Ik heb een EMZ, ben een avonturier en niet zo thuis in dit soort serieuze zaken. Echter ben ik voornemens de EMZ te verkopen aan een derde partij (een BV).
Het betreft eeen EMZ in de recreatieve/sportieve sector
Het betreft verkoop (indicatieve bedragen)
inventaris ter waarde van: 40000 euro
inhoud, klanten, goodwill: 100000 euro
Mijn vragen:
Na de verkoop wil ik graag doorgaan met ondernemen vanuit de eenmanszaak, wellicht in dezelfde sector, misschien zelfs ism de overnemende partij.
De overnemende partij staat open voor enige vorm van fusie.
Hoe kan ik dit fiscaal het beste aanpakken zodat het het meest aantrekkelijk is mbt IB ?
Mijn idee ! maar die is volledig niet fiscaal onderbouwd:
Ik verkoop de inventaris voor 40000 euro. Ik breng mijn EMZ in in de BV. Hiertegenover staan bijvoorbeeld aandelen of anderszins. Hiervoor wordt dan in een later stadium afgerekend, daar ik het geld niet direct nodig heb en wellicht later wil investeren.
Is bovengenoemd scenario een mogelijkheid?
Wat zijn de gevolgen mbt belasting en fiscaliteit?
Hoe kan ik dit (indien mogelijk) aanbieden aan de overnemende partij ?
Situatie verduidelijking:
Ik zou een gedeelte van de opbrengst(de inkomsten verkoop inventaris) dus willen gebruiken als kapitaal voor het vervolg van mijn eenmanszaak voor bijv het aanschaffen van een nieuwe wagen, bouwen nieuwe website ed. Ik heb gelezen over een herinvesteringsreserve, maar begrijp niet geheel of dit mogelijk is voor mijn situatie.
Kan iemand mij advies geven over de bewandelen weg en de mogelijke opties ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
IVS
IVS
Beste allen, Advies gezocht
Ik heb een EMZ, ben een avonturier en niet zo thuis in dit soort serieuze zaken. Echter ben ik voornemens de EMZ te verkopen aan een derde partij (een BV).
Het betreft eeen EMZ in de recreatieve/sportieve sector
Het betreft verkoop (indicatieve bedragen)
inventaris ter waarde van: 40000 euro
inhoud, klanten, goodwill: 100000 euro
Mijn vragen:
Na de verkoop wil ik graag doorgaan met ondernemen vanuit de eenmanszaak, wellicht in dezelfde sector, misschien zelfs ism de overnemende partij.
De overnemende partij staat open voor enige vorm van fusie.
Hoe kan ik dit fiscaal het beste aanpakken zodat het het meest aantrekkelijk is mbt IB ?
Mijn idee ! maar die is volledig niet fiscaal onderbouwd:
Ik verkoop de inventaris voor 40000 euro. Ik breng mijn EMZ in in de BV. Hiertegenover staan bijvoorbeeld aandelen of anderszins. Hiervoor wordt dan in een later stadium afgerekend, daar ik het geld niet direct nodig heb en wellicht later wil investeren.
Is bovengenoemd scenario een mogelijkheid?
Wat zijn de gevolgen mbt belasting en fiscaliteit?
Hoe kan ik dit (indien mogelijk) aanbieden aan de overnemende partij ?
Situatie verduidelijking:
Ik zou een gedeelte van de opbrengst(de inkomsten verkoop inventaris) dus willen gebruiken als kapitaal voor het vervolg van mijn eenmanszaak voor bijv het aanschaffen van een nieuwe wagen, bouwen nieuwe website ed. Ik heb gelezen over een herinvesteringsreserve, maar begrijp niet geheel of dit mogelijk is voor mijn situatie.
Kan iemand mij advies geven over de bewandelen weg en de mogelijke opties ?
hartelijk dank alvast ! IV
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52170-overnameinbreng-eenmanszaak-emz-en-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag