• 0

Goederen te laat ontvangen, mag ik nu een boete in rekening brengen?

Beste forumleden,

 

ik heb een klein vraagje, ik ben een ZZP'er en ik exporteer Nederlandse goederen naar China via Hong Kong en dan verkoop ik die producten dan weer in Hong Kong aan een derde partij. Nu heb ik een paar goederen besteld als samples van een Nederlands bedrijf, maar ik weet niet zo goed hoe ik voor het vervoer moest zorgen, dus liet ik dat bedrijf het maar doen. Voor gemak, noem ik het bedrijf waarmee ik zaken doe X. X zei dus dat de producten 31 Januari 2016 aankwam en liet ook de airbill zien. Deze hebben zij uitbesteed aan een derde partij (het transportgedeelte). Nu wil het zo zijn dat ik dus op 31 Januari 2016, een bestelbus heb geregeld in Hong Kong om de goederen op te halen en te inspecteren, daarnaast heb ik ook ruimte gehuurd vanaf 31 Januari 2016. De goederen kwamen aan op 4 Februari 2016, nu vraag ik me af:

 

- Is dit een contractbreuk ondanks dat we niet een officieel contract hebben, maar via mail zij mij wel hadden beloofd dat het op 31 Januari 2016 aankwam? Tevens kwam ik er zelf achter dat het niet op 31 Januari 2016 aankwam omdat ik daar stond en na 2 dagen ging ik hun bellen om te vragen wat het probleem was.

 

- Daarnaast mis ik nu ook goederen waarvoor ik wel heb betaald. Hoe moet ik dit in rekening brengen?

 

En mijn laatste vraag is: mag ik zeg maar bovenop de kosten een boetebedrag in rekening brengen? Zo ja, wat is de maximale boete?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En mijn laatste vraag is: mag ik zeg maar bovenop de kosten een boetebedrag in rekening brengen?

 

Een boete...?

 

Net zoals sommige overheidsinstellingen dat doen, bedoel je?

Nou nee, dat is niet weggelegd voor gewone stervelingen.

 

Je moet natuurlijk wel reclameren bij de leverancier (als je niet gekregen hebt wat je besteld of voor betaald hebt) en desnoods schade claimen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik mag de niet ontvangen producten terug claimen bij bedrijf X, maar ik mag ook de "onnodig gemaakte kosten" terugclaimen? Omdat de goederen veel later aankwamen en ik mijn busje 31-01-2016 had besteld met chauffeur? Daarnaast had ik ook opslag gekocht vanaf 31-01-2016 tot wanneer ik het kreeg, dus mag ik die opslagkosten dan ook terugclaimen?

Link naar reactie
  • 0

claimen mag je alles, krijgen is wat anders.

 

alleen de onvolledige levering is duidelijk, wt niet geleverd is hoef je niet te betalen, dat zal ook zelden discussie opleveren de meeste leveranciers betalen dat gewoon terug of krediteren die artikelen. maar je moet wel direct na ontvangst reclameren.

 

of je die extra kosten kan claimen hangt echt af van de afspraken die je hebt, het is geen uitgemaakte zaak dat je ze vergoed krijgt.

 

het kan gebeuren dat zendingen vertraagd zijn, dat hoeft niet de schuld van de leverancier te zijn.

het tonen van van een airwaybill levert geen gegarandeerde leverdatum op blijkbaar..

 

kortom je zult eerst moeten weten wat de oorzaak van de vertraging is en daarna met je leverancier spreken over wie welk deel van de extra kosten draagt. maar ik acht de kans redelijk groot is dat je er gewoon zelf voor opdraait.

Link naar reactie
  • 0

Je schade zal zich, als je niets anders hebt afgesproken, beperken tot de niet geleverde goederen. Je kunt geen schade claimen die als gevolg van het niet leveren ontstaat, zoals het voor niets huren van een busje, opslagruimte, verloren tijd, boze klanten of wat dan ook. Jouw leverancier is al die verplichtingen niet aangegaan en kan ze ook niet beïnvloeden. Jouw schade door een niet geleverd schroefje zou in theorie oneindig groot kunnen zijn en als leveranciers daarvoor aansprakelijk zouden zijn, zou de hele economie piepend tot stilstand komen. Als er geen boetebeding is afgesproken, kun je ook niet op eigen initiatief een boete claimen. Het is vervelend dat je nu kosten hebt moeten maken, maar dat hoort bij het ondernemen. Dat er dingen in een keten mis kunnen gaan is een fact of life, dus probeer daar vooraf rekening mee te houden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • -2

Als het goed is heb je algemene voorwaarden ontvangen (voor de factuur) waar van alles op staat.

Ook jij hebt ze hoop ik, Zo Niet (dan zo snel mogelijk je algemene voorwaarden maken of aanpassen)

Daarin zou kunnen staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de exacte leverdatum maar met een beperking van 1 a 2 maanden. (kan zijn: productie ophoud, douane, papieren enz) indien deze beschreven zijn kan je pech hebben of juist geluk indien het niet staat.

Dan pas kun je reclameren.

En betreft missende items kan je wel een boete voor opleggen. deze items zijn niet geleverd en je krijgt dus extra kosten wegens vervoer enz (indien deze in dezelfde container behoorden te zitten).

Het vervelende is wel dat als je met z'n apenland om gaat, ze ineens geen engels meer spreken en de goede persoon in de meeste gevallen niet meer aan de telefoon krijgt.

Probeer een algemene voorwaarde te krijgen en kijk ook jouw voorwaarde na, dit geeft ook de volgende persoon cq bedrijf in lijn problemen en dan heb je een dubbel probleem.

in ieder geval een leer voor de volgende keer.

 

mvrg

 

Link naar reactie
  • 0
- Is dit een contractbreuk ondanks dat we niet een officieel contract hebben, maar via mail zij mij wel hadden beloofd dat het op 31 Januari 2016 aankwam?

Ja, maar daar heb je niet zo veel aan.

 

Wat betreft "officieel contract", de vorm waarin je afspraken giet maakt alleen in uitzonderlijke gevallen wat uit (auteursrechtenoverdracht, koop huis enz.).

 

Wat betreft "contractbreuk", je hebt in sommige specifieke gevallen remedies, maar dan moet je meer denken aan zaken als dat jij je betaling opschort zolang je je levering nog niet hebt ontvangen.

 

Zoals anderen hebben uitgelegd, kan alleen de staat zomaar boetes opleggen. Als jij dat wil doen, moet je in je afspraken vastgelegd dat je boetes op mag leggen. Zelfs dan geldt nog dat puur het feit dat je iets hebt afgesproken,

 

Vervolgschade kun je in rekening brengen. Ook daar geldt: probeer het geld maar eens los te peuteren. Kies je voor een rechtsgang, dan kan een Nederlandse rechter je die schade toekennen op basis van wat een "onrechtmatige handeling" heet. Nederlandse rechters zijn echter heel conservatief over wat ze tot schade rekenen; jij moet actief aantonen dat de nalatigheid van de leverancier het enige is wat tot die schade heeft geleid, en dat is vrijwel onmogelijk.

 

Merk op dat het bovenstaande over Nederlandse remedies gaat, misschien heb je in China meer speelruimte. Dat zou je eens kunnen uitzoeken.

 

Gaat het om een groot bedrag? Of zit je nu voornamelijk met een beschadigd rechtvaardigheidsgevoel?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.