• 0

ZZP'er en inkomstenbelasting

Hallo allemaal.

Hopelijk kunnen jullie me hier helpen, want ik kom er niet helemaal uit met mijn aangifte inkomstenbelasting. Vorig jaar heb ik het heel enthousiast zelf mijn inkomstenbelasting gedaan als ZZP'er. Ik ben gastouder, dat houdt in dat ik kinderen opvang in mijn eigen huis.

 

Nu komt de tijd eraan dat het weer moet, en nu ga ik eigenlijk twijfelen of ik het wel goed heb gedaan.

 

Activa en passiva: dit heb ik eigenlijk niet. Mijn ondernemingsvermogen is 0: wat ik verdien, betaal ik mezelf ook uit als 'loon'.

 

Opbrengsten: 11.853

Afschrijvingen: 680 (dit zijn de kosten voor de lunch en tussendoortjes, mijn VOG en een EHBO-cursus)

 

Saldo winst- en verliesrekening 11.173

 

Privéonttrekkingen 11.673 (dit is dus het stukje waar ik over twijfel. Als ik dit niet invul, komt er aan het einde een melding dat mijn saldo winst- en verliesrekening niet overeenkomt).

 

Dit is het enige. Bij 'box 1: werk en woning' heb ik niets ingevuld, of moet ik daar mijn eigen 'loon' invullen? Of heb ik het heel misschien toch goed gedaan?

 

Ik wil kijken of ik er zelf uit kan komen, of dat ik het zelf kan leren. Kom ik er niet uit, uiteindelijk, dan ga ik wel iemand inschakelen.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Lilalo,

 

Ik neem aan dat je voor de privé onttrekkingen een bedrag van 11.173 hebt ingevuld.

(Immers anders ontstaat er een verschil van E 500.)

 

Zo ja dan is de aangifte correct ingevuld.

 

Ik heb nog wel de vraag of je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek ?

En zo ja heb je daar dan bij de aangifte rekening mee gehouden ?

 

Prettig weekend.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ja, klopt, foutje.

 

Ik heb inderdaad recht op ondernemersaftrek. Moet ik daar (behalve bij het stukje waar je dat aanvinkt) nog rekening mee houden in mijn winst- en verliesrekening?

 

Op de winst en verlies rekening doe je niets met de zelfstandigen / startersaftrek zover ik weet. Dit komt alleen bij de IB voor.

Link naar reactie
  • 0

Op zich lijkt het alsof je het goed hebt gedaan en er in ieder geval de juiste winst uit komt.

Het lijkt er in jouw tekst alleen op dat je de kosten onder de afschrijvingen in vult. Afschrijvingen zjjn waardevermindering van je bezittingen. Je geeft aan dat je niets op de balans hebt staan dus dan valt er ook niets af te schrijven. Vul de kosten dus wel in op de plek waar ze thuis horen. Zoals bijvoorbeeld de verkoopkosten en algemene kosten.

 

Maar misschien begreep ik jouw tekst verkeerd en heb je het daar al staan. Uiteindelijk ook geen grote ramp als het verkeerd staat omdat het geen invloed heeft op de te betalen belasting.

Link naar reactie
  • 0

Tnx voor de tip! Ik ga daar op letten bij mijn volgende aangifte.

 

Heel fijn dat jullie mee wilden kijken, super fijn dat er zo'n forum is. Misschien weten jullie dit ook wel:

 

Afgelopen jaar heb ik ook wat freelancewerk gedaan (bemiddelingsmedewerker voor een gastouderbureau en SEO teksten schrijven). Als gastouder ben ik niet btw plichtig. Kan ik deze inkomsten dan het beste onder mijn onderneming opgeven, of kan ik dit in box 1 invullen bij inkomsten uit freelance? Anders moet ik bij de kvk wel een btw nummer aanvragen. Het gaat niet om grote bedragen: nog geen 100 euro per maand. An sich geen probleem, maar wat is wijsheid?

Link naar reactie
  • 0

Goede avond LiLaLo,

 

Het correcte antwoord is dat u zich meld bij de belastingdienst als BTW plichtige doch tevens een verzoek in dient voor ontheffing van administratieve verplichting inzake de omzetbelasting.

 

 

Zie onderstaande tekst:

 

"Een verzoek om ontheffing van administratieve verplichtingen dient u schriftelijk in. U stuurt een brief naar uw belastingkantoor.

 

Wat zet u in uw verzoek?

 

In uw verzoek moet u aannemelijk maken dat u in de komende jaren niet meer dan € 1.345 btw hoeft te betalen. Dat doet u bijvoorbeeld aan de hand van de gegevens van uw onderneming van voorgaande jaren.

 

U hoort van ons

 

Nadat u uw verzoek hebt ingediend, krijgt u van ons bericht. Als uw verzoek is goedgekeurd, gaat de ontheffing in vanaf het eerstvolgende jaar.

 

De ontheffing kan met terugwerkende kracht ingaan tot de datum waarop het verzoek is ingediend. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

 

U maakt aannemelijk dat u na toepassing van de kleineondernemersregeling geen btw hoeft te betalen over het jaar waarin u het verzoek hebt ingediend.

U hebt over het jaar waarin het verzoek is ingediend geen btw vermeld op de door u uitgereikte facturen.

U hebt over het jaar waarin het verzoek is ingediend geen btw teruggevraagd."

 

Vervolgens kunt u m.i. de gerealiseerde omzet het beste bij uw inkomen uit onderneming mee nemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.