• 0

Rekening Accountant

Beste forumleden,

 

Ik ben nieuw hier. Nog geen idee hoe het allemaal gaat, maar heb een vraag waar ik met andere niet helemaal uitkom. Heb de belastingdienst gebeld en nog een andere instantie maar kom niet echt verder.

 

Ben al jaren het idee dat mijn accountant mij veel te hoge facturen stuurt voor het werk wat hij voor mij doet. Ik lever mijn omzet in, netjes op volgorde in een map, maar verder kom ik ook niet, dat geef ik dus uit handen. Mijn accountant regelt dus mijn omzet, doet aangifte en verzorgt 1 x per jaar mijn privé aangifte. Ik snap dat hoe meer je omzet hoe meer werk het is. Is er een leidraad?

 

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

E.D.J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste E.D.J., Allereerst welkom op Higherlevel!

 

heb de belastingdienst gebeld en nog een andere instantie maar kom niet echt verder.
Je hebt de belastingdienst en een andere instantie gebeld over de hoogte van de factuur van je accountant?

Dat vind ik wel wat vreemd. Wat heeft de belastingdienst te maken met de kosten van een dienstverlener van jou?

 

Ik zou daarom vooral de accountant zelf bellen en vragen om tekst en uitleg. En daarnaast staat het je uiteraard vrij om andere partijen te benaderen voor kennismaking en offertes.

 

Ik snap dat hoe meer je omzet hoe meer werk het is.
Niet per sé. € 10.000 omzet met 1.000 in- en verkoopfacturen (en/of met verlegde BTW) is echt véél meer werk dan een interrimmer die maandelijks 1 nota van € 10.000,- stuurt en dus een omzet van 120K heeft.

 

Is er een leidraad?
Ja, uren x uurtarief

Ook kan er aan de hand van je omzet, aantal in- en verkoopfacturen en wát je precies doet op dit forum al een grof beeld gegeven worden van wat je daarvoor elders gemiddeld zou betalen. Maar let wel op dat prijs alleen niet zaligmakend is!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik heb de belastingdienst gebeld om te vragen of zij kunnen achterhalen, in mijn situatie,hoeveel werk het kost om de belasting in te dienen, dus dat is niet geheel vreemd. Het ging mij natuurlijk niet om de kosten die ik maak, maar wel om de hoeveelheid werk, en de belastingdienst weet hoe vaak er aangifte enzo gedaan wordt.

 

Ik ga eerst offertes aanvragen, want kom niet echt verder met mijn accountant. Krijg nl geen uren overzichten. ( ik weet dat ik daar recht op heb en ben er al jaren mee bezig, maar je stapt niet zo maar even over met je hele hebben en houwen,..)

 

Zal eens bij andere accountants infomeren en evt. offertes opvragen.

 

Groetjes.

 

E.D.J.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de belastingdienst gebeld om te vragen of zij kunnen achterhalen, in mijn situatie,hoeveel werk het kost om de belasting in te dienen, dus dat is niet geheel vreemd.

 

Nou, dan is hééél vreemd eerlijk gezegd. Want de belastingdienst heeft er werkelijk totaal geen verstand van hoeveel werk iemand moet verzetten om een aangifte verantwoord in elkaar te zetten.

 

Overigens kan het bij wijze van spreken 1 uur werk zijn, maar het kan ook dagen hier voor nodig zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste E.D.J.

 

Allereerst, om elke schijn van eigen belang te vermijden: ik neem geen nieuwe klanten meer aan.

Misschien kan het volgende je nog helpen bij je zoektocht.

 

Zoals Robert al aangaf: veel bedrijven hoeven geen gebruik te maken van een accountant en dan is een administratiekantoor doorgaans aanzienlijk voordeliger. Maar ook daar zijn de prijsverschillen enorm. Vaak krijg je bij een eerste bezoek al een indruk van de aanwezige overhead. Een luxe kantoorpand, receptioniste en lease-auto worden uiteindelijk door jou betaald.

