• 0

BTW terugvragen kleding fotoshoot

Beste leden,

 

Als beginnend fotograaf (sinds juli 2015) heb ik een aantal vraagjes over mijn administratie. De basis gaat aardig, maar heb 2 specifieke gevallen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Ten eerste een vraag over kleding die ik heb gekocht voor een fotoshoot. De kleding heb ik specifiek gekocht voor de shoot. Deze kleding ziet eruit als modieuze dagelijkse kleding, toch is het in dit geval een zakelijke aankoop geweest. Kan ik in dit geval de BTW alsnog terugvragen van de belastingdienst, of moet ik in dit geval het geheel als zakelijke kosten opvoeren?

 

Verder heb ik een kantoor aan huis. Deze ruimte (aparte ruimte) heb ik ingericht met meubels (lampen, bureau en bureaustoel). Kan ik deze kosten als zakelijke kosten opvoeren en de BTW hierover terugvragen? De huur van het pand draag ik overigens wel volledig privé af

 

Hopelijk hebben jullie een antwoord. Alvast bedankt voor de reacties.

 

met vriendelijke groet,

 

Ruard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste een vraag over kleding

Volgens mij is dit voor zowel de inkomsten- als omzetbelasting volledig privé, tenzij je van plan was om de kleding voor 100% binnen de onderneming te dragen en te voorzien van een bedrijfslogo van 70 cm². Zie ook Aftrek van kosten.

 

Verder heb ik een kantoor aan huis. Deze ruimte (aparte ruimte) heb ik ingericht met meubels (lampen, bureau en bureaustoel). Kan ik deze kosten als zakelijke kosten opvoeren en de BTW hierover terugvragen? De huur van het pand draag ik overigens wel volledig privé af

Het ligt er aan hoe je de werkruimte mag (of kunt) kwalificeren. Als de ruimte volledig privé is, mag je ook geen kosten aftrekken. Kijk hiervoor even heel nauwkeurig naar de pagina van de Belastingdienst over Bedrijfsruimtes en dan met name naar het hulpmiddel Werkruimte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

Het is dames kleding en ik ben een man. Dus de kleding kan ik niet dragen... Toch ziet het eruit als alledaagse kleding, dus zonder logo's en dergelijke. Kan ik in het in het vervolg het wel als zakelijke kosten opvoeren indien ik de kosten van de kleding doorbelast aan mijn opdrachtgever (7000 kostprijs verkopen)?

 

Punt twee is helemaal duidelijk!

 

Bedankt voor je hulp

Link naar reactie
  • 0

Het is dames kleding en ik ben een man. Dus de kleding kan ik niet dragen... Toch ziet het eruit als alledaagse kleding, dus zonder logo's en dergelijke. Kan ik in het in het vervolg het wel als zakelijke kosten opvoeren indien ik de kosten van de kleding doorbelast aan mijn opdrachtgever (7000 kostprijs verkopen)?

Ja, dat lijkt me wel. In dat geval koop je eerst de kleren in (ergens in de 4XXX-groep als directe kosten, waarschijnlijk niet de 7XXX-groep - die is eerder voor voorraad). Vervolgens belast je het gespecificeerd door aan je klant als omzet (8XXX-groep). Het verschil tussen die twee is dan je winstmarge op die kleding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In dit geval wil ik geen winst op mijn klant doorberekenen (Voor de kleding dan), dus het is directe doorbelasting van de kosten.Verandert dat iets aan de zaak?

Nee, behalve dan dat je marge daarop dan dus nihil is. :) Een kleine opslag zou ik op zich wel overwegen, tenzij je al je moeite van het kopen, uitzoeken, wassen, strijken, etc al ergens anders in weet te verwerken (bijvoorbeeld je uurtarief).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste een vraag over kleding

Volgens mij is dit voor zowel de inkomsten- als omzetbelasting volledig privé, tenzij je van plan was om de kleding voor 100% binnen de onderneming te dragen en te voorzien van een bedrijfslogo van 70 cm². Zie ook Aftrek van kosten.

 

Nu had ik toevallig de WI nog in een tab openstaan, en daar staat:

 

2. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten:

 

a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;

 

b. literatuur, met uitzondering van vakliteratuur;

 

c. kleding, met uitzondering van werkkleding;

 

Het lijkt me dat als het model kleren koopt, deze niet voor hem aftrekbaar zijn, maar wat gebeurt er als de fotograaf die kleren koopt? Deze zijn niet 'ten behoeve van de belastingplichtige zelf', lijkt me.

 

Je zou het de fotografenfederatie kunnen vragen.

 

Nu ik erover nadenk, vermoed ik dat je er met kleding als rekwisieten bestempelen waarschijnlijk niet komt. Dan zouden journaallezers ook hun kleding moeten kunnen aftrekken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is jammer! In ieder geval leuk dat jullie meedenken. Zoals het er nu naar uitziet heb ik dit keer pech. Volgende keer via het model regelen!

Of met de kledingzaak afspreken dat je een nota voor rekwisieten krijgt.

 

Heb je dit al eens met een collega fotograaf besproken? Je zal niet de eerste fotograaf zijn die geklede modellen inzet.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Controles kunnen in praktijk ver gaan. Wat is er daarom met die partij of collectie gebeurd? Lijkt mij relevant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.