• 0

Verzendprobleem NL (versturen + ophalen) te prijzig HELP!

Beste lezers,

 

ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn opleiding Commerciële economie. Sinds kleins af aan al opgegroeid in de handel en later in de jaren meegerold in diverse familieondernemingen. Nou wil ik zelf een online onderneming beginnen in de dienstverlening. Ik heb de afgelopen 4/5 weken al aan tafel gezeten met verschillende postbedrijven, om out of the box te komen tot een conclusie van het probleem.

 

Het probleem is dat ik met de dienstverlening noodzakelijk ben voor 1 klant 2x gebruik te maken van een postbedrijf. Het pakketje moet namelijk verstuurd worden, maar ook opgehaald aan deur. Een verzamelpunt op een centraal punt werkt helaas niet voor mijn idee. Het versturen en ophalen van een pakket kost al gauw rond de 10/12euro. Een gemiddeld orderbedrag van mijn klant is +- 30euro. Hiervan is de marge ongeveer 50%.

 

Mijn vraag aan de lezers, bestaan er andere mogelijkheden waar ik gebruik van zou kunnen maken? Ik zou het zeer op prijs stellen als er meegedacht kan worden. Mocht ik wat vergeten zijn hoor ik dat graag.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Het probleem is dat ik met de dienstverlening noodzakelijk ben voor 1 klant 2x gebruik te maken van een postbedrijf.

Voor 1 klant of voor elke klant?

 

Het pakketje moet namelijk verstuurd worden, maar ook opgehaald aan deur.

Bedoel je door jou verzonden naar de klant (door het wel zelf weg te brengen naar een centraal punt) en vervolgens (direct of na enige tijd) weer afgehaald bij de klant en dan terug verzonden naar jou? Mag dat ook twee keer een verschillende vervoerder zijn?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

retourneren via DPD is erg goedkoop. Klant moet het dan bij een parcelshop afgeven. Dan kun je voor heen en terug schat ik rond de 9 euro redden. Met mijn tarieven zit ik nog onder de 8,- voor heen en terug. De retourzending wordt ook netjes aan jou gefactureerd. Alsnog natuurlijk prijzig, maar zou het anders ook niet weten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, de hele maatschappij lijkt zich een beetje in te gaan richten op 'gratis bezorgen', terwijl niks gratis is natuurlijk. Voor heel veel herhaalboodschappen vind ik gewoon de winkel als (je noemde het al) verzamelplaats nog gewoon de methode met de laagste kosten. Plus bijkomende voordelen zoals impulsaankopen. Wij verzamelen decentraal, en u koopt bij ons lokaal, de klant 'betaalt' zelf zijn vervoers-en opslagkosten (voor dat allerlaatste stukje) vind ik het meest ideaal, qua kosten.

Sommige aanbieders trachten daar tegenin te gaan, zoals een supermarkt-thuisbrengservice.

 

Alleen voor meer uniek aankopen, waar bijvoorbeeld een heel groot assortiment gevraagd wordt, is een internetwinkel en bezorgsysteem weer beter. het decentraal houden van al die voorraden die dan niet verkocht worden is erg duur. Evenals het in stand houden van een duur winkelpand waar mensen kijken-niet-kopen.

 

Bij het eerste, de simpele herhaalaankoop waar sommige ondernemers dat toch via bezorgen willen doen, nemen we nog mee in de kostendiscussie dat in deze kosten enkele negatieve externe effecten nog niet verwerkt zitten:

- een vaak schandalig laag loon voor de koeriers/bezorgers, niet zelden op afroepbasis

- sterk toenemende congestie vooral in de binnensteden door busjes die 'eventjes' het hele straatje blokkeren, vooral als de mensen niet thuis zijn

- extra toegenomen rijbewegingen, stationair lopende dieselbusjes, allemaal niet bevorderlijk voor de uitstoot van gassen

 

Deze meer algemene maatschappelijke beschouwing helpt jou natuurlijk niet, of misschien toch een beetje. Je moet mi de meer fundamentele keuze maken of dit dan nog wel een product is wat je moet laten bezorgen. Of product, meer een dienst dan. want een "product', stoffelijk dan, wat je laat bezorgen en weer laat ophalen (na gebruik?) is voor je klant een product, maar in feite lever jij diensten. Die je duur moet inkopen.

 

Kan het product kleiner/lichter? De laatste keer dat ik iets verzond was het € 8,-.

Of wellicht kan je per keer twee versturen, of in ieder geval twee legen ophalen?