 

De hoeveelheid werk hangt inderdaad met name af van het aantal verkoopfacturen, inkoopfacturen en bankmutaties. Sommige zaken brengen extra kosten met zich mee, zoals:

• Zaken doen met het buitenland

• Speciale regelingen, zoals marge- en reisbureauregeling

• Geen zakelijke bankrekening, veel privémutaties op een zakelijke bankrekening en/of storno's

• Indirecte betalingen, zoals via PIN of Mollie

• Retouren en ruilingen

 

Sommige kantoren werken met vaste prijzen per maand, kwartaal of jaar, andere werken met een uurtarief of verschillende tarieven afhankelijk van het soort werk. Soms worden ook extra kosten berekend voor emails, telefoongesprekken en bezoeken.

 

Verder speelt de gewenste rapportage een rol. Voor veel bedrijven is een (uitgebreid) jaarverslag niet benodigd, maar kan op verzoek wel worden gemaakt. Vaak is zo'n verslag wel vereist bij de aanvraag van een bankkrediet of hypotheek. Sommige ondernemers willen ook cijfers per maand of kwartaal.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Je betaald een accountant om je bonnetjes in te boeken. Dat kan hoog oplopen. Je betaald iemand al snel € 100 per uur voor simpel werk.

 

Denk er eens over na meer zelf te doen. Boekhouden is nu een grotendeels geautomatiseerd proces, maar jij laat het nog met de hand verwerken. Dan klopt je gevoel dat je veel te veel betaald.

Jortt: Boekhouden met een Glimlach! http://www.jortt.nl

Scrum - Agile - Marketing - Sales - Lean

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk om er met de informatie die je erover geeft iets te zeggen.

Over wat voor bedrag praten we?

Wat voor onderneming heb je?

Hoeveel verkoopfacturen ongeveer per jaar en hoeveel inkoopfacturen/bonnen?

Betaal je alle rekeningen op tijd of heb je veel te maken met betalingsherinneringen, aanmaningskosten en storno's?

Lever je alles netjes aan of missen er steeds veel facturen?

Wordt het invoerwerk echt door een accountant gedaan of tegen een lager tarief door een assistent? Welk uurtarief wordt gehanteerd?

Gebruik je een zakelijke bankrekening waar mt940 bestanden gedownload kunnen worden of gekoppeld aan het administratiepakket kan worden?

 

Dat je geen specificatie van de rekening kan krijgen vind ik trouwens vreemd, zeker als er geen vast bedrag per maand afgesproken is. Misschien zou je bij de laatste factuur eens aan kunnen geven dat je die pas betaald bij het ontvangen van de specificatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij te ver om mijn hele hebben en houwen hier neer te leggen. Snap heel goed dat er dan een gericht antwoord gegeven kan worden, maar dat kan en wil ik dus niet doen.

 

Ik dank jullie hartelijk voor de reacties.

Voor nu laat ik het hierbij.

 

Groetjes E.D.J.

Link naar reactie
  • 0

E.D.J.,

 

Je hebt al jaren het idee dat je teveel betaald, maar je wilt niet zeggen hoeveel je betaald en je hebt ook geen idee hoeveel werk je accountant daarvoor moet doen.... Hoe verwacht je dan een zinnig antwoord?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

ik heb wel eens zo'n online offerte ingevuld en dan krijg je vier offertes.

Wat ik toch heel vreemd blijf vinden, of eigenlijk niet, is dat ook je jaaromzet gevraagd wordt.

het kan niet anders, of dit is ivm prijsdiscriminatie: hoge omzet dan mag je meer betalen voor verder dezelfde diensten.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil nog eens verwijzen naar dit topic. Als wij als accountants, boekhouders of fiscalisten een rapportage opstellen wordt deze verstrekt aan belanghebbenden zoals banken, belastingdienst, aandeelhouders, schuldeisers of andere belanghebbenden. Daarom moet het werk van een bepaalde kwaliteit zijn. Ik heb in het genoemde topic getracht in een ultiem gesimplificeerd voorbeeld uit te leggen wat er allemaal verplicht moet gebeuren. Ik hoop dat dit bijdraagt aan een beter begrip van de rekening.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

"" geplaatst door: realist 4 februari 2016, 23:19

ik heb wel eens zo'n online offerte ingevuld en dan krijg je vier offertes.

