• 0

inkopen met bitcoin

Beste dames en heren,

 

Graag zou ik jullie hulp willen met een probleem, het zit namelijk zo

 

Sinds kort ben ik een VOF begonnen met een partner, wij verkopen via onze webshop allerlei verschillende software.

Een paar dagen geleden hebben wij een nieuwe leverancier gevonden, echter is dit een particulier die graag met Bitcoins betaald word.

 

Wij vragen ons nu af, hoe zouden wij een inkoop factuur kunnen maken met een particuliere leverancier die alleen Bitcoins accepteert?

Wat zouden de eisen zijn van zo een inkoop factuur, zodat de belastingdienst het accepteert.

 

De leverancier geeft niet voor niets zijn voorkeur aan Bitcoins, dus diegene wil graag zo anoniem mogelijk blijven.

 

Wij hebben heel de belastingdienst website doorzocht en een stuk of 30 boekhouders gebeld maar tevergeefs kon niemand een duidelijk antwoord geven.

Waarschijnlijk omdat Bitcoin nog niet gebruikt word op grote schaal.

 

Situatie schets:

VOF 2 eigenaren

1 webshop

Inkoop met zakelijke ING rekening

Verkoop aan zowel consument als bedrijf

 

 

Onze excuses als het antwoord op onze vraag uiteindelijk heel simpel blijkt te zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Just my 2 cents, maar denk dat het inderdaad erg lastig gaat worden.

Op een factuur moet toch minimaal de naam van de verkoper staan.

Daarnaast weet ik niet of de BD Bitcoins als geldige valuta ziet.

 

Wellicht heb je iets aan deze link?

http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/hoe-verwerk-je-bitcoin-facturen-in-je-boekhouding.html

Webshop voor elektromotoren en vertragingskasten: http://www.motorreductorshop.nl

Artikel: http://www.motorreductorshop.nl/artikelen/1-elektromotor-met-vertragingskast-webshop/

Link naar reactie
  • 0

Beste MotorreductorShop

 

Die link heb ik ook al aandachtig doorgelezen, het gaat vooral om verkoop facturen gericht op de klant.

Ik ben echt op zoek naar de eisen van een inkoop factuur met Bitcoins.

 

Maar in ieder geval bedankt, ik zag nog iets over Moneybird staan in je link, daar zal ik ook nog even naar kijken.

Link naar reactie
  • 0
Waarschijnlijk omdat Bitcoin nog niet gebruikt word op grote schaal.
Ik denk eerder dat het komt omdat anonimiteit en belastingdienst niet zo goed samen gaan. De belastingdienst is natuurlijk niet alleen geïnteresseerd in jouw inkomsten, maar ook in die van jouw leverancier.

 

Wat zou je op een factuur (kwitantie) zetten voor een particulier die jij contant met euro's betaalt? Ga daar maar van uit en zet er wellicht nog een specificatie voor de omrekening naar bitcoins bij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De margeregeling heeft betrekking op de handel in tweedehands goederen. Deze kunnen zowel door bedrijven als particulieren worden geleverd. Daarbij kan zo nodig door de koper een inkoopverklaring worden opgesteld. Overigens zijn de daaraan gestelde eisen duidelijk omschreven.

 

Bij de levering van nieuwe software door particulieren, lijkt mij dit niet van toepassing.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex van Roode,

 

Ik heb de link bekeken, wij kunnen aan alle eisen voldoen behalve het adres van de leverancier.

Zou dit een probleem kunnen zijn?

 

Ik neem aan omdat onze leverancier een particulier is, dat diegene zijn of haar adres niet hoeft te vermelden?

 

En ipv een de rekening nummer heeft de leverancier een Bitcoin rekening

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor alle helderheid:

 

1. Jij levert toch geen tweedehands software?

Zo ja, dan zou je dat ook op de verkoopfactuur moeten vermelden (= eis margeregeling)

 

2. Zo ja, die verklaring is juist bedoeld zodat de belastingdienst de herkomst

bij de particulier kan verifiëren. Diens gegevens zijn daarbij dus essentieel.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de link bekeken, wij kunnen aan alle eisen voldoen behalve het adres van de leverancier.

Zou dit een probleem kunnen zijn?

 

Ik neem aan omdat onze leverancier een particulier is, dat diegene zijn of haar adres niet hoeft te vermelden?

Waar baseer je die aanname op? Ik zou eerder aannemen dat de BD niet zomaar eisen stelt aan een inkoopverklaring en dat niet voldoen aan de eisen inderdaad een probleem zou kunnen zijn.
Link naar reactie
  • 0

Dat je uiteindelijk Bitcoins overmaakt maakt waarschijnlijk niet uit, maar in je eigen administratie werk je met euro's. Die kwitantie zou ik dan ook in euro's doen, met daarbij een specificatie van de omzetting naar Bitcoins. (Ik neem aan dat jij zelf ook gewoon euro's moet neerleggen voor die bitcoins)

Link naar reactie
  • 0

Beste mmint,

 

Dat klopt, ik werk met een programma dat gelijk de Bitcoin waarde omrekent etc

 

Mijn laatste vraag, een email factuur met alle nodige gegevens + een bank afschrift,

is dat genoeg bewijs dat de bestelling betaald is?

 

In geval als ik iets inkoop bij de leverancier en hij / zij stuurt mij een email met product omschrijving, bedragen, contact gegevens etc

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me nu eigenlijk af hoe je software anoniem kunt inkopen, en hoe dat met de auteursrechten gaat. Software is zo gemakkelijk zelf te vermenigvuldigen.

 

Als die software illegaal blijkt, hoe kun jij je dan verweren als de leverancier anoniem is. En als de anonieme verkoper zelf de rechten heeft, hoe kan hij dan bij jou verhaal halen als je meer kopieën verkoopt dan je inkoopt. Anoniem kan hij nooit procederen.

 

Een bitcoin inkoop zelf lijkt me geen probleem. De administratieve regels zullen vergelijkbaar zijn met cash inkoop. Bij sommige producten, zoals goud, moet je de personalia noteren.

Link naar reactie
  • 0
Mijn laatste vraag, een email factuur met alle nodige gegevens + een bank afschrift,

is dat genoeg bewijs dat de bestelling betaald is?

 

In geval als ik iets inkoop bij de leverancier en hij / zij stuurt mij een email met product omschrijving, bedragen, contact gegevens etc

Die specificatie van de verkoper met daarin de bedragen is vergelijkbaar met een inkoopfactuur van een gewone leverancier. Uit jouw bankafschrift blijkt alleen de omzetting naar bitcoins, nog niet de daadwerkelijke betaling. Die moet blijken uit de vermelding van de bitcoin adressen van verkoper en koper plus een afschrift van de transactie uit de blockchain.

Op de specificatie van de verkoper moet dus ook z'n bitcoinadres staan, want hoe bewijs je anders dat je het niet naar bv. een zwarte wallet van jezelf hebt overgeschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd had ik daar totaal niet aan gedacht.. vandaar die lage prijzen

Nee daar heb je gelijk in, zo een risico ben ik niet bereid te nemen tenzij de leverancier aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Ik ging er vanuit dat de software legaal verkregen was. De leverancier handelt internationaal, dat verklaarde voor mij de voorkeur aan de Bitcoins

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.