• 0

Congress voor vakgebied

Ik zag mijn specifieke situatie in de zoekresultaten niet terug.

 

Maar in mijn branche IT staat korte termijn veel te gebeuren. Om bij te blijven en een voorsprong te hebben op de concurentie moet ik eigenlijk wel naar een congress in Berlijn toe gaan.

De kosten zijn 1900 ex. voor een week. Plus 600 euro hotelkosten.

 

 

Ook zal ik tijdens deze week in het hotel remote werken voor klanten.

 

 

Welke kosten zijn nu zakelijk? En wat is aftrekbaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat dacht ik dus ook. Alleen zegt mijn boekhouder dat dit niet kan omdat de kosten boven de 1500 euro uitkomen.

Ik zou dan tot 1500 euro kunnen aftrekken. Alles daarboven, restant seminar, en alle kosten van vervoer,eten en hotel is dan voor eigen rekening.

 

Maar hier kan ik niets over vinden op de website van de Belastingdienst. Maar dan weer wel op websites, maar ook weer niet op alle websites.

Is de tabel dan nu leidend?

 

Het voelt niet echt eerlijk, want het is echt een 100% zakelijke reis. En het doel is om vakkennis en strategische kennis op te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

die regel zegt me niets, en staat ook niet als beperking op de site van de belastingdienst. heb je een voorbeeld van een site waar dat staat.. wellicht is de context wat anders.

 

edit.. even gezocht op een goed geïnformeerd forum :D en kwam ik dit ttopic tegen met een quote van de wet

 

De wet zegt:

IB 2001 art. 3.16 lid 2 letter f

Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten: reizen en verblijf in verband met cursussen en opleidingen voor studie en beroep, alsmede in verband met congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke, voorzover deze meer bedragen dan € 1500.

 

Dus dat zou volgens mij betekenen dat alleen je ticket en reiskosten gemaximeerd zijn tot 1500

en je congres gewoon aftrekbaar is met de normale aftrekbeperking.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zag hier iets staan:

 

Site

 

Het scheelt nogal aanzienlijk, want je mag de BTW ook aftrekken neem ik aan voor hetzelfde deel?

De seminar zal uiteindelijk ongeveer 3600 incl kosten. En het zou jammer zijn was ik hier maat 73,5% van 1500 kan aftrekken.

 

Ik zie het meer als een zakelijke investering. Ik wil met mijn bedrijf over 2 jaar nog steeds aan de top staan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb mijn vorige reactie aangepast, ik had inmiddels iets hier op HL gevonden over die 1500 euro.

wellicht dat iemand mijn zienswijze kan bevestigen? ik ga niet zo vaak naar buitenlandse congressen en verbaas me ook nog wel eens over kleine subregeltjes die dan opeens opduiken.

Link naar reactie
  • 0

Dit geldt inderdaad voor de reis- en verblijfkosten i.v.m. cursussen en opleidingen, congressen, seminaars e.d.

 

Het geldt dus niet voor het congres zelf.

 

En overigens is er ook geen aftrekbeperking "als de aard van uw werkzaamheden noodzaakt tot het bijwonen van het evenement".

Dus dan zou je kunnen vinden dat het in jouw geval inderdaad zo is en alles gewoon aftrekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus het seminar is 100% aftrekbaar, en dus ook de btw?

 

En het hotel + eten is tot max 1500 (ex/in?) euro voor 73,5% aftrekbaar?

 

De rekensom zou dan zijn:

 

Senimar 1900 ex 100% aftrekbaar = 1900

Hotel en verblijf 500 ex + 300 ex 73,5% = 588

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De rekensom zou dan zijn:

 

Senimar 1900 ex 100% aftrekbaar = 1900

Hotel en verblijf 500 ex + 300 ex 73,5% = 588

 

nee niet helemaal goed, kijk even naar mijn eerste staatje..

 

(vlieg)ticket + hotel 100% aftrekbaar, maar gemaximeerd tot 1500 euro

kosten congres 73,5% aftrekbaar

eten tijdens je verblijf 73,5% aftrekbaar.

 

Dus het congres en je eten en andere bijkomende verblijfskosten zijn voor 73,5% aftrekbaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er staat op de site van de Belastingdienst het volgende:

 

Voedsel, drank, genotmiddelen,

representatie, congressen,

seminars, studiereizen (inclusief

reis- en verblijfskosten), e.d.*1

 

Betekent dit niet dat de reis- en verblijfkosten bij een congres/seminar ook vallen onder de 73,5% beperking?

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat je dat vanwege de komma's zo beperkend mogelijk mag lezen, dus dat die reis- en verblijfskosten alleen bij de studiereis horen,* maar ik ben geen fiscalist.

 

Mijn Elsevier Belastingalmanak uit 2011 stipt nog wat puntjes aan:

 

1) Het maakt niet uit hoe een cursus die bedoeld is om je vakkennis op peil te houden wordt genoemd: cursus, seminar, wat dan ook. Als de aard van het ding overduidelijk een cursus is, zijn de kosten 100% aftrekbaar. BNB 1995/154. Een cursus die dient tot de 'duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting' is 0% zakelijk aftrekbaar, overigens, maar kan eventueel wel weer persoonlijk gedeeltelijk aftrekbaar zijn.

 

2) In de 73,5% voor voedsel, drank en genotmiddelen zit al de forfaitering voor privégebruik verwerkt, wat een duur woord is om te zeggen dat je deze kosten niet ook nog eens naar privé en zakelijk hoeft op te splitsen.

 

* In de Wet Inkomstenbelasting wordt het als volgt geformuleerd. Ik weet niet welke uitzonderingen daarop bestaan:

 

Artikel 3.15. In aftrek beperkte algemene kosten

 

1. Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd artikel 3.14, tot een bedrag van € 4.500 niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

 

a. voedsel, drank en genotmiddelen;

 

b. representatie, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak en

 

c. congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

 

2. Onder de in het eerste lid bedoelde posten worden mede verstaan de desbetreffende reizen en het desbetreffende verblijf.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.