• 0

BTW en factuur van non-EU land

Hi,

 

ik ben net als ZZP gestart.

Voordat ik een BTW nummer had gekregen, had ik een website hosting packet gekocht bij een Amerikaanse bedrijf. Ik heb dus de BTW betaald. Dit klopt met de inkoopfactuur, waar een BTW 21% staat.

Hoe boek ik deze factuur in? Is de BTW in dit geval aftrekbaar?

 

P.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is aan te raden hiervoor even op de website v.d. Belastingdienst te kijken:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/ (Onderaan staat er volgens mij een kopje over BTW uit niet EU landen terugvragen :)

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wie de factuur gestuurd heeft:

 

1. Een Amerikaans bedrijf

 

In de VS kennen ze geen BTW, wel Sales Tax (voor ingezetenen van de betreffende staat).

Er zal dan ook geen BTW op de factuur staan.

Als je bij de invoer BTW hebt betaald, kun je die verrekenen.

 

2. Een Nederlandse vestiging van dat bedrijf

 

Dan zal er wel BTW op de factuur staan.

Deze kun je verrekenen.

 

3. Een EU-vestiging van dat bedrijf

 

Dan zal er buitenlandse BTW op de factuur staan.

Deze kun je niet bij de Nederlandse BTW-aangifte verrekenen.

Afhankelijk van het BTW-bedrag, kun je deze afzonderlijk terugvragen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wie de factuur gestuurd heeft:

 

1. Een Amerikaans bedrijf

 

In de VS kennen ze geen BTW, wel Sales Tax (voor ingezetenen van de betreffende staat).

Er zal dan ook geen BTW op de factuur staan.

 

Ook Amerikaanse hosting bedrijven dragen BTW aan Nederland af (direct of indirect via MOSS) op het moment dat een Nederlandse particulier besteld.

Hosting is immers een elektronische dienst.

 

Link naar reactie
  • 0

OK, bedankt voor deze aanvulling.

Ik had zelf nog niet eerder te maken met MOSS-import.

 

Daar heb je als zakelijke afnemer normaal gesproken ook niet mee te maken, omdat de BTW dan naar jouw verlegd wordt.

 

TS had echter nog geen BTW nummer op het moment van de bestelling, dus is als particulier behandelt.

Geen idee of hij het dan alsnog gewoon als voorbelasting op zijn BTW aangifte mag aftrekken (bedrag is immers ook aan Nederland afgedragen).

Of dat het beter is dat hij zijn Amerikaanse leverancier even lief aankijkt, en vraagt om een creditering + nieuwe factuur.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of hij het dan alsnog gewoon als voorbelasting op zijn BTW aangifte mag aftrekken (bedrag is immers ook aan Nederland afgedragen).

Onder "bepaalde voorwaarden" (die helaas verder niet worden genoemd) is betaalde btw over aanloopkosten aftrekbaar als voorbelasting.

 

Verder zou ik voor de zekerheid even kijken of er op de factuur misschien een Nederlands btw-nummer met de landcode NL vermeld staat, want dan weet je zeker dat het Nederlandse btw is (en bijvoorbeeld geen Amerikaanse sales tax die toevallig ook op 21% uitkomt). Fiscaal-juridische accuratesse is bij vertalingen helaas vaak ver te zoeken, dus voordat je het weet het sales tax of een andere tax ineens "btw".

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of hij het dan alsnog gewoon als voorbelasting op zijn BTW aangifte mag aftrekken (bedrag is immers ook aan Nederland afgedragen).

Onder "bepaalde voorwaarden" (die helaas verder niet worden genoemd) is betaalde btw over aanloopkosten aftrekbaar als voorbelasting.

De link die je aangeeft heeft betrekking op de inkomstenbelasting, niet op de omzetbelasting. Maar ook de omzetbelasting die je hebt betaald in de aanloopfase mag je aftrekken als voorbelasting, zodra ja een btw-nummer hebt.

 

Verder zou ik voor de zekerheid even kijken of er op de factuur misschien een Nederlands btw-nummer met de landcode NL vermeld staat, want dan weet je zeker dat het Nederlandse btw is (en bijvoorbeeld geen Amerikaanse sales tax die toevallig ook op 21% uitkomt).

Dat laatste zal sowieso nooit gebeuren. De hoogste 'btw' die ze in de VS kennen is iets van 13 of 14%. En bovendien is die alleen van toepassing als je in bepaalde staten én een bepaalde gemeente woont. De VS kent namelijk btw-tarieven die door de staat worden opgelegd, maar daar bovenop kan een gemeente ook nog een percentage kwakken.

 

Verder zijn volgens mij verreweg de meeste niet-EU bedrijven niet eens aangesloten bij MOSS. Die zullen uit gemakzucht of simpelweg onwetendheid de btw altijd verleggen (0%) naar een klant in de EU, ongeacht of het een particulier of zakelijke klant betreft. Eigenlijk alleen de heel grote vissen zullen zich aan de Europese wetgeving houden, is mijn gevoel. Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen een juiste toepassing gezien bij bedrijven als Google, One.com, Amazon, eBay, etc. En ik denk dat Europa daar al heel blij mee is.

 

Tot slot zal er ook nooit een NL-landcode op de factuur staan, als het om een niet-EU bedrijf gaat. Als je namelijk als niet-EU bedrijf jezelf aansluit bij MOSS om btw af te dragen, krijg je een speciaal btw-nummer dat begint met "EU", bijvoorbeeld EU208000020. Voorheen mochten die bedrijven zich registreren in een willekeurig EU-land en dan het btw-tarief toepassen van dat land. Dat zorgde er alleen voor dat al die bedrijven in Luxemburg gingen zitten (15%). Sinds 1 januari 2015 maakt het niet meer uit waar je als extracommunautair bedrijf gevestigd bent, want je moet nu het btw-tarief van de klant aanhouden en afdragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Verder zijn volgens mij verreweg de meeste niet-EU bedrijven niet eens aangesloten bij MOSS. Die zullen uit gemakzucht of simpelweg onwetendheid de btw altijd verleggen (0%) naar een klant in de EU, ongeacht of het een particulier of zakelijke klant betreft.

 

Denk dat de regels bij alle grotere Amerikaanse hosters wel bekend zijn. Of ze zin hebben zich er aan te houden is een tweede.

De middelgrote bedrijven schijnen overigens ook voordat MOSS werd ingevoerd al eens door een bepaald land te zijn aangeschreven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de factuur staat er een BTW met code NL-DR van 21%. Maar mij BTW nummer staat er niet omdat ik geen BTW nummer had. Nu heb ik alles in mijn software ingeboekt maar ik weet niet welke BTW code moet ik gebruiken.

Als ik dit goed begrijp, dan heeft het bedrijf simpelweg het hoge, Nederlandse btw-tarief in rekening gebracht. En dat is mooi, want nu kun je het gewoon inboeken als een reguliere binnenlandse factuur. De betaalde btw kun je dan ook gewoon via je normale btw-aangifte als voorheffing terugvragen van de Nederlandse fiscus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.