• 0

Factuur met factuurdatum 15 januari 2016 met geleverde diensten in december 2015

Hallo,

 

Een vraagje, Ik heb twee facturen met factuurdatums 15 januari 2016 maar de diensten zijn geleverd in december 2015. Deze facturen heb ik meegenomen in het btw aangifte van 4e kwartaal 2015. Ik twijfel nu of dit wel klopt?, dus pas in het 1e kwartaal 2016 bij de btw aangifte moet opgeven?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Groeten,

Imane

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Thanks Erik, ik heb je link gelezen. Btw van die facturen zijn: te betalen btw €198 en te vorderen btw €177. Dus lager dan 1000 euro dus als ik goed begrijp geen supplementie doen van omzetbelasting.

 

Nog een vraagje: hoe moet ik dat in mijn boekhouding (in excel )verwerken. Die facturen moet ik nog boeken dus die boek in januari 2016. Maar die btw dan, die ik dus in 4e kwartaal 2015 had opgegeven aan belastingdienst??

 

 

Alvast bedankt. Groeten imane

Link naar reactie
  • 0

je hebt het jezelf een beetje lastig gemaakt... corrigeren onder de 1000 euro mag inderdaad gewoon binnen de aangifte maar het is een beetje lastig om eerst te verminderen en dan weer te vermeeerderen om de bedragen in de juiste aangifte te krijgen. komt er dus op neer dat je niks doorgeeft.

 

Zorg voor een goede aansluiting voor 2015 tussen je btw aangifte en je boekhouding maak aantekeningen wat je fout hebt gedaan (welke facturen het betreft)

 

Zelfde voor de aansluiting 2015.

 

Verder leer jezelf aan om de btw aangifte af te leiden uit je boekhouidng en die niet apart te gaan zitten opstellen zonder dat je boekhouding bij is. dat kan voorkomen dat je bij een controle niet meer weet welke facturen je wanneer hebt aangegeven en dus een hoop tijd met uitzoeken van de verschillen.

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar aanvullingen:

 

Ook al hoef je nu geen BTW-aangiftes te corrigeren, de BTW-schuld op de balans per 31-12-2015 wordt wel € 21 hoger (€ 198 - € 177).

 


Als je in het jaar 2015 of in het 2016 (mogelijk) gebruik maakt van de Kleine ondernemersregeling, moet je voor het jaar 2015 een suppletie-aangifte indienen. Dan worden de betaalde BTW-bedragen aan de goede jaren toegerekend en komen de bedragen op de suppletie-aangifte van 2015 overeen met het totaal van alle BTW-aangftes van 2015.

 

Vergeleken met een correctie in het 1e kwartaal van 2016, betekent dat dus € 21 meer BTW aangegeven in 2015 en € 21 minder BTW aangegeven in 2016.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Thanks Roel en Lex,

 

Ondanks een afgeronde HBO bedrijfseconomie en aantal jaartjes ervaring blijf ik leren, deze forum is

goed :)

 

Ik zal uitleggen precies wat ik gedaan heb, lettend vooral op die twee facturen met factuurdatum 15 januari 2016 wat ik per ongeluk heb opgenomen bij de 4e kwartaal aangifte 2015:

 

198 euro btw behoort bij verkoopfactuur met factuurdatum 15 januari 2016

Minus voorbelasting 177 euro btw behoort bij inkoopfactuur met factuurdatum 15 januari 2016

minus voorbelasting 84 euro overige inkoopfacturen factuurdatum december 2015

------

63 terug te ontvangen van belastingdienst

 

Dus Lex, de btw-schuld op de balans per 31-12-2015 wordt 21 euro hoger, ook al boek die facturen van 15 januari van 2016 in 2016?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.