgehaald, kan de reparateur een binnen zijn bedrijf gehanteerde of, bij gebreke daarvan, een andere redelijke vergoeding wegens stallingskosten in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ongeacht of we nu empathie moeten hebben voor de koper..... Verkoper zit met een "probleem".

Al een half jaar. Vind ik nog geduldig.

 

Afljn... Niet als antwoord, maar als vraag aan de kennisdelers: zolang de verkochte auto (100% betaald?) nog op naam verkoper staat en er geen overschrijvingsbewijs wordt gemaakt/gehaald bij postkantoor door koper, dan ben je als verkoper in principe volgens de wet nog wel eigenaar/verantwoordelijk. Toch? Of klinkt dat te "logisch"?

 

Ben je als verkoper trouwens verplicht om de koop te ontbinden als een klant het "pakketje" (in dit geval auto) niet ophaalt en moet je als verkoper dan het bedrag terug storten?

Hoe is dat wettelijk geregeld met bijv. webshops waarvan de paketten niet afgeleverd kunnen worden? Er van uitgaande dat men iets besteld, met Ideal (o.i.d.) betaald en vervolgens niet thuis is en verder ook niet klaagt dat hij niets ontvangen heeft/informeert waar het blijft.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wie koopt er nou een auto, betaald hem volledig en komt hem vervolgens niet ophalen?

 

Ik kan zo 2 redenen bedenken

 

De koper heeft een auto in het hiernamaals gekocht

 

De koper moet een tijdje binnenzitten.

 

In het eerste geval zou je gewoon eens kunnen googelen op naam van de verkoper om te zien of je misschien een rouwadvertentie vind.

Het tweede geval is iets lastiger uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan aardig tussen de regels door lezen en volgens mij zit TS gewoon met een klant die een aanbetaling heeft gedaan en nu de koop niet kan afronden. Dat is voor de verkoper erg vervelend en daarom vraagt hij hier wat hulp. Er wordt van alles bijgehaald zoals verzekering, stallingskosten of zelf een verhuizing naar een ander pand. Ik snap ook niet waarom TS het steeds over een aanbetaling heeft. Daardoor wordt het verwarrend. Als TS het niet over die aanbetaling had gehad maar gewoon had geschreven dat iemand een auto heeft betaald maar niet komt ophalen was er veel minder twijfel bij ons geweest.

Volgens mij zit er toch echt een luchtje aan deze zaak. Of dat nu bij de TS zit of de verdwenen koper is me niet duidelijk.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De koper heeft een auto in het hiernamaals gekocht

Nog helemaal niet aan gedacht, maar dat kan één van de redenen zijn.

 

De koper moet een tijdje binnenzitten.

Dan kun je misschien zelfs aangifte doen bij de politie dat auto niet is afgehaald. Misschien geven ze dan zelf al wat meer inzicht in de koper. Al is koper op papier nog geen eigenaar, dus dat kan ook weer moeilijk verhaal worden.

 

Maar wat de reden ook is, welk recht heb je als verkoper?

Als ik hier het webwinkelrecht lees, heeft de consument dus meer rechten? Want als de klant niet herroept (dat kun je nl. als verkoper niet zelf doen), dan blijft artikel dus eigenaar van de klant (al ligt het in depot). Of dit voor fysieke verkoop ook geldt, kan ik nergens vinden.

 

Zoek dus heel goed uit wat juridisch je rechten zijn. Als het juridisch toegestaan is, kun je de auto verkopen. Zet na verkoop het bedrag dan wel op een tussenrekening/houdt het in reserve, zodat je dit aan eerste koper kunt uitbetalen als die weer wat van zich laat horen. Met uiteraard het risico dat de verkoopwaarde minder is en eerste koper zich daar wel bewust van is gemaakt d.m.v. juridische brief.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Of de koper ligt in een ziekenhuisbed voor zijn leven te vechten…

 

Afijn... Niet als antwoord, maar als vraag aan de kennisdelers: zolang de verkochte auto (100% betaald?) nog op naam verkoper staat en er geen overschrijvingsbewijs wordt gemaakt/gehaald bij postkantoor door koper, dan ben je als verkoper in principe volgens de wet nog wel eigenaar/verantwoordelijk. Toch? Of klinkt dat te "logisch"?

 

Ben je als verkoper trouwens verplicht om de koop te ontbinden als een klant het "pakketje" (in dit geval auto) niet ophaalt en moet je als verkoper dan het bedrag terug storten?

Er is dan niet geleverd, waardoor de verkoper niet aan zijn leveringsverplichting jegens de koper heeft voldaan. Volgens mij kan de verkoper zich dan in dit geval echter op overmacht beroepen, omdat hij met de beste wil van de wereld niet aan zijn leveringsverplichting heeft kunnen voldoen. De koop kan daardoor eenzijdig worden ontbonden en voor die annulering kan de verkoper kosten op de koper verhalen; 20% volgens de TS zelf (en 15% volgens de BOVAG-voorwaarden).

 

Alleen, dan moet de TS als verkoper zelf wel een keer de knoop doorhakken — en daarvoor afstappen van het "gevoel" dat 100% meer dan 20% is:

Inmiddels is de auto volledig betaald, echter krijg ik moeilijk contact met de koper. […] Ook voel ik er weinig voor om de koop te ontbinden, want dan kan ik 'slechts' 20% van de koopsom aanrekenen.

Tot in lengte der dagen stallingskosten doorberekenen aan iemand die onbereikbaar is, lost niets op en levert waarschijnlijk niet eens meer de stallingskosten op.

Link naar reactie
  • 0

...zolang de verkochte auto (100% betaald?) nog op naam verkoper staat en er geen overschrijvingsbewijs wordt gemaakt/gehaald bij postkantoor door koper, dan ben je als verkoper in principe volgens de wet nog wel eigenaar/verantwoordelijk.

(...)

Er is dan niet geleverd, waardoor de verkoper niet aan zijn leveringsverplichting jegens de koper heeft voldaan.

Ter opheldering: levering geschiedt niet door overschrijving, maar door bezitsverschaffing (bv. sleutels overdragen).

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik kan aardig tussen de regels door lezen en volgens mij zit TS gewoon met een klant die een aanbetaling heeft gedaan en nu de koop niet kan afronden.

Nee, de klant heeft volledig betaald (een aanbetaling is een deelbetaling) ; alleen heeft levering nog niet kunnen plaatsvinden.

 

Puur praktisch: ik vraag mij in dit geval af of TS melding moet doen van een ongebruikelijke transactie bij FIU. Het is immers zonder enige twijfel een transactie die niet "bij de normale bedrijfsvoering van een klant" past, ongeacht wat daarvan de al dan niet legitieme reden of verklaring voor is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is natuurlijk indiscreet om op een online ondernemersforum te vragen hoe betaald is. De curatoren van DSB maakten kort geleden een eurocent over aan schuldeisers om in contact te komen, maar dan heb je wel een rekeningnummer nodig.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik vraag mij in dit geval af of TS melding moet doen van een ongebruikelijke transactie bij FIU.

Ik vermoed van niet, tenzij TS 15.000 euro of meer in contanten heeft ontvangen.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1
Nee, de klant heeft volledig betaald (een aanbetaling is een deelbetaling) ; alleen heeft levering nog niet kunnen plaatsvinden
Dat snap ik niet helemaal Norbert.

Ik heb eens voor iemand een website gemaakt met een aanbetaling bij de start van de opdracht van 20%. Uiteindelijk wilde de beste man liever toch geen webshop en heeft nooit meer wat van zich laten horen. Heeft die man mij in jouw definitie dan ook "volledig betaald"?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.