• 0

BTW berekenen voor particulier/bedrijf in Groenland?

Hallo,

 

Een potentiële klant uit Groenland vraagt of ik hem een factuur zonder BTW kan sturen. Op de site van de Belastingdienst lees ik: In de EU-landen is er vrij verkeer van goederen en diensten. Bij sommige EU-landen horen gebieden die niet deelnemen aan het vrije verkeer van goederen en diensten. Deze gebieden worden voor de btw behandeld als niet-EU-landen (zogenoemde derde-landen).

 

Volgens mij maak ik hier uit op dat ik wél BTW moet rekenen, ongeacht of deze klant particulier of een bedrijf is. Klopt dat?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij maak ik hier uit op dat ik wél BTW moet rekenen, ongeacht of deze klant particulier of een bedrijf is. Klopt dat?

Nee.

 

Het is wat verwarrend, maar soms horen landen bij EU-landen, maar zijn ze toch geen EU-land voor de omzetbelasting. Denemarken is dus wel een EU-land, maar Groenland (hoewel onderdeel van het Koninkrijk Denemarken) valt voor de btw toch buiten de EU. Je moet het daarom echt behandelen als een levering naar buiten de EU. En in dat geval reken je meestal 0% btw. Kijk voor de bepaling van de exacte btw ook even hier (diensten) of hier (goederen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Had ik even moeten vermelden: Fysieke goederen.

 

Ik ben geen expert, maar dan kom ik hier uit: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/

 

Oftewel, juist geen BTW (nu ja, 0% dan). Maar misschien snap ik het wel niet.... ;D EDIT: Prins Rachid zegt dat al.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Hier vind je een overzicht van de EU-landen en uitzonderingsgebieden. Als aanvulling op Prins Rachid kan erbij vermeld worden dat Groenland ook douanetechnisch niet bij de EU hoort (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Franse overzeese gebieden). Groenland wordt gezien als een derde land waarvoor bij uitvoer gewoon bij de douane een uitvoeraangifte gedaan moet worden.
Link naar reactie
  • 0

Hier vind je een overzicht van de EU-landen en uitzonderingsgebieden. Als aanvulling op Prins Rachid kan erbij vermeld worden dat Groenland ook douanetechnisch niet bij de EU hoort (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Franse overzeese gebieden). Groenland wordt gezien als een derde land waarvoor bij uitvoer gewoon bij de douane een uitvoeraangifte gedaan moet worden.

 

Klinkt als een hoop gedoe voor een eenmalig pakketje met goederen. Zijn er verder kosten verbonden aan die uitvoeraangifte bij de douane? En dan moet ik zeker bij de BTW-aangifte ook nog wat anders doen dan ik normaal doe?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Hier vind je een overzicht van de EU-landen en uitzonderingsgebieden. Als aanvulling op Prins Rachid kan erbij vermeld worden dat Groenland ook douanetechnisch niet bij de EU hoort (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Franse overzeese gebieden). Groenland wordt gezien als een derde land waarvoor bij uitvoer gewoon bij de douane een uitvoeraangifte gedaan moet worden.

Klinkt als een hoop gedoe voor een eenmalig pakketje met goederen. Zijn er verder kosten verbonden aan die uitvoeraangifte bij de douane? En dan moet ik zeker bij de BTW-aangifte ook nog wat anders doen dan ik normaal doe?

Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Stuur gewoon het pakket op via PostNL ofzo. Het enige dat je dan nog moet bijvoegen is een douaneformulier (CN22 of CN23, afhankelijk van gewicht en waarde). En bij de btw-aangifte vul je op regel 3a de waarde van de uitvoer in zonder btw.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.