Wat ik toch heel vreemd blijf vinden, of eigenlijk niet, is dat ook je jaaromzet gevraagd wordt.

het kan niet anders, of dit is ivm prijsdiscriminatie: hoge omzet dan mag je meer betalen voor verder dezelfde diensten.""

 

 

 

Dat is dus inderdaad zo. Heb gister 4 accountants gesproken die nagenoeg hetzelfde rekenen voor de administratie en alles wat daar bij komt kijken. Maar naar jaarcijfers werd niet gevraagd.

Weet eigenlijk nu wel zeker dat er teveel gerekend is omdat onze omzet een aantal jaar behoorlijk was.

 

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

 

Groetjes E.D.J.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog eens verwijzen naar dit topic. In dit topic probeer ik uit te leggen wat accountants, boekhouders of fiscalisten bij de meest kleine simpele opdracht moeten doen. Direct nadat wij ons werk af hebben, wordt dit namelijk verstrekt aan derden zoals: belastingdienst, banken, schuldeisers, uwv etc. etc. Deze verwachten een bepaalde 'kwalitijd'.

Leeg

Link naar reactie
  • 1

het kan niet anders, of dit is ivm prijsdiscriminatie: hoge omzet dan mag je meer betalen voor verder dezelfde diensten.
Of de omzet blijkt indicatief voor de hoeveelheid werk...

 

yup, de realiteit is vaak een stuk saaier dan de theorieën over die realiteit

 

vraag een ondernemer hoeveel omzet hij vorig jaar had en je hebt 80-90% kans dat hij het weet

 

vraag een ondernemer hoeveel verkoopfacturen, inkoopfacrturen en bankmutaties hij heeft verwerkt en je krijgt met 90% kans een lege vragende blik of de opmerking "hoe moet ik dat nou weten"

 

 

voorbeeldjes/

welke branche onderneemt u? webshop in telefoonhoesjes

wat is uw omzet.. 50.000 euro..

dan weet je meteen dat je op zo'n 3 a 5 duizend verkoopfacturen moet rekenen want zo'n hoesje gaat voor een euro of 10-15

inkoopfacturen? iets lastiger is want afhankelijk van dropshipping en volume van inkoop per keer maar dropshipper zal er misschien 100 of 200 hebben bij afrekenen per week, maar webshop met eigen voorraad kan zomaar naar de 500 facturen gaan als ze de voorraad nog aan het opbouwen zijn.

 

De bank mutaties volgen min of meer 1 op 1 uit de bovenstaande volumes en dan tellen we er nog 100 mutaties bij voor verzekeringen, belastingen en lokale lasten enz.

 

___

welke branche? organisatie adviseur non profit sector

wat is uw omzet? 50.000

verkoopfacturen? tussen de 5 en 20 per jaar

inkoopfacturen? ook zo'n 20 per jaar.

bank mutaties.. raad eens ;D

 

De laatste klant ben je heel snel klaar met de administratie en jaarrekening, zelfs bij een 100% controle, zou de klant adviseren zelf niet eens te boekhouden maar het gewoon te brengen en de staat van zijn onderneming te volgen via de bankrekening..

 

De eerste klant met webshop zou ik adviseren een goed systeem in te richten en samen met de boekhouder / accountant in te richten. daarnaast zullen de werkzaamheden vooral bestaan uit controles op procedures, steekproeven en adviezen over opzet van nieuwe processen (bijv als er geexporteerd gaat worden of als naast consumenten ondernemers tot de doelgroep gaan behoren.

 

zo kun je zien dat achter een paar simpele vragen veel weg kan komen als die antwoorden door een professional in de juiste context worden beoordeeld.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.