Bij dit soort marges is snijden in de kosten cruciaal, en staat helemaal bovenaan het hele vraagstuk van het businessmodel. Dan ga je toch ook kijken naar andere transporteurs, koeriersdiensten dan de TPG.

Vaak kunnen koeriers nog iets doen in de prijs als er helemaal geen urgentie meer is. Niet de volgende dag bezorgen dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het drie keer gelezen en snap alleen dat jij de verzendkosten te duur vindt t.o.v. de prijs van de dienst die jij verleent. Verder dan dat kom ik niet. Het enige dat ik als CE-er aan jou als bijna-CE-er mee kan geven, is dat je je nog eens goed verdiept in de - samenhang van de - bekende P's (edit: wat Highio Clavan :) verderop in een vergelijkbaar advies inderdaad de marketingmix noemt), want daar loop je volgens mij spaak.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Ron van der Kolk: voor elke klant per order 1x ophalen, daarna 1x bezorgen. Een klant kan gedurende het jaar meerdere orders plaatsen. Het verzenden en op laten halen mag door verschillende vervoerders zijn. Enige nadeel hiervan is, om tot serieuze prijzen te komen, halveer je je volume per vervoerder.

 

@Wouter Hoolwerf: Wouter, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb inmiddels contact gehad met PostNL, GLS en Transmission. Onder de 10euro kom ik niet. Mag ik jou vragen wat jou jaarlijkse volume is, en wat het gewicht per pakket is (voor die 8euro)? Want met 8euro ophalen en verzenden zou ik al uit de voeten kunnen komen (ophalen, brengen max 30kilo).

 

@realist: De kern van je verhaal is me duidelijk.

 

@allen: Misschien ter verduidelijking:

De klant is eigendom van het product. Onze dienst is een toegevoegde waarde aan het product (zie het als een vorm van onderhoud).

Misschien was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk. De bovengenoemde partijen waar ik tot dusver mee heb gesproken bieden mij ophalen+verzenden aan voor 10euro.

Dat is op de marge van 12,50 dus bijna 90% van de marge. Als dat rond de 8 euro komt, kunnen wij aan de slag. Ja, inderdaad, alsnog is de verzendkosten een ongelooflijk groot gedeelte van de marge. Maar als alles gaat volgens planning, maakt het aantal orders, dus de volume, de geringe netto marge goed.

 

Vandaar out of the box denken: Moet ik, in plaats van blindstaren op al die bekende vervoerders, op een andere manier het logistiek regelen. De hamvraag is inderdaad, hoe :)

Link naar reactie
  • 0

@Ron van der Kolk: voor elke klant per order 1x ophalen, daarna 1x bezorgen. Een klant kan gedurende het jaar meerdere orders plaatsen. Het verzenden en op laten halen mag door verschillende vervoerders zijn. Enige nadeel hiervan is, om tot serieuze prijzen te komen, halveer je je volume per vervoerder.

Ik probeer het nog steeds te begrijpen. Het pakket moet door de klant worden ingepakt, dan door een vervoerder bij de klant aan huis afgehaald en naar jou verzonden, jou onderhoudt het product, jij stuurt het terug naar de klant?

 

Dan klinkt een tientje nog heel goedkoop. Denk je echt dat dit goedkoper zou kunnen? Bij een hoog volume kun je daar misschien nog een euro afknabbelen, maar dan heb je het wel gehad. Als je ziet hoeveel werk het is, snap je hopelijk dat dit niet voor de helft kan.

 

Als je dat toch te duur vindt, dan vrees ik dat je het hele bedrijfsidee moet heroverwegen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik lift mee op een subcontract met een vrij groot volume. Het exacte getal weet ik niet, maar ik schat dat dit richting de 300.000 zendingen op jaarbasis is. Allicht zelfs meer. Ik betaal zijn prijs +10%.

 

Helaas zie ik wel, dat ik me een beetje vergis met deze oplossing. Je vraagt tot 30KG. Dat las ik niet, sorry. Het retourneren met DPD via parcelshops is namelijk helaas maar tot 20KG. Verzenden is wel 30KG. Blijft dus nog even zoeken als het echt 30KG moet zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het distributiemodel van deze 'online onderneming in de dienstverlening' in wording klopt misschien wel gewoon niet. Als je dan student Commerciële Economie bent, is mijn eenvoudige advies om een stap terug te doen en de huidige dienst en marketingmix te heroverdenken.

 

Voorlopig hebben die postbedrijven hun tijd zitten verdoen als ze werkelijk met je aan tafel zijn gaan zitten. Hier valt voor jou en partners op deze manier toch weinig marge te behalen? Heb je de berekening incl./excl. BTW helemaal scherp?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.