[Blog] Zelfpromotie

Aanbevolen berichten

Op enig moment – begin december 2015 – vond ik de persoonlijke aanvallen op mij wegens vermeende zelfpromotie weer dermate vervelend worden dat ik niet alleen voorstelde om het moderatorschap vaarwel te zeggen, maar ook overwoog volledig afscheid te nemen als lid.

 

Toen kwam ik weer bij mijn positieven: kritiek moet je niet voor weglopen, en ik vind Higherlevel simpelweg te leuk en te waardevol!

 

Wel besloot ik wat anders te doen: ik haalde alle links uit mijn signature weg. Niet omdat ik die paar criticasters gelijk gaf, maar omdat ik wilde zien wat er vervolgens zou gebeuren.

 

Wat er gebeurde is … helemaal niets. Niemand die het opviel, kennelijk ook de criticasters niet…of ze vonden het niet noemenswaardig…ook goed. Ergens in januari heb ik de links weer een paar dagen teruggezet…en weer geen enkele sjoege.

 

Vervolgens publiceerden Annedien, Ronald en ik ons manifest. Een manifest waar ik bij ben gevraagd vanwege mijn specifieke kennis op gebied van wetgeving en sociale zekerheid rondom zelfstandigen.

In mijn huidige signature staat 1 link: naar dat manifest

Op de website van dat manifest staat ook een pagina met de namen van de initiatiefnemers. Daar staat bij mij 1 link: naar Higherlevel toe. Ook staat er geen bedrijfsnaam oid bij, alleen Higherlevel staat specifiek benoemd.

 

En weer kwam de kritiek van zelfpromotie: zowel op het manifest als op het schrijven van columns op je eigen expertisegebied (je moet dus vooral columns schrijven die niet over je eigen expertisegebied gaan?) en - tot mijn stomme verbazing – wordt door een enkeling zelfs nu voorgesteld om vooral niet te reageren op topics binnen mijn eigen expertise gebied omdat ik als mod teveel de schijn van zelfpromotie tegen mij heb.

 

Een lang verhaal kort makend: ik ben een beetje het spoor bijster

Ik vraag me nu zo langzamerhand wel af wat nu de vermeende zelfpromotie is waar sommige (niet alleen die 2 specifieke) leden zo zwaar aanstoot aan nemen.

 

Het begint er bij mij op te lijken dat het namelijk niet (meer) de vermeende commerciële exploitatie van HL betreft via signature-links van mij en een enkele andere moderator, maar vooral mijn persoon of aanwezigheid zelf.

 

In dat geval hebben we wel een probleem, want ik ga niet weg! ;)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

 

Ooit van Heintje Davids gehoord?

 

Het beste advies is, maak een video en e-book: "Hoe ik mijn temperament aanwond om meer omzet te genereren!" Noem het de stampvoet-methode.

 

Er is helemaal niks mis met één, twee of zelfs drie bescheiden backlinks in je signatuur, een goeie inhoudelijke column waarin je expertise dienstbaar gemaakt wordt aan het groter goed des ondernemerschaps en soms een felle bijdrage over een misstand in je vakgebied. Maar andere onderwerpen en mensen zijn soms ook boeiend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het begint er bij mij op te lijken dat het namelijk niet (meer) de vermeende commerciële exploitatie van HL betreft via signature-links van mij en een enkele andere moderator, maar vooral mijn persoon of aanwezigheid zelf.

Het is net als op autoforums. Als daar een lid opduikt die bij een dealer van het betreffende automerk werkt, geeft dat soms ook wrijving. Iemand die werkt voor het merk waar zij allen fan van zijn, wordt dan vreemd genoeg de vijand. Is het soms de kift dat die persoon dichter bij het vuur zit? Willen ze liever zelf het wiel uitvinden in plaats van het van de expert te horen? Ik weet het niet...

 

We zouden het moeten koesteren dat er op een forum als deze mensen zitten die zoveel aardigheid aan hun werk hebben dat ze daarnaast ook nog eens buiten kantoortijden gratis komen adviseren. Zolang dat inhoudelijk advies is en geen "huur mij in, want dan vertel ik pas iets inhoudelijks" is dat toch prachtig? Op zulke "huur mij in"-zelfpromotie heb ik Norbert of andere mods nog niet kunnen betrappen.

 

Als ik zoiets zie in een column of video, meestal van een nieuweling, dan zeg ik daar soms wel eens iets van, ja. Maar soms is die scheidslijn lastig, dat snap ik best. Gelukkig ben ik zelf redelijk veilig, want mijn commerciële doelgroep komt niet op dit forum; dat zijn namelijk geen ondernemers. Een linkje in mijn signature heb ik natuurlijk wel; enerzijds om mensen te laten zien wat ik doe, en anderzijds -eerlijk is eerlijk- voor de SEO.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Jeetje, wat ben je toch ook een heerlijke drama queen soms.

De vorige keer schreef je opeens dat je op HL vakantie was en inhoudelijk niet wilde reageren.

Probeer eens te luisteren naar wat anderen zeggen. Je hoeft het niet met ze eens te zijn maar misschien leer je anders naar dingen te kijken.

 

Luister, ik vind je een super aardige vent en ik zie dat je hier met veel plezier actief bent en dat mag niemand je afpakken vind ik. Maar je hebt nu eenmaal een beroep waar ik, en ik denk vele andere ondernemers met mij, behoorlijk in het pak genaaid zijn ooit. Dus ik probeer naast jouw goede adviezen ook mijn eigen gezond verstand te gebruiken.

 

Ik ben helemaal niet vies van wat gezonde commerciële activiteiten. Maar kan alleen moeilijk tegen uitspraken als "Maar ik doe toch hartstikke veel voor jullie." Dat vind ik een beetje hypocriet. Als jij van je baas tijdens werktijd flink wat tijd in een forum mag steken neem ik aan dat daar een gezonde commerciële reden voor is (of je hebt een hele toffe baas, dat kan natuurlijk ook).

 

Verder hou ik er nu over op. Ik heb mezelf voorgenomen om niks meer te zeggen voordat ik zelf een goede column heb aangeleverd. En ik hoop dat je nog lang hier actief blijft op HL en dat je doet waar jezelf goed bij voelt. Dat meen ik serieus.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Jeetje, wat ben je toch ook een heerlijke drama queen soms.

Yep ;)

 

Als jij van je baas tijdens werktijd flink wat tijd in een forum mag steken neem ik aan dat daar een gezonde commerciële reden voor is (of je hebt een hele toffe baas, dat kan natuurlijk ook).
Geen van beiden. Ik steek voornamelijk mijn eigen tijd in dit forum, en een "baas" in de zin zoals jij hem bedoelt heb ik niet. Ik ben een ondernemer in een nieuwe samenwerking via een zelfverkozen tijdelijke loondienst. Dat had zo zijn redenen (een mislukte zakelijke samenwerking en financiële kleerscheuren) en die situatie wijzigt ook weer.

 

En - ongetwijfeld onbedoeld - plaats je hier weer je aannames: je neemt aan "dat er een gezonde commerciële reden is voor mijn aanwezigheid" Nou dan kan ik je verklappen: nee, die is er niet .

 

Ik zit hier vooral omdat ik het leuk vindt. Dat er sinds een paar jaar ook commercieel iets uitkomt is mooi, maar nooit een doel op zich geweest en zal het ook nooit worden.

In ben sinds 2006 actief op HL, en ik denk dat ik tot ruim 2011 (5 jaar dus) op HL actief ben geweest zonder dat ik er ooit enig commercieel baat, belang of doel bij heb gehad.... Tot eind 2012 moest je dat commerciële belang ook met een grote korrel zout nemen: pas de laatste 3 jaar is daar echt sprake van.

 

Ik begrijp het: als je succes hebt, heb je de schijn tegen- wellicht zelf enige jaloezie ook, maar mijn bemoeienis met Higherlevel gebeurt om mijn eigen initiatief en alleen omdat ik het leuk vind om te doen. Nothing more...nothing less...

 

Verder stel ik voor dat we eens een kop koffie (of een glas bier uiteraard) drinken, Hans. De meeste on line misverstanden verdwijnen als sneeuw voor de zon als je elkaar eens in real life hebt ontmoet.

 

Aangezien jij en ik hemelsbreed nog geen 10-15 kilometer van elkaar af lijken te wonen of te werken, kan dat ook een stuk makkelijker dan mijn langekoesterde wens van een glas klinken met Twa ;)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

..................(je moet dus vooral columns schrijven die niet over je eigen expertisegebied gaan?).............

 

Geniaal plan.

Wel graag op highestlevel.nl, de Monty Python versie van HL. ;-)

Dan ga ik bloggen over verzekeren. Als je wilt mag je dan 'lekische' inzichten over video schrijven, wel graag een beetje fout, maar op een manier dat het op het eerste gezicht nog logisch lijkt ook :-p

 

BTW, wiens probleem is het eigenlijk als je blijft?

In ieder geval niet van mij :)

Wat mij betreft ben je nog altijd van harte welkom.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

BTW, wiens probleem is het eigenlijk als je blijft?

Ik ga niet weg, ik wil niet weg, ik sla als drama queen alleen af en toe met de deuren. En dat bevalt me heel goed! Lucht lekker op, en ik slaap er prima door!

 

Vroeger was ik een ultieme binnenvetter, andere wang-toekeerder en de koning van het compromissen verliezen: ik ging alvast in het midden van de sloot staan en accepteerde dat mijn zakenpartner dan zei:"kom nu maar helemaal mijn kant op, want jij bent toch al nat". Die conflictvermijdende houding heeft me niet ver gebracht, ik liet me daardoor zwaar besodemieteren.

 

Dat gebeurt me dus niet meer, en daarom stel ik duidelijke grenzen en bewaak ik die.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Persoonlijk heb ik weinig problemen met wat subtiele zelfpromotie. Ik vind zelfs dat er hier af en toe wat te streng mee wordt omgegaan, bijvoorbeeld het verbod om te linken naar eigen websites.

 

Ik zie bijvoorbeeld regelmatig een vraag voorbij komen over een onderwerp waarover ik een artikel heb gepubliceerd op mijn website. Dan moet ik gaan typen "ik heb daar een artikel over geschreven op mijn blog, moet je maar even zoeken", in plaats van dat ik gewoon een rechtstreekse link plaats naar dat artikel. Is toch veel makkelijker voor zo'n vraagsteller?

 

En ja, die artikelen hebben natuurlijk ook een commerciële insteek. Met die artikelen wil ik laten zien dat ik weet waar ik het over heb, zodat een potentiële klant overtuigd wordt dat hij mij moet hebben als hij een website wil laten bouwen of verbeteren. En dat Google zo aardig is om die potentiële klanten juist door die artikelen naar mijn website te sturen is natuurlijk mooi meegenomen ;-)

 

Bovenstaande is ook 1 van de redenen dat ik reageer op website gerelateerde vragen hier op het forum. Dat levert niet direct iets op, maar ik hoop wel dat jullie - en toevallige voorbijgangers - aan mij denken als je iets aan je website gedaan moet hebben.

 

Net zoals Norbert hoopt dat je aan hem denkt als je verzekeringsadvies nodig hebt, Steven hoopt dat je hem belt als je een advocaat nodig hebt, Joost je graag van dienst is als je fiscaal advies nodig hebt en ja, ook Hans wil ongetwijfeld graag dat je hem een mailtje stuurt als je een app ontwikkeld wilt hebben.

 

So what? Daar hoeven we toch helemaal niet over te gaan liegen, we zijn toch allemaal ondernemers die klanten nodig hebben? Zolang de topics maar niet vervuild gaan worden met reacties als "dat kan ik wel voor je maken", of je meteen 10 commerciële aanbiedingen in je pm box krijgt als je een vraag stelt, heb ik daar persoonlijk helemaal geen problemen mee. Sterker nog, ik zou veel liever zaken doen met iemand die ik al ken via dit forum, en waarvan ik weet dat hij / zij verstand van zaken heeft, dan dat ik op Google moet gaan zoeken en maar moet afwachten wat ik krijg.

 

Zo, en dan nu vanuit Brabant Alaaf en weltrusten ;D

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Dan moet ik gaan typen "ik heb daar een artikel over geschreven op mijn blog, moet je maar even zoeken", in plaats van dat ik gewoon een rechtstreekse link plaats naar dat artikel. Is toch veel makkelijker voor zo'n vraagsteller?

Of je verwijst naar een andere pagina met dezelfde boodschap - jij zal vast niet de enige met dat specifieke inzicht zijn. En het gaat om het verschaffen van informatie, niet om het mensen op jouw site laten lezen, toch? ;)

 

Dat levert niet direct iets op, maar ik hoop wel dat jullie - en toevallige voorbijgangers - aan mij denken als je iets aan je website gedaan moet hebben.

En dat is ook veel effectiever dan linken naar je eigen site. Dat kan iedereen - on topic goede informatie geven niet altijd.

 

Zolang de topics maar niet vervuild gaan worden met reacties als "dat kan ik wel voor je maken", of je meteen 10 commerciële aanbiedingen in je pm box krijgt als je een vraag stelt, heb ik daar persoonlijk helemaal geen problemen mee.

En daar raak je het probleem. Want als je links naar iemands eigen blog wel toestaat, hoe kun je dan aan een ander uitleggen dat een link naar zijn site met de opmerking "Dat kan ik voor je doen, kijk maar even op mijn site" niet gewenst is?

 

Daarom is besloten het duidelijk en consequent te houden, en voor zero-tolerance te gaan. En daar kan ik persoonlijk prima mee leven.

 

Profileer je door je gedrag op het forum, en je maakt meer reclame dan met welke linkdump dan ook.

 

Link naar reactie

 

Soms wordt welgemeend advies (en een aanbieding tot hulp) ook wel eens misverstaan. Er is een actieve deelnemer die al wat langer geleden tot de orde werd geroepen voor een hulpaanbod dat als promotie werd gezien, en die is nog steeds pissed-off. Volgens mij kan ook die schade hersteld worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Soms wordt welgemeend advies (en een aanbieding tot hulp) ook wel eens misverstaan. Er is een actieve deelnemer die al wat langer geleden tot de orde werd geroepen voor een hulpaanbod dat als promotie werd gezien, en die is nog steeds pissed-off. Volgens mij kan ook die schade hersteld worden.

Wat vreselijk kinderachtig om je hele post heel omfloerst te houden, en dan gewoon naar zijn profiel te linken...

 

 

Link naar reactie

Of je verwijst naar een andere pagina met dezelfde boodschap - jij zal vast niet de enige met dat specifieke inzicht zijn.

 

Dat zou kunnen, maar mijn artikel is natuurlijk wel het allerbeste (Nederlandstalige) artikel over dat onderwerp op het hele internet ;D :P

 

En daar raak je het probleem. Want als je links naar iemands eigen blog wel toestaat, hoe kun je dan aan een ander uitleggen dat een link naar zijn site met de opmerking "Dat kan ik voor je doen, kijk maar even op mijn site" niet gewenst is?

 

Zolang er gelinkt wordt naar een specifiek artikel dat echt iets toevoegt aan het topic heb ik er helemaal geen problemen mee als iemand naar zijn eigen blog linkt. En aan de andere kant heb ik ook alle begrip voor het huidige beleid, anders hebben de moderatoren een dagtaak aan het verwijderen van links die vooral een commerciële insteek hebben, en de discussie die daarop ongetwijfeld volgt.

 

Ach ja, dan maar rustig wachten totdat andere HL'ers naar mijn artikelen gaan linken he ;D

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Wat vreselijk kinderachtig om je hele post heel omfloerst te houden, en dan gewoon naar zijn profiel te linken...
Vertel me maar eens hoe dat volwassen opgelost wordt. Op z'n Peters: rechttoe, rechtaan? Diplomatiek?

 

Ik denk dat daar een deurtje opengezet kan worden maar ik kan dat niet doen.

 

Probeer ik eens niet man-en-paard te noemen, is het ook niet goed. ::)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Zolang er gelinkt wordt naar een specifiek artikel dat echt iets toevoegt aan het topic heb ik er helemaal geen problemen mee als iemand naar zijn eigen blog linkt.

Elke spammer vindt dat zijn link echt iets toevoegt, namelijk een betaalde oplossing voor een probleem. ;)

 

Probeer ik eens niet man-en-paard te noemen, is het ook niet goed. ::)

Dan had je niet naar zijn profiel moeten linken. Dit is gewoon expres stangen...

Link naar reactie
Dan had je niet naar zijn profiel moeten linken. Dit is gewoon expres stangen...
Niet zo bedoeld. Ik neem waar dat een actieve deelnemer zich gebruskeerd voelt door het verwijt dat hij aan zelfpromotie deed (al heel lang) en probeer subtiel een bruggetje te leggen. Want dat was vast niemands bedoeling.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

tja ach, de zelfpromotiepolitie. We zitten op een forum voor ondernemers, en ik moet zeggen dat ik juist graag weet wat degene doet die mij van advies voorziet.

 

Een antwoord van Floor of Steven op een juridische kwestie weeg ik zwaarder dan dat van iemand die konijnenhokken timmert, zeg maar.

 

Daarbij werk ik zakelijk het liefst samen met mensen waar ik al een gevoel bij heb (jaja, de 'gunfactor', daar is ie weer).

 

Volgens mij is de regel 'tegen' zelfpromotie er voornamelijk om te voorkomen dat we de hele dag topics en reacties zien verschijnen als

 

HOI IK BEN HENK EN IK TIMMER KONIJNENHOKKEN, ZIE WWW.HENKSKONIJNENHOKKEN.NL VOOR MEER INFORMATIE. BESTEL NU EN JE KRIJGT 5% KORTING.

 

Dat 'vaste' HL bezoekers echter (goeie!) informatie geven op de hier gestelde vragen binnen hun vakgebied, lijkt me zo'n beetje het hele doel van dit forum (ach, vooruit, het halve doel, laat ik wat ruimte voor mensen die er anders over denken).

 

Zelf heb ik overigens de links uit mijn profiel gehaald omdat ik ze

1. niet meer nodig vind, jullie weten voort wel wat ik doe

2. ik veelal niet eens zit te wachten op (persoonlijke) reacties van de vragers in mijn vakgebied

3. ik vaak kort reageer op topics waar ik iets van denk te weten, en mezelf op een gegeven moment ergerde aan iemand die een paar topics kickte met ook zo'n korte reactie. Ik dacht "als deze dude op mij de indruk wekt dit topic alleen te kicken om z'n linkje te spammen kunnen anderen dat ook van mij denken".

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.