Wat willen we met de column-rubriek?

Aanbevolen berichten

Wat mij betreft blijven de columns. Ik kan als ervaren columnist overigens zeggen dat geen van mijn 20 columns mij ooit direct een cliënt heeft opgeleverd.

Sprout Columns wel, HL columns niet. Kennelijk moeten we de vermeende "commerciële" impact van HL columns ook weer niet overschatten, evenals het gemiddeld aantal lezers.

(Verbazingwekkend dus dat ik de afgelopen 3 jaren wel 6 HL columns heb geschreven, en 0 Sprout columns. Je zou bijna gaan denken dat ik het echt alleen voor de lol doe ;-) )

 

Een derde optie zou zijn het niveau op te krikken.
Dat heb ik ook het allerliefste, maar dat blijkt verdraaid lastig. We hebben het diverse malen geprobeerd, o.a. door ervaren columnisten aan te trekken en hun meest gelezen topics te herpubliceren of door interessante bloggers van oa KvK Hallo hier uit te nodigen.

 

Qua inhoud was dat allemaal hartstikke goed! Waar het - naar mijn mening - mis ging is dat inhoud alleen niet genoeg is op HL: je moet als columnist ook meedoen aan de discussie zelf. Ik ben daar overigens fervent voorstander van, maar kennelijk is niet iedere columnist(e) geschikt of bereid om de column ook te "verdedigen" tegen (aangenomen: opbouwende) kritiek

 

Dus wie suggesties heeft om het niveau weer op te krikken: be my guest!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Graag hoor ik van de moderatoren zelf hierover, maar mijn theorie is dat columns de mogelijkheid bieden aan mensen van buiten om hun mening op HL te geven, zonder dat ze meteen lid worden. Dat geeft de mogelijkheid een frisse wind te laten waaien in een forum waar anders altijd dezelfde stemmen zich naar de voorgrond drukken.
Dit is een interessante observatie.

 

HL trekt volgens mij nog steeds veel nieuwkomers aan. Het merendeel komt binnen op een concrete zoekactie en wandelt weer door zonder een vingerafdruk achter te laten. Een kleiner deel schrijft zich in en een fractie daarvan reageert of stelt een vraag.

 

Nieuwkomers die hier langs komen om meteen een stevig opiniërende tekst achter te laten zijn op de vingers van een hand te tellen. Klim je als new guy in town op de bar van de saloon dan loop je het risico op de toorn van de lokale dronkenlappen die al snel een lynchmob vormen. Het verbaast me dan ook niks dat we op die plek vooral snake-oil verkopers aantreffen. En lokale notabelen.

 

Wat wel inspirerend en motiverend kan zijn voor nieuwkomers met een opinie is meer aandacht voor opiniërende topics. Die zijn er zat. Variërend van Manifesten tot Oproepen tot Naakt Netwerken. Maar die verzuipen soms in de nooit aflatende stroom vragen.

 

Wat me dus tot de inmiddels al te vaak herhaalde conclusie leidt: vervang die moeizame column door een Topic van de Week, gekozen uit al die inspirerende, motiverende en opiniërende bijdragen.

 

Met een column probeert HL iets te zijn wat het niet is.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Vaste bezoekers van dit forum zien wellicht ook een aantal kleine veranderingen plaatsvinden.

 

Zo zijn er de afgelopen maanden twee nieuwe partners opgedoken: NLgroeit (een initiatief van EZ en KvK met hulp van oa Microsoft en Grant Thornton) en Starten.nl als startersportaal van een ZZPers-initiatief.

 

Ook zit er beweging in het moderatorsbestand. In het verleden werd dat gewoon gemeld, maar nu hangt er een ietwat ongemakkelijke stilte. Daar ga ik dus maar niet over speculeren.

 

Vandaag zag ik ineens dat de column verdwenen was. Misschien omdat de vorige al een maand op de voorpagina prijkte en er geen opvolger was. Maar wellicht wordt er opnieuw nagedacht over de preekstoel van dit forum.

 

Mijn voorstel: maak er een startistiek-hoekje van. De KvK verzamelt elke maand een heleboel gegevens van starters en daar kan met een beetje tweaken heel interessante kennis van afgeleid worden. Die data kunnen verwerkt worden in een dashboard waarin van maand tot maand belangrijke ontwikkelingen gevolgd worden, een monitor. De data kunnen verrijkt worden met incidenteel onderzoek, zoals bijvoorbeeld: V&D zet 20.000 man op straat, Rabobank vloeit 5000 man af, Shell geeft 2400 werknemers een handdruk - hoeveel worden ondernemer? En elke maand wordt één aspect uit die startistieken aan de orde gesteld in een column.

 

Uiteraard dienen zulke startistieken ook een groter belang. De KvK is er al mee bezig, want vorig jaar publiceerden ze regelmatig een zgn Bedrijvendynamiek. De pdf heb ik ook toegevoegd en dan is te zien dat daar op het niveau van infographics heel wat te verbeteren valt. Maar om een idee te geven: in de eerste helft van 2015 melden zich 3892 nieuwe zelfstandige organisatie-adviseurs bij de KvK, zes procent minder dan het voorgaande seizoen. De KvK registreerde in die periode 3681 nieuwe zzp'ers in de bouw. Dan wordt de vraag interessant: telt Nederland meer zelfstandige organisatie-adviseurs dan bouwvakkers?

 

Zulke vergelijkingen zijn van belang voor het Ondernemersplein maar ze worden ook in de vorm van Data op Maat aangeboden aan gemeenten die het lokale startersklimaat willen verbeteren. Dat KvK experimenteert met Data op Maat biedt een opening om structureel startistieken bij te gaan houden, daar een maandelijkse monitor van te maken, die te verrijken met incidenteel onderzoek en op basis van het geheel elke maand een observatie op te tekenen in de vorm van een column. Kan HL zelfs gastauteurs voor uitnodigen, om steeds weer nieuwe perspectieven te krijgen.

 

Zo maken we trouwens ook interessante content voor de partners van HL. De vraagbaak voorbij. ;)

Bedrijvendynamiek_1halfjaar2015_tcm109-407271.pdf

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Vandaag zag ik ineens dat de column verdwenen was. Misschien omdat de vorige al een maand op de voorpagina prijkte en er geen opvolger was. Maar wellicht wordt er opnieuw nagedacht over de preekstoel van dit forum.

De laatste column is verlopen voor vermelding op de voorpagina. Gisteren is toevallig sinds lange tijd een nieuwe ingediend (schrijver, bedankt daarvoor). Deze zal eerst beoordeeld en indien van toepassing aangepast worden voor publicatie. Meer kopij blijft welkom, maar dat is een herhaalde boodschap.

 

Bedankt voor de startistiek geste.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Nogmaals: columns blijven gepubliceerd, alleen de vermelding op de voorpagina is in dit geval 'vervallen'. Zie Meer... > Columns of Gebruiker > Activiteiten.

 

Minimale duur blijkt in de praktijk of als streven een week (in de gedachte van een 'wekelijkse' column), maar daar is niks over vastgelegd of afgesproken voor zover ik weet.

 

Ik geloof ook dat herplaatsingen of sommige schrijfsels met toch ook een zekere, commerciële boodschap met eigen belang in heroverweging sneller ververst zijn.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Reageren op columns doe ik niet zo vaak. Wel heb ik eens een sneer gegeven over zelfpromotie in een column. Dan zit ik me te ergeren en dan reageer ik toch. Maar door er over na te mogen denken, en een sneer te mogen geven, vervult het toch een functie. Af en toe is het best lekker om ergens tegenaan te zeiken. Daar moet een columnschrijver tegen kunnen.
Wat we willen met die column-rubriek en wat we doen met de meningen daarover, wordt elke zoveel weken duidelijk als er weer een nieuwe column geplaatst wordt.

 

Dit topic is ooit geopend om discussie over de kwaliteit van columns, over de columnist en over het gehalte zelfpromotors weg te halen bij de columns zelf. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

- Columns: ondanks dat niet iedereen elke column waardeert en/of interessant vindt qua onderwerp/inhoud, blijft de column sessie op ons forum gehandhaafd. Vind je een column niet interessant, ga hier dan in de column zelf s.v.p. niet over in discussie.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Met dank aan Norbert, een column-ideetje: kennen jullie de columns van wijlen Rijk de Gooijer en Maarten Spanjer, waarin ze een onderwerp behandelden door in de eigen column te reageren op de column van de ander? Zo ja, dan weet je wat ik bedoel, zou dat een idee zijn voor de column rubriek waarin twee leden over een onderwerp op elkaar gaan reageren in de column rubriek?

 

Norbert en ik zouden kunnen beginnen over het onderwerp 'hoe stel je een goede vraag op dit forum', o.i.d. Beetje degens daarover kruisen met elkaar en waarop andere leden in het forumtopic ook naar hartelust kunnen reageren.

 

't Is maar een ideetje...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik mag hier niet zeggen dat ik dit op geen enkel punt een column vind, dus dat doe ik dan ook maar niet, ook niet als het een 'column' op een ondernemersforum betreft van nota bene een werknemer van de zoveelste CV-schuiver die ooit als een paddestoel uit de grond is geschoten.

 

Neen, dat doe ik niet, maar daarmee heb ik wel al verklapt wat ik van het modale recruitingsbureau vind: een cv-schuiver, en wordt dat fel tegengesproken, dan moet je extra op je hoede zijn. Maar dat is mijn mening, die is gevormd door heel veel ervaringen aan beide zijden van het recruitersbureau.

 

En met die nietszeggende en m.i. onnodig Engelse titels vind ik het ook nog eens onprettig lezen (beetje 'Awkward á la Jinek', maar die heeft nog in haar jongere jaren Engels moeten spreken), misschien mis ik daardoor de essentie, dat zou ook nog kunnen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Uit plaatsvervangende schaamte ben ik als gewezen broodschrijver (dat is een scheldwoord) maar eens gaan googelen wat een column nou eigenlijk is — want deze drie alinea's content marketing voor de name dropping zijn dat niet.

 

Dan vind ik de P.C. Hooft-prijs, de Busken Huet-prijs, de Multatuli-prijs en de F. Bordewijk-prijs. En dan vind ik Carmiggelt, Kousbroek, Komrij en de Karel van het Reve.

 

De dag begon vanochtend nog zo mooi met een herlezing van dit columpie van H.J.A. Hofland.

 

Maar die dag eindigt met dit ding in mineur. Zal wel het naderend onweer zijn.

Link naar reactie

Ik mag hier niet zeggen...

Daar hebben we op dit forum inderdaad een andere plek voor. Misschien kun je als ouwe rot in dat vak jouw visie geven op the changing world of recruitment. Dan wordt het wellicht een echt inhoudelijk topic. Ook relevant voor ondernemers die geen wervers inschakelen, als je het perspectief van de werkgever of opdrachtgever erbij betrekt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Als je drie alinea's marketingblurb inhoudelijk ontoereikend vindt voor een column, dan is die observatie toch een inhoudelijke reactie?

 

De fröbel heeft zo weinig inhoud dat je er niet eens inhoudelijk op kunt reageren. Geen argumentatie, geen idee, geen bewijs (behalve een anekdotisch bewijs), geen praktische tip en geen werkbaar advies; slechts de content-marketinghint dat je eens een bepaalde richting op moet kijken en dóórklikken.

Link naar reactie

Wat ernstiger is, is dat zulk gefröbel niet eens herkend wordt als marketing met een hoog gehalte aan nikserigheid. Keer op keer op keer.

 

Even het gebruikelijke commentaar voor zijn. Nee, dit soort discussies bewijzen niet dat de column prikkelt tot reacties. En nee, je kan van critici niet vragen of ze het probleem van die columns oplossen door zelf betere te schrijven.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik vind de vergelijking met marketing haast al een belediging voor het vak Marketing. Dit is hooguit te vergelijken met het elkaar overschreeuwen vanuit markt kraampjes, alleen heeft dat laatste vaak nog een hoog entertainmentgehalte.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Nee, je reageert dan niet op de inhoud, maar op de vermeende kwaliteit daarvan. En daar is dit draadje voor! :)

Fair enough (ook mooi Nederlands). Ik had het inderdaad anders kunnen formuleren.

 

Ik begrijp alleen niet waarom je wel mag reageren op de inhoud, maar niet op de kwaliteit van de inhoud. Is er überhaupt (ook mooi Nederlands) wel een verschil tussen de inhoud en de kwaliteit van die inhoud? Je gaat off topic omdat je niet ingaat op de inhoud maar op de kwaliteit van de inhoud? De kwaliteit van deze column is ruk maar de inhoud is wel okay?

 

Link naar reactie

Ik begrijp alleen niet waarom je wel mag reageren op de inhoud, maar niet op de kwaliteit van de inhoud.

Omdat het in te veel columntopics alleen maar ging over de kwaliteit, en niet over de inhoud. En da's inderdaad off-topic.

 

Soms zijn ze erbarmelijk van kwaliteit, zoals deze, en soms is het voornamelijk perceptie. Het is alleen (potentieel) jammer als het onderwerp zelf niet meer aan bod komt omdat iedereen weer even zijn mening over de kwaliteit moet geven.

 

Daarom is dit draadje er dus - kun je alsnog je ei kwijt zonder mensen die over recruitment willen babbelen dwars te zitten. :)

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.