• 0

Cao schoonmaak, wettelijke plicht

Hallo allemaal,

 

wellicht ten overvloede, maar toch vraag ik me het volgende af.

 

Zover ik weet is de CAO Schoonmaak een bindende CAO. Wij verlonen onze medewerksters dan ook conform deze CAO, salaris, vakantieopbouw enz enz...

 

Toch hoor ik overal om mij heen van mensen die bij grote schoonmaakbedrijven werken, dat zij onder andere onder het basisloon worden uitbetaald.... Zo scheelt dat aan bruto loon alleen al 3,00 euro (in dit specifieke voorbeeld van wie ik heb vernomen), dat kan toch niet zomaar?? Op deze manier kunnen wij niet concurrerend aanbieden, wij zijn structureel te duur...

 

Ben ik nou gek of is die CAO schoonmaak helemaal niet bindend ?!?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Thanks Peter, ik had hen voor alle zekerheid ook aangesproken over deze kwestie...

 

Verbaast mij toch ten zeerste dat er grote bedrijven zijn, die het op een of andere manier voor elkaar krijgen om hun personeel te bedotten... niet dat wij ook op die manier willen werken, maar het is erg "bizar" dat het schijnbaar allemaal maar kan... zo krijgt een kleine ondernemer nooit de mogelijkheid te groeien, maar goed, dat is een andere topic ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet is de CAO Schoonmaak een bindende CAO. Wij verlonen onze medewerksters dan ook conform deze CAO, salaris, vakantieopbouw enz enz...

 

Toch hoor ik overal om mij heen van mensen die bij grote schoonmaakbedrijven werken, dat zij onder andere onder het basisloon worden uitbetaald...

Wat eventueel zou kunnen is dat sommige bedrijven onder de CAO Schoonmaak uit denken te komen door gebruik te van onderaanneming. De schoonmaak-cao stelt namelijk dat "de onderaannemer alle bepalingen in de CAO in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf [moet] naleven, behalve als er een andere CAO van toepassing is."

 

Ik kan me zo voorstellen dat er ook uitzendbureaux zijn, en ik zeg niet dat dat terecht is, die er vanuit gaan dat ze de CAO Schoonmaak niet hoeven toe te passen, omdat ze zelf al de ABU- of NBBU-cao toepassen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me zo voorstellen dat er ook uitzendbureaux zijn, en ik zeg niet dat dat terug is, die er vanuit gaan dat ze de CAO Schoonmaak niet hoeven toe te passen, omdat ze zelf al de ABU- of NBBU-cao toepassen.

 

Spot on, zie ook de info op de site van branchevereniging OBS

In de eerste (ik meen 2) fases van ABU en NBBU ben of (was?) je nog niet verplicht om de schoonmaak CAO toe te passen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch hoor ik overal om mij heen van mensen die bij grote schoonmaakbedrijven werken, dat zij onder andere onder het basisloon worden uitbetaald.... Zo scheelt dat aan bruto loon alleen al 3,00 euro (in dit specifieke voorbeeld van wie ik heb vernomen),

 

Schoonmaakbedrijven zijn nagenoeg gebonden aan de CAO behoudens een paar hele kleine uitzonderingen. En worden door de "arbeidsinspectie" continue op de huid gezeten met controles.

 

Met een basisloon van € 11,13 (januari 2016) kom je met 3 euro minder op 8,13 en dat is dan weer beduidend lager dan het minimum uurloon

 

Broodje aap of sjoemelaars die zich zelf nog wel tegenkomen. ;D

 

Instromend personeel kan je de eerste 12 maanden 85% (9,74) per uur betalen. Dan praat je over een verschil van € 1,39 Maar die moet je alles dan ook nog leren. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid: dat klopt, ik heb navraag gedaan bij een payroll, de ene zegt dit en de andere zegt dat. Komt erop neer dat niet elk payroll bedrijf zich eraan houdt ;-)

 

@norbert : dat zou goed mogelijk zijn als je verloont via een uitzendbureau

 

@henkh: het door u gestelde minimumloon per januari 2016 klopt, echter dat is het uurloon voor 22+ , wij werken ook met scholieren en jongeren. Desalniettemin is mijn voorbeeld er echt 1 uit de praktijk. Een dame is 22 jaar, zij behoort 11,13 per gewerkt uur te ontvangen, daarop nog de overige emolumenten. Zij wordt echter verloond op 7,50euro per uur! Volledigheidshalve: zij is niet bij ons werkzaam!

 

Dank allen voor de reacties,

Link naar reactie
  • 0

Een dame is 22 jaar, zij behoort 11,13 per gewerkt uur te ontvangen, daarop nog de overige emolumenten. Zij wordt echter verloond op 7,50euro per uur! Volledigheidshalve: zij is niet bij ons werkzaam!

 

 

Tja in de schoonmaak werken we 38 uur en gaan we bij 22 jaar al uit van volwassenen uurloon. 22 jaar en 40 uur per week minimumloon is idd € 7,48 En jeugd is nog goedkoper. :P Alleen heb ik daar slechte ervaringen mee dus die komen er bij mij niet meer in. ;D

 

Schoonmaak cao is een prima cao waarmee mensen fatsoenlijk betaald worden in vergelijking met horeca en distributiecentra. Het probleem zit hem in de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Kan het zijn dat deze dame een arbeidsgehandicapte werkneemster is die een bepaalde loonwaarde heeft? Dan kan het wel zo zijn dat zij lager uitkomt dan de € 11,13 die het minimaal moet zijn. Het overige wordt dan door het UWV aangevuld.

 

En anders wellicht via een uitzendbureau of payroll organisatie zoals wordt gesuggereerd. Hier heb ik geen ervaring mee. Onze medewerkers zijn allemaal bij ons op de loonlijst.

 

Mijn ervaring met de grote schoonmaakbedrijven is dat zij zich netjes aan de cao houden. Hier wordt ook op gecontroleerd door de OSB waar zij (bijna) allemaal lid van zijn omdat ze anders geen keurmerk krijgen. Verder krijgt ieder schoonmaakbedrijf wel een controle van de Ras eens in de paar jaar.

 

Wij hebben die vorig jaar gehad en moesten toen van een aantal door hun uitgekozen medewerkers de loonstroken van de maanden mei en december opsturen alsmede de bankafschriften zodat ze konden zien of de uurlonen wel klopten en of er vakantiegeld en eindejaarsuitkering werd uitbetaald.

 

Ik denk toch dat het moet lukken om als klein schoonmaakbedrijf tegen de grote jongens te concurreren. Niet bij de hele grote klanten zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis met heel veel schoonmaakuren maar bij de klanten waar 10 tot 30 uur in de week wordt schoongemaakt. Wij hebben een aantal van deze klanten die eerst bij een top 5 schoonmaakbedrijf zaten maar daar zeer ontevreden over waren. Dit zijn klanten waar de grote jongens hun neus een beetje voor ophalen en voor hun niet veel te verdienen valt met de tarieven die zij hanteren. Er worden dan een paar medewerkers bij die klant geplaatst samen met een werkprogramma en de schoonmaakspullen en ze mogen het zelf uitzoeken. De marges zijn dan zo klein dat er geen begeleiding van een objectleider af kan.

 

Als wij dan een offerte maken en we zijn 2 of 3 euro duurder per uur of te wel 40 tot 60 euro per week als het om 20 uur gaat dan zijn er genoeg bedrijven die het er voor over hebben. Bij ons worden de medewerkers goed ingewerkt en heeft de klant mijn 06 nr of die van een collega van mij mocht er iets zijn.

 

Als je de klant ontzorgt, korte lijnen hebt, en laat zien dat je betrokken bent bij zijn bedrijf dan zijn er genoeg leuke klanten te vinden waar het niet om de prijs gaat maar om de kwaliteit.

www.nexuscleaning.nl | Schoonmaakbedrijf | Venray | Helmond | Venlo | Boxmeer

Link naar reactie
  • 0

Volledigheidshalve, nee zij is geen arbeidsgehandicapte. Ik heb haar gewezen op het feit dat zij wordt onderbetaald, de rest is aan haar.

 

Idd, de opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Helaas voor ons, worden wij ingehuurd door organisaties met een zeer zeer beperkt budget...

 

Het is en blijf een hekelpunt...

Link naar reactie
  • 0

Idd, de opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Helaas voor ons, worden wij ingehuurd door organisaties met een zeer zeer beperkt budget... Het is en blijf een hekelpunt...

 

Het zou een goede stap zijn als al het schoonmaakpersoneel bij schoonmaakbedrijven conform de cao betaald zou worden ongeacht of ze ingeleend of eigen personeel zijn. Maar zolang de mazen niet gedicht worden hebben we met dit stukje concurrentievervalsing te maken. :P

 

Aan de andere kant heb je als klein bedrijf vaak lagere overheadkosten dus ook al werk je tegen een laag tarief kan je de concurrentie best wel aan gaan.

 

En voor de rest sluit ik me aan bij de reactie van Harry, Er zijn ruim voldoende bedrijven waar kwaliteit boven prijs gaat. Kwestie van de juiste doelgroep zoeken. :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.