• 0

Maatschap en investeringsaftrek

Beste allemaal,

 

Mijn schoonzoon heeft een maatschap met zijn vader.

Zijn vader heeft ook een maatschap met zijn andere broer.

Mijn vraag is, geld er voor de investeringsaftrek voor zijn vader het maximale bedrag van

€ 15.470 voor bijde maatschappen samen, of is dit € 15.470 per maatschap.

 

Voor de investeringsaftrek kan een maatschap soms nadelig zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ligt eraan. Als er sprake is van 1 onderneming waartoe beide maatschappen kunnen worden gerekend, dan moeten de investeringen worden samengeteld. Zijn het twee afzonderlijke ondernemingen, dan wordt de investeringsaftrek per onderneming bepaald. Dat is een vraag die bij de vader moet worden beantwoord.

 

Als het antwoord is dat er 1 onderneming is, dan is de vraag of dat ook moet worden doorgetrokken naar zoon en broer, ook als die twee niets met elkaar te maken hebben (zakelijk). Daar kun je een leuke boom over opzetten, maar praktisch bezien zou ik de twee maatschappen afzonderlijk behandelen voor de investeringsaftrek. Pas als dat nadeliger zou zijn, zou ik eens nadenken over de samentelbepaling over de grens van de maatschap heen.

 

Samengevat: Per maatschap.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk bedankt voor je reactie, want ik heb er toch even op

moeten wachten. (betekend dit dat het een moeilijke of een niet alledaagse vraag is?)

 

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.

Het gaat hier om een veehouderij

 

A = vader

B = zoon A

C = zoon B

 

A en B hebben een maatschap

A heeft ook nog een maatschap met C

B en C zitten niet bij elkaar in een maatschap

 

Om het ingewikeld te maken word toch de winst en of verlies over alle drie verdeeld.

 

Klopt dit?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen alledaagse kost, maar met name in de agrarische sector komt dit vaker voor. Omdat er een aantal feitelijke zaken van belang is die wat meer kennis van de organisatie vereist, zou ik hier een fiscalist met ervaring in de agrarische sector bij betrekken. met name de laatste opmerking zou hier namelijk voor een verschil van inzicht met de belastingdienst kunnen zorgